EDITORIAL

Barcelona posa límit als intrusos a les voreres

1
Es llegeix en minuts

En la sempre complexa gestió de l’espai públic en una ciutat com Barcelona, paradigma d’urbs mediterrània compacta, hi ha bones notícies: l’ajuntament ha decidit que tots els aparells rodants hauran de circular per la calçada o bé pel carril bici. Dit d’una altra manera: les voreres queden reservades per als vianants, els usuaris naturals d’aquest espai i la part més feble i vulnerable en una ciutat amb molta densitat de població i una alta mobilitat. És una decisió completament lògica i necessària tenint en compte l’aparició de cada vegada més aparells per al desplaçament urbà: patinets elèctrics, plataformes d’una o dues rodes, segways, bici-taxis, bici-carros... Ni la llibertat de moviment, ni la congestió del trànsit ni les facilitats per al turisme justifiquen que les voreres es puguin fer servir per tot el que no són automòbils o motocicletes. I és ara, amb el reguitzell de trastos amb rodes multiplicant-se al compàs dels avenços tecnològics, quan s’han d’instaurar normes abans que el problema es faci més gros. En aquest sentit, Barcelona ha d’aprendre de l’experiència d’haver sigut massa indulgent amb la presència de bicicletes a les voreres. Tan indulgent ha sigut i tanta magnitud ha adquirit el fenomen que s’ha hagut de prorrogar fins a l’abril del 2018 –quan hi hagi més carrils bici i siguin més segurs– el termini en què podran continuar rodant per un espai que no els pertany. Convé recordar-ho: la sobirania de les voreres és dels vianants.