THE CONVERSATION

Pseudociències: ¿qui i quants creuen en la telepatia, el contacte amb extraterrestres o que les emocions provoquen càncer?

5
Es llegeix en minuts
zentauroepp46150658 capsule of herbal medicine alternative healthy care with ste190225174322

zentauroepp46150658 capsule of herbal medicine alternative healthy care with ste190225174322

¿Estem ben immunitzats com a societat davant les notícies falses pseudocientífiques?

Fa un parell de mesos vam fer una enquesta en la qual vam incloure una mesura d’acceptació de creences pseudocientífiques desenvolupada per l’investigador i especialista en pseudociències Ángelo Fasce. A partir del panel online d’IMOP Insights (pendent de publicar-se), vam sol·licitar a població adulta a Espanya el seu grau d’acord o desacord amb una llista d’asseveracions relacionades amb notícies falses o bajanades pseudocientífiques.

Les afirmacions podien anar des que la ciència ha validat l’existència d’habilitats telepàtiques o que s’ha ‘demostrat’ que les emocions negatives causen càncer, fins que els arqueòlegs han registrat la trobada entre antigues civilitzacions i éssers alienígenes.

De manera afegida, una puntuació mitjana superior en aquestes creences sol significar una disposició més propícia a acceptar notícies falses i creences pseudocientífiques.

Majoritàriament, la població accepta la possibilitat d’idees pseudocientífiques

Les dades de l’enquesta suggereixen que avui dia la resposta típica a Espanya davant notícies falses pseudocientífiques és d’agnosticisme: ni s’abracen ni es rebutgen de cara, sinó que es reconeix ignorància. ¿Llavors el got està mig ple?

Hi ha raó per pensar-se dues vegades que realment sigui així. No només una porció majoritària de la població adulta espanyola dona proves d’estar oberta a considerar com a plausibles idees pseudocientífiques, sinó que, en alguns casos, un percentatge molt alt de la ciutadania abraça directament aquestes creences, com es pot veure en detall en aquest gràfic:

Tenir estudis universitaris no significa creure menys en pseudociències

¿Com pot ser que un 30% dels adults a Espanya estiguin d’acord amb la idea que la telepatia ha sigut demostrada científicament? ¿O que gairebé un quart dels enquestats afirmin que hi ha proves demostrades de contactes prehistòrics amb civilitzacions alienígenes?

En la nostra enquesta hi vam incloure les variables demogràfiques habituals (edat, gènere i nivell educatiu). Vam respirar alleujats al comprovar que el nivell educatiu prediu lleugerament que hi hagi menys susceptibilitat davant les idees pseudocientífiques. Però, tot i que estadísticament és significativa, la correlació entre haver completat estudis universitaris i abraçar idees pseudocientífiques era petita. ¿Motivo per congratular-se o més aviat per a la consternació? Al cap i a la fi, una formació superior de diversos anys no sembla que immunitzi altament davant impostures intel·lectuals.

Com a contrast, l’edat (pertànyer a una generació més gran) era aproximadament tan predictiva com el nivell educatiu: amb un nivell educatiu idèntic, una generació més gran sembla més susceptible a acceptar aquestes creences.

¿Com pot ser que l’educació universitària, per a la qual la nostra societat i els nostres joves dediquen tants esforços, no sigui un factor altament protector davant bajanades pseudocientífiques?

¿Quant sabem de ciència?

En el nostre estudi també hi vam incloure una mesura de comprensió ciutadana de la naturalesa del coneixement científic. És a dir, vam mesurar com de familiaritzats estan els adults residents a Espanya amb la filosofia del saber científic i la naturalesa de la ciència com a activitat, incloent-hi mesures sobre si la gent entén que un resultat pot ser científic tot i que no sigui absolutament concloent, o si, per exemple, la gent entén el que és la revisió d’experts.

Mesures altes de familiaritat amb la filosofia del saber científic sí que eren un clar predictor del rebuig de notícies falses pseudocientífiques. De fet, en el nostre model, la formació universitària només era protectora davant les notícies falses pseudocientífiques quan havia servit per transmetre un mínim de comprensió en la filosofia de la ciència.

Altrament, les persones amb formació universitària no són ni menys ni més reticents que la resta a abraçar idees pseudocientífiques.

Això suggereix que a Espanya la formació universitària no està servint per transmetre una mínima comprensió filosòfica de la naturalesa de la ciència en molts casos.

Factors de risc

En la nostra enquesta, ser dona també apareixia com un factor de risc de cara a acceptar creences pseudocientífiques. És així tot i controlar altres variables. És a dir, amb el mateix nivell educatiu o el mateix nivell de familiaritat amb la filosofia de la ciència, de mitjana les dones mostraven una mica més de susceptibilitat. No sabem per què és així i el proverbial «estudis ulteriors haurien d’examinar aquesta qüestió» s’aplica aquí. No obstant, com que aquest resultat ha sigut replicat en altres enquestes i pot ser clau per afrontar situacions de vulnerabilitat social, creiem que val la pena prestar atenció a la dimensió de gènere en aquesta qüestió.

Com sol ser habitual, aquestes diferències de mitjana són modestes. En cap cas suposa que un sexe sigui més crèdul que l’altre (en altres enquestes els homes solen aparèixer com a més disposats a abraçar teories de la conspiració, malgrat que puguin ser molt absurdes).

Una possibilitat remarcada anteriorment és que el fet que de mitjana les dones tinguin més empatia les faci més susceptibles. Una altra possibilitat més inquietant és que moltes d’aquestes creences hagin sigut manufacturades o que (com la soca d’un virus que s’adapta al seu hoste) hagin coevolucionat per captar adeptes més fàcilment entre les dones.

Altres enquestes mostren, per exemple, que en la nostra societat la receptivitat a les teràpies alternatives (una forma particularment perniciosa de pseudociència en alguns casos) està més estesa entre les dones.

El camí cap a una societat menys crèdula

Des de fa uns anys, al nostre país, disposem d’un, en alguns aspectes, envejable sistema de vigilància i detecció de l’epidèmia de grip. Així mateix, la covid-19 ha posat en relleu la necessitat de disposar de sistemes de detecció primerenca de patògens per prevenir possibles brots explosius i poder actuar a temps de cara a contenir-ne la difusió. L’experiència i els resultats d’alguns estudis ens aconsellarien prendre’ns seriosament la necessitat de detectar, seguir i modelitzar la difusió de notícies falses pseudocientífiques entre la població.

Comprendre què fa que certes idees pernicioses s’estenguin i què fa que alguns grups siguin més vulnerables enfortiria la nostra immunitat davant les pseudociències i les seves conseqüències més pernicioses.

Notícies relacionades

Una societat menys crèdula és una societat menys susceptible a la desinformació i a les pràctiques nocives, i és més probable que prengui decisions amb coneixement de causa sobre la seva salut, el medi ambient i altres qüestions importants.

Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation. Llegiu l’original.

Temes:

Pseudociencia