The conversation

¿Ha passat de moda portar-se bé perquè vinguin els Reis Mags?

3
Es llegeix en minuts
¿Ha passat de moda portar-se bé perquè vinguin els Reis Mags?

Hi ha determinades expressions que es converteixen en frases tradicionals al passar de generació en generació i que es repeteixen només pel fet d’haver-les sentit prèviament sense analitzar el significat real que tenen. És el cas de: «Si et portes malament, els Reis no et portaran regals».

O, en la seva versió menys agressiva: «Si et portes bé, els Reis et portaran regals». Potser pensem que així és un missatge més «positiu». ¿Però realment ho és?

Reforç i càstig

En general, un càstig busca que una determinada conducta no es continuï realitzant, mentre que el reforç mira d’augmentar l’esmentada conducta.

Des de la psicologia de l’aprenentatge, i en concret des de la branca de la psicologia conductual, considerem que el reforç positiu és aquell procediment que relaciona una resposta instrumental (en aquest cas, portar-se bé) i un estímul desitjable (tenir regals). Si es dona la resposta, es dona el reforç i, per contra, si la conducta no apareix, no es dona el premi.

També es pot utilitzar un reforç negatiu («Si et portes bé, els Reis Mags no et portaran carbó»), en què al realitzar la resposta instrumental, es retira un estímul aversiu. Dir «Si no et portes bé, els Reis et portaran carbó» seria un càstig positiu: l’estímul aversiu (carbó) apareix davant la resposta (en aquest cas, portar-se malament).

Finalment hi ha el càstig negatiu: «Si no et portes bé, els Reis no et portaran regals». És a dir, davant una resposta (portar-se malament) se li treu una cosa positiva (no rebre regals de Reis).

Motivacions extrínseques i intrínseques

És important conèixer també els termes motivació extrínseca i motivació intrínseca. La primera es produeix al tenir com a meta l’obtenció d’una cosa externa a l’organisme (un premi, un regal...) i quan aquest no hi és o la possibilitat d’aconseguir-ho desapareix, la conducta pot deixar de produir-se. Però, en la segona, la conducta es realitza per raons internes a l’organisme que no són observables (autoestima, competència...) sent més estable al no dependre d’un agent extern.

No n’hi ha una de millor que una altra, depèn de les circumstàncies; a més, poden donar-se totes dues alhora. Per exemple, una nena pot estudiar molt perquè vulgui treure bones notes (motivació extrínseca) i també per sentir-se orgullosa de si mateixa (motivació intrínseca).

Educar amb amenaces

Per molt que el missatge de «si et portes bé et portaran regals els Reis» ens pugui semblar positiu, en realitat, l’amenaça d’un càstig és subjacent. Perquè el nen o la nena entendrà: si em porto bé, els Reis em porten regals, però, ¿i si consideren que no em porto bé? La resposta implícita és: no tindré regals.

Això provoca una situació de por, que farà que la conducta es porti a terme, però no per haver interioritzat l’aprenentatge adequat, sinó només per evitar que el temor de no rebre regals es faci realitat.

¿Quins efectes a mitjà i llarg termini té aquest missatge? Doncs que quan s’allunya la possibilitat de rebre l’estímul aversiu, la por desapareix i la resposta deixa de produir-se. És a dir, una vegada que han vingut els Reis caldrà buscar un nou reforç positiu extrínsec per continuar aconseguint la mateixa resposta. I així haurem d’anar buscant nous reforços extrínsecs per a la seva bona conducta sense arribar mai a inculcar-la de forma duradora.

Ser concret, realista i curtterminista

Moltes vegades, utilitzem termes que són difícils d’entendre per a un nen. «Portar-se bé» és una acció ambigua, o si més no subjectiva. Per això és freqüent que els nens i nenes més petits, quan s’acosta el Nadal i es veuen envoltats de referències als Reis Mags, Pare Noel i els regals, preguntin innocentment als grans: «¿I jo, m’he portat bé aquest any?»

Tampoc és un missatge realista. Com el nen probablement sospitarà, és altament improbable que es quedi sense regals. A més, estem oferint un premi que es dona una vegada a l’any obligant a demorar el reforç. Aquesta demora fa que l’estímul desitjable redueixi el seu valor i la motivació decaigui.

Notícies relacionades

Si volem que els nostres missatges tinguin un efecte positiu i sostingut en la conducta dels més petits, caldria:

              La pròxima vegada que estiguem a punt d’animar els nostres fills o filles a ser bons perquè els Reis els portin molts regals, podem recordar que hi ha alternatives menys materialistes i amenaçadores.