Educació a Catalunya

Les proves de competències bàsiques s’estenen a 4t de primària i segon d’ESO

Educació dobla el nombre de proves diagnòstiques per tenir «una foto més ajustada» de la realitat acadèmica

Els resultats de 4t d’ESO del curs passat: català i castellà continuen caient

¿Per què s’ha desplomat la compressió lectora dels nens a Catalunya?

A1-180923003.jpg

A1-180923003.jpg / JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’alumnat català de quart de primària i segon d’ESO (l’equivalent a l’antic vuitè) s’examinarà entre el 2 i el 30 d’abril d’unes novesproves de competències bàsiques com les que en l’última dècada ha estat realitzant l’alumnat de sisè de primària i quart d’ESO, que les continuarà fent. L’enfocament dels nous exàmens serà «més competencial».

Aquestes noves avaluacions als 10 i als 14 anys pengen de la LOMLOE i, segons confirmen fonts del Departament d’Educació a EL PERIÓDICO, oferiran a l’alumnat «una simulació de situació real» davant la qual hauran d’aplicar els coneixements adquirits, «descartant models més memorístics», segons ha pogut saber aquest diari.

Quant al seu funcionament, les mateixes fonts apunten que es tracta de proves «d’aplicació interna» (són els mateixos centres els que les fan i corregeixen). El Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ja té penjada a la seva web informació sobre aquest tipus d’exàmens, i apunta que «pròximament s’enviaran instruccions i models de prova als centres, on també es faran formacions».

Una foto més fidel

La decisió de doblar el nombre de proves –i fer-les també a meitat de cicle, no només al final– i realitzar-les a quart de primària (el curs en el qual es duen a terme les proves PIRLS, l’estudi internacional per al progrés de la comprensió lectora, l’última edició del qual va deixar l’alumnat català a la cua d’Espanya i d’Europa) i a segon d’ESO permetrà al Departament d’Educació tenir una foto una mica més ajustada de la realitat acadèmica a les aules, tot i que el que mostri no agradi, com ha estat passant en els últims anys.

En aquest sentit, la setmana passada, la conselleria va fer públics els resultats de les proves de l’any passat, que van confirmar la crisi de les llengües pròpies: els resultats de català (72,3 punts) i castellà (71,6) a quart d’ESO són els pitjors de l’última dècada.

Una altra de les dades preocupants dels resultats de les proves de quart d’ESO del curs passat ha sigut el nivell de matemàtiques, la matèria més problemàtica, amb una pitjor nota mitjana (62,3) i amb més alumnes en el nivell baix (un 24,4%) i menys en el nivell alt (15,5%).

Malgrat aquest insuficient 62,3 en mates (les proves consideren un resultat acceptable a partir de 70), aquesta qualificació és una mica superior que el curs anterior, quan va caure fins al 6,1, la pitjor nota de l’històric, que comença el 2014 (any en què la mitjana, 69,1, era set punts per sobre, tot i que encara no arribava al desitjat 70).

Notícies relacionades

Quant als resultats a sisè primària, la foto fixa no és tan dramàtica com a quart d’ESO (la mitjana no és per sota de 70 en cap matèria). Tot i així, les assignatures amb un nombre més alt d’alumnes en la franja baixa són català (amb un 17,5%) i castellà (amb un 17,2%). En llengua catalana, a més, els alumnes amb nivell alt han baixat del 35% el 2021 al 26,9% aquest any.

La matèria amb una millor mitjana a sisè l’any passat va ser anglès, amb un 77,8 i un 31,6% l’alumnat en la franja alta.