Rakuten, nou patrocinador del Barcelona

La firma japonesa de comerç electrònic pagarà 55 milions anuals per la samarreta blaugrana fins al 2021

rakuten

rakuten
seccion-barcelona-ok-cat

/

3
Es llegeix en minuts
JOAN DOMÈNECH / BARCELONA

Rakuten és el nou espònsor principal del Barça. O ho serà a partir de l’1 de juliol del 2017 quan venci el contracte, l’última renovació per un any amb Qatar Airways que havia negociat la junta blaugrana. Serà seva la samarreta blaugrana de Messi, de Neymar i companyia durant quatre temporades, fins al 2021, quan expira el mandat de Josep Maria Bartomeu.

Rakuten augmenta substancialment l’aportació del patrocinador oriental, però no arriba a les pretensions que esperava aconseguir el Barça, que s’havia establert com a referència els 71 milions que cobra el Manchester United. «El mínim que ens hem fixat és rebre 65 milions i firmar tres anys de contracte, és la base inicial de negociació», havia assegurat Bartomeu a l’assemblea de l’any 2015.

PRIMES PER TÍTOLS

L’acord, no obstant, s’ha tancat en altres paràmetres. El Barça cobrarà 55 milions anuals, 10 menys dels previstos, que es veuran incrementats per dues variables: 1,5 milions per cada Lliga que guanyi i cinc milions per cada Champions; en el millor dels casos, el club percebrà 61,5 milions. «Amb Qatar vam ser la millor samarreta en el seu moment i ara tornem a ser al mateix nivell», va assegurar Manel Arroyo, vicepresident de mitjans i màrqueting, i un dels principals negociadors de l’operació, que va catalogar de llarga i complexa per les dimensions econòmiques que ha adquirit. I llarga perquè ha durat més d’un any.

«Tot va començar l’estiu del 2015, en un sopar a casa del senyor Hiroshi Mikitani a San Francisco, organitzat per Gerard Piqué, bon amic seu», va desvelar Josep Maria Bartomeu, satisfet per un acord que «compleix totes les expectatives que ens havíem creat», va afegir a la presentació del nou compromís malgrat ser inferior dels mínims que ell va exposar. El que va firmar al juny amb Nike, no obstant, sí que es va convertir en el més alt de la indústria mundial en equipació esportiva.

Hiroshi Mikitani és el fundador de Rakuten, empresa japonesa de serveis, principalment de comerç 'on line', que va néixer l’any 1997. És la més gran del seu país i una de les més grans del món, amb una facturació de 6.100 milions d’euros. Paral·lelament a la seva expansió ha anat ampliant les seves vies de negoci, que abracen des de la producció de continguts digitals i màrqueting fins a la gestió bancària. Mikitani és propietari del club de beisbol Eagles, de Sendai, i del de futbol Vissel de Kobe.

AMISTÓS AL JAPÓ

La connexió amb Piqué neix de l’amistat del futbolista amb Jacinto Roca, conseller delegat de Wuaki, un servei de 'streaming' de vídeo establerta a Barcelona, i de Rakuten a Espanya. D’allà va néixer la cita del 2015, en plena campanya electoral. «Piqué ha conegut diversos moments de la negociació», va admetre Arroyo.

Notícies relacionades

A més a més dels actius que cedeix el Barça, el club es compromet a jugar un amistós al Japó en els quatre anys de vigència de l’acord, i un segon partit si el calendari ho permet. La façana del Camp Nou exhibirà el logotip de Rakuten. El club es reserva, en canvi, la possibilitat de cedir les samarretes dels entrenaments, la del futbol base i la de l’equip femení per a altres patrocinadors i incrementar així els ingressos de patrocini fins a situar-se al nivell del United.

La controvertida relació amb Qatar s’acabarà, entre altres motius pel rebuig d’una part dels socis, com es va veure a l’assemblea, malgrat que la pròrroga es va aprovar per 483 vots a favor i 251 en contra (un 60%). D’aquí unes setmanes, els compromissaris tornaran a ser convocats per ratificar el contracte de patrocini. Aquesta vegada amb Rakuten, «una de les cinc companyies amb les quals hem arribat a negociacions molt profundes», en paraules d’Arroyo. Cap d’elles, ni tampoc Qatar Airways, queden apartades de futurs negocis amb el Barça.