Parc públic
El Govern impulsa aquest any 10.000 nous pisos de lloguer social
Ho farà tant a través de la promoció directa de vivenda com de noves fórmules com la cessió de sòl públic perquè agents socials, cooperatives i promotors construeixin vivendes protegides o la compra de pisos ja edificats

La Generalitat impulsa aquest 2023 la incorporació de 10.000 noves vivendes al parc de lloguer social. Aquesta xifra suposarà un creixement del 18% respecte al parc actual, xifrat en 55.000.
Les promocions de pisos de lloguer assequibles s’ubicaran a les zones més densament poblades o amb més dificultat d’accés a la vivenda. La voluntat del Govern és avançar per arribar als nivells de lloguer social equivalents a la mitjana europea. Pel president de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, «l’accés a la vivenda no és un luxe, és un dret bàsic» i essencial per a una societat cohesionada. «Amb l’impuls d’aquests 10.000 nous pisos fem un important salt endavant», afegeix Aragonès, mentre remarca «el canvi de paradigma» que el Govern està portant a terme en les polítiques públiques de vivenda.
D’aquests 10.000 nous pisos de lloguer social, més d’una tercera part, concretament 3.655, seran propietat de la Generalitat. I s’obtindran a través de dues vies. D’una banda, la promoció directa que fa l’Incasòl. I de l’altra, la compra directa de vivendes ja construïdes; bé a través de l’exercici del dret de tempteig i retracte; o bé a través de l’adquisició de promocions ja acabades i buides o ocupades, majoritàriament a mans d’entitats financeres.
Cessió de sòl públic i ajudes a cooperatives, agents socials i promotors
A part del parc públic, el Govern també vol donar un fort impuls a la promoció de vivenda social de lloguer per part de tercers i col·laborar d’aquesta manera amb agents socials, cooperatives i promotors. Una de les principals novetats en aquest àmbit és la cessió de sòl públic, propietat de l’Incasòl, per a la construcció de més de 1.000 vivendes. «Amb la promoció delegada garantim que la titularitat del terra continuï sent sempre pública i que les vivendes també siguin sempre de lloguer social. Les nostres polítiques de vivenda busquen la permanència i que el parc de lloguer social ho sigui per sempre», destaca el conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares.
També es preveuen ajudes a la promoció privada per impulsar més de 5.100 pisos, que es finançaran amb les línies més tradicionals de l’Institut Català de Finances i amb fons europeus. Al marge d’això, aquest any també es preveu la cessió de vivendes del mercat privat a la Generalitat, per un període de temps determinat. En aquest cas, són vivendes cedides per entitats financeres o propietaris particulars a través dels diferents programes que gestiona l’Agència de l’Habitatge de Catalunya. Amb aquesta línia d’actuació, es preveu obtenir 1.100 vivendes més.
El conseller Juli Fernàndez i Olivares destaca que es tracta d’utilitzar «totes les eines de què disposem i noves eines, com la compra directa o la cessió de sòl públic per fer vivenda».
Un pla per a un mínim de 82 municipis
Notícies relacionadesEl Govern té identificats actualment 82 municipis on es construirà vivenda de lloguer social, bé directament per part de la Generalitat o bé amb algun tipus d’ajuda pública a la promoció de vivenda social de lloguer o per cessió de sòl públic. Una xifra que s’anirà incrementant a mesura que es vagin tancant acords amb més ajuntaments i es concreti on es farà la compra de vivendes ja construïdes o s’adquireixin per tempteig i retracte.
Per a l’impuls d’aquestes 10.000 noves vivendes de lloguer social la Generalitat invertirà almenys 350 milions d’euros directes i uns 180 milions més en ajudes. «Sabem que tenim molta feina per fer i que estem lluny», reconeix el president Pere Aragonès, però «avancem en la bona direcció, arribant a tot el país, amb iniciatives de vivendes públiques de lloguer que donaran resposta a un mínim de 82 municipis i que contribuiran a fer que ningú es quedi enrere».
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Investigació científica La Generalitat assumeix l’administració de Cellex i Mir Puig
- Aquest és l’efecte d’esmorzar taronja als nostres ronyons
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors
- Conflicte laboral Els treballadors de PortAventura van avui a la vaga per demanar millors sous
- Apunts polítics de la setmana ¿A qui beneficia el vot als 16 anys? El ‘target’ de l’esquerra que observa la dreta