El còctel de Nadal i pandèmia multiplica el trànsit al centre de Barcelona

El tancament de grans superfícies trasllada l’activitat comercial a l’epicentre de tota la vida: plaça de Catalunya

La Urbana talla els accessos a la zona en vehicle privat, matí i tarda, pel gran ple de l’aparcament subterrani

BARCELONA 07 12 2020  Sociedad   Carrers tallat al trafic per afluencia de gent x compres nadal   En la foto paseo de Gracia cortado en la calle diputacio FOTO de ELISENDA PONS

BARCELONA 07 12 2020 Sociedad Carrers tallat al trafic per afluencia de gent x compres nadal En la foto paseo de Gracia cortado en la calle diputacio FOTO de ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Unesfestes com les d’abans. Sense centres comercials en el perímetre, perquè continuen tancats per les exigències de la pandèmia;cotxe, i al centre. Aquest estrany dilluns de pont ha deixatimatges insòlites a Barcelona o, com a mínim, imatges d’una altra dècada i d’un altre segle, de quan baixaves sí o sí al Gòtic per comprar un amic invisible. Es donava per fet que mitja ciutat era fora, però l’epicentre de la capitalcatalana ha tornat a ser elformiguer de compresque va ser fins a l’entrada del nou segle, quan van començar a consolidar-se les grans superfícies. La situació ha obligat a tallar els carrers que donen accés a l’aparcament subterranide la plaça de Catalunya, un dels primers que es van construir a l’urbs. Precisament, en el llarg pont que tradicionalment s’associa a les compres nadalenques, i precisament quan Barcelona està en expansió de la Covid perquè lafamosa Rt de contagisestà per sobre d’1.

Tot ha començat a canviar a partir de les 11 del matí. Malgrat que l’oferta de transport públicés la més generosa de la història, amb xarxa ortogonal d’autobusos, amb més quilòmetres de metro que mai, ambBicing..., han sigut multitud els que, potser empesos per les baixes temperatures –pròpies de l’època, impròpies respecte al càlid mercuri de les últimes setmanes– hanapostat pel vehicle privatperquè, total, al centre es pot aparcar, de tota la vida. Sota terra o en zona blava.Via Laietanaen sentit Barceloneta; plaça de Catalunya, al costat deFontanella (sota El Corte Inglés), passeig de Gràcia amb Aragó, i alguns trams de Gran Via han concentrat els problemes abans d’anar a dinar.

Notícies relacionades

La cosa s’ha anat complicant, i cap a les 14.30 hores, laGuàrdia Urbanaha tallat el passeig de Gràcia a l’altura de Gran Via (aquest punt també s’ha tancat cap a les 18 hores), i el carrer de Bergara en el seu accés a través de Balmes, que a la tarda s’ha tallat a partir de Gran Via en direcció a Pelai. Usuaris del pàrquing Saba s’han queixat de la situació: «Estem tancats des de fa una hora i no es pot sortir, costa fins i tot respirar», denunciava un conductor. També a la tarda, al punt de les 19.00 hores, s’ha tallat Diputació amb passeig de Gràcia. En definitiva, a tots els nervis que portaven al cor s’ha fet untorniquet perquè la circulació anés per altres camins. És habitual que es tallin carrers per manifestacions, accidents, proves esportives o iniciatives municipals coml’‘obrim carrers’,però ja no és gens freqüent que es restringeixi el pas a vehicles per l’excés de congestió, en aquest cas, pels automòbils que volien aparcar sota la caòtica plaça de Catalunya per anar a comprar. Solia passar abans dels anys 90, quan a Barcelona van començar a florir grans superfícies comercials que, a poc a poc però sense parar, van anar traient mercat als eixos comercials de tota la vida, com el de Portal de l’Àngel, Gran de Gràcia o Sants-Creu Coberta.

Tot això coincideix, a més, amb la tradicionalFira de Santa Llúciai amb les activitats organitzades per l’ajuntament a la plaça. Ja no hi ha pista de gel (va ser una de les primeres decisions delgovern d’Ada Colaudesprés de guanyar l’alcaldia, la de posar fi a la iniciativa comercial que va perdurar durant tot el mandat de Xavier Trias), però, sí, tot tipus d’esdeveniments patrocinats per l’ajuntament amb el títol deCiutat de Nadal. El trànsit en general a la ciutat, segons xifres de la Urbana, segueix per sota de les xifres de l’any passat, un 12% menys, punt avall, punt amunt. L’ús del transport públic, en canvi, es manté en xifres molt allunyades a les dels temps anteriors al coronavirus, quan de fet estava marcantrècords històrics, sobretot quant a l’ús del suburbà. De mitjana, des que va acabar el confinament, metro i bus s’han deixat la meitat del passatge pel camí. ¿On han anat a parar? Amitjans de transport individuals: cotxe, moto i bicicleta, a més dels que ara opten per caminar. Però si s’han de carregar bosses, ja se sap: ¿baixem amb cotxe?