THE CONVERSATION

Hilma af Klint, una pintora a l’avantguarda de l’abstracció

4
Es llegeix en minuts
Hilma af Klint, una pintora a l’avantguarda de l’abstracció

¿L’exposició d’una desconeguda artista sueca pot canviar la nostra comprensió sobre l’art de les avantguardes? La història de l’art de principis del segle XX sembla estar prou ancorada perquè l’aparició espectral d’una artista a la perifèria d’Europa no hi influeixi de cap manera. Malgrat tot, el fenomen de Hilma af Klint ha obert vies d’estudi totalment innovadores en la nostra manera d’acostar-nos a l’abstracció.

Nascuda el 1862, Hilma af Klint va estudiar a la Reial Acadèmia de Belles Arts d’Estocolm, on va desenvolupar un estil naturalista d’acord amb la seva educació acadèmica. No obstant, a l’ombra d’aquesta pintura oficial i de manera privada va portar a terme un tipus d’obra totalment diferent.

Amb quatre amigues va formar el grup De Fem (‘Les cinc’), que feia ‘séances’ (‘sessions’) espiritistes de què derivaven esbossos i instruccions. A partir d’aquests, Af Klint es va embarcar a compondre una obra abstracta, simbòlica i complexa que buscava representar l’ordre del cosmos.

Aquesta obra monumental que Af Klint va començar el 1908 es considera ara la primera manifestació de l’abstracció.

Buscant la inclusió en el cànon

Tot i que peces d’Af Klint havien estat en algunes exposicions col·lectives abans, va ser el 2013 quan el Moderna Museet d’Estocolm n’hi va dedicar una de monogràfica en què es va poder conèixer l’amplitud i brillantor de la seva obra.

Aquesta havia estat oculta durant quaranta anys per desig de l’artista, que confiava que la societat futura estigués preparada per comprendre millor la seva proposta. I sembla que així és, ja que l’exposició va ser un èxit tant de públic com de crítica. Després de la seva presentació a casa, Hilma af Klint va començar un viatge pels museus del món de més renom, i va arribar fins als antípodes.

El nom de l’exposició original, Hilma af Klint. Pionera de l’abstracció, deixava les coses clares: el Moderna Museet volia reivindicar que la primera pintora abstracta va ser sueca. Intentava introduir un nou personatge en el selecte grup canònic dels grans mestres de les avantguardes, una dona en una llista eminentment masculina. No hi havia intenció de canviar la narrativa de l’art contemporani, sinó de completar-la amb una figura nacional.

Per això, en l’exposició d’Estocolm De Fem només apareixien al final, de manera tangencial, per no treure importància a la veritable i solitària protagonista. Però la mostra no només va llançar un nou filó de marxandatge, sinó que va obrir una finestra fins aleshores tancada. I d’aquesta van sorgir les espiritistes.

L’aparició de les espiritistes

No va ser l’interès pel món sobrenatural el que va suposar una sorpresa: la relació de molts artistes abstractes amb la doctrina de la teosofia era coneguda, i alguns dels seus fruits, com el llibre De l’espiritualitat en l’art de Kandinsky, profusament divulgats. La sorpresa va ser que, seguint l’estela d’Af Klint, van començar a aflorar estudis de dones que, guiades per les seves converses amb els esperits, havien experimentat amb l’abstracció des d’èpoques tan primerenques com el 1861, com en el cas de Georgiana Houghton.

De sobte, en cada lloc apareixien noves mèdiums artistes i, amb elles, tot un camp de recerca fins aleshores menystingut. El que va començar a Estocolm com un intent d’incloure una nova actriu en un relat ben estructurat, el de les avantguardes masculines i racionals, on un toc d’espiritisme donava color a la narració, es va convertir en un canvi de marxa ineludible. Hilma af Klint no era una pionera, sinó una membre destacada d’un impuls social i artístic que la superava i que havia deixat forta marca en les avantguardes més experimentals.

Noves vies per a una història més rica i complexa

L’aparició de noves autores ha incentivat al seu torn l’estudi de la relació d’altres artistes avantguardistes amb doctrines espirituals, i ha deixat en evidència que el món ocult, esotèric i espiritual va tenir un lloc fonamental en les avantguardes.

També s’està demostrant que les protagonistes d’aquestes tendències eren principalment dones. Com va dir en una conferència l’artista Olivia Plender, no és estrany que les mèdiums ho fossin, ja que parlar amb la veu d’un altre podia suposar l’única manera de ser escoltades. Tampoc és estrany que aquestes artistes, escriptores i ‘influencers’ de la seva època hagin quedat a l’ombra en una història de l’art profundament heteropatriarcal.

Ara, la finestra que ens va obrir Hilma af Klint s’està eixamplant, i un altre camp d’estudi està demanant el seu lloc en les bases de l’avantguarda: la dansa, estretament relacionada amb l’esoterisme i les cultures orientals.

Notícies relacionades

El 1944, Af Klint va deixar escrit al seu testament que no es mostressin les seves obres fins quaranta anys després de la seva mort, quan el món estigués més preparat per entendre-les. Va ser optimista. Hem necessitat gairebé el doble, però sembla que per fi ho estem aconseguint.

Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation. Llegiu-ne l’original.

Temes:

Feminisme