Gratuïta des de fa un any

Els col·lapses de l’AP-7 tornen la clientela als restaurants de la vella N-2

Establiments a la zona de Girona, entre Medinyà i Pont de Molins, lamenten la pèrdua de visitants des que es van liberalitzar els peatges. D’altres asseguren que la seva facturació continua igual

Els col·lapses de l’AP-7 tornen la clientela als restaurants de la vella N-2

ANIOL RESCLOSA

6
Es llegeix en minuts

L’1 de setembre del 2021, l’AP-7 deixava de ser de peatge a les comarques gironines. La seva gratuïtat va posar en alerta els restaurants situats a peu de la N-II, alguns dels quals ja s’havien vist perjudicats quan es va obrir el «cinturó» de gratuïtat entre Vilademuls i Fornells de la Selva. Molts expressaven en aquell moment la seva preocupació al témer que la nacional quedés deserta i, per tant, ells es quedessin sense clients.

Un any més tard, Diari de Girona, mitjà que pertany a Prensa Ibérica, el mateix grup editorial que EL PERIÓDICO, ha fet el recorregut des de Medinyà fins a Pont de Molins per preguntar als restauradors quins han sigut els efectes reals d’aquesta gratuïtat. Les conseqüències han sigut diferents en funció del negoci (alguns ho han notat més; d’altres, menys) i, a més, s’han sumat els efectes de la crisi i de la guerra d’Ucraïna. Però es mostren esperançats perquè el col·lapse de l’AP-7, on les cues, accidents i trànsit de camions són habituals, està tornant cotxes a la N-II. Això sí, hi ha restaurants que han deixat de fer sopars, ja que no els surt a compte.

«Al principi sí que ens va afectar, perquè va deixar de passar tothom, però ara sembla que tornen a venir una mica», assenyala Consol Verdaguer, cuinera de l’Snack Medinyà, que afegeix: «La gent torna perquè ja està una mica saturada de l’autopista i prefereix la nacional, perquè és més ràpida». A l’obertura de l’AP-7, a més, s’ha sumat la pandèmia i la crisi, per això Verdaguer explica que, en el seu conjunt, «sí que ha baixat bastant el treball». A més, els turistes que paren a dinar miren més que mai la butxaca. «La gent no gasta gaire: venen tres i demanen dos menús», explica Verdaguer. Tot això ha fet que el restaurant s’hagi hagut d’adaptar a les noves circumstàncies: tenen la meitat del personal que abans de la pandèmia perquè, si no, «no surten els números» i han reduït l’horari, per això ara tanquen a les nou de la nit. Verdaguer confia que poc a poc, en els pròxims mesos, «tot torni a rutllar una mica més».

Salvadora Luque va agafar, amb el seu marit, el restaurant La Parra de Pont de Molins l’estiu de l’any passat, just abans que l’autopista passés a ser gratuïta. Per tant, tot i que tenen poc marge per a la comparació, en el seu cas no han trobat massa diferència: «Per aquí passen molts cotxes i nosaltres anem bé. L’any passat teníem feina, però aquest any també anem al màxim», assenyala Luque, que remarca que continuen omplint el menjador «com si no hagués passat res». Luque creu que, al principi, l’autopista gratuïta «era la novetat, per això tothom volia passar-hi», però ara la situació s’ha calmat. «Qui vol anar ràpid sí que agafa l’autopista, però qui vol anar tranquil surt una mica més aviat i agafa la nacional», assenyala. En el seu cas, cal tenir en compte que treballen amb molts clients locals (fins i tot hi va a esmorzar expressament gent de Girona i Barcelona) que, sumats als turistes francesos, els ha permès mantenir una bona clientela. «Les dues últimes setmanes de juliol van ser una mica fluixes, però aquest agost hem començat amb bon preu i ple», explica Luque, satisfeta.

«Continuen passant per la N-II»

Molt a prop, Cristina Hernández, del restaurant El Racó d’en Miquel, també a Pont de Molins, afirma que han notat pocs canvis aquest any. «Jo crec que la gent continua passant per la N-II perquè sempre hi ha cotxes. Potser algú que va més lluny sí que agafa l’autopista, però a la N-II no hem notat cap diferència», explica. Amb els 21 anys que fa que tenen obert el restaurant, explica que ja tenen una clientela fidel, tant de França com de l’Alt Empordà, de manera que no han patit cap sot important. També han intentat capejar la crisi com han pogut: «Hem hagut d’apujar una mica els preus, però hem procurat mantenir-los com abans tant com hem pogut», explica.

També han aconseguit salvar la situació al Buffet Lliure de Santa Llogaia d’Àlguema. «Nosaltres no hem notat cap descens, segueix tot igual que l’any passat. Tenim clients que venen de pas, però també s’hi ha que són de tota la vida i també venen turistes francesos», explica Susana Domínguez. De fet, diu que l’últim any fins i tot han tingut més clients estrangers, ja que al costat del seu restaurant hi ha una gasolinera on molta gent para.

Ucraïna i la crisi

Però a La Taverna del Cargol (Pont de Molins), Wakkas Mohammed es mostra molt menys optimista. «Aquesta temporada l’estem notant una mica més fluixa, tot i que no sé si és per culpa de l’autopista, perquè jo hi passo i no es veu tan plena», assenyala. Des del seu punt de vista, el descens de clients que han experimentat es deu més aviat a la crisi econòmica i a un descens del turisme. «Hi ha dies puntuals que tenim feina, però no és ni de bon tros el mateix que fa uns anys. Jo crec que és per la crisi, perquè hi ha molts francesos que diuen que les coses els surten més barates al seu país que a Espanya i, per tant, ja no venen», assenyala Mohammed, que afegeix: «El turisme de Barcelona no sé on ha anat, perquè aquí no el veiem enlloc, i la gent que va a la platja no para aquí, sinó que ha de venir expressament», explica. En aquest sentit, considera que el fet de poder viatjar a Barcelona de manera gratuïta per l’autopista pot influir-hi, però creu que «no tant».

Això sí, igual que a l’Snack Medinyà, a La Taverna del Cargol també es troben que els clients es miren amb lupa el que gasten: «Demanen el més barat. Hi ha molt poca gent que demana primer plat, segon, postres... Ara hi ha molts clients que fan plat únic i ja està», assenyala. També han deixat d’oferir sopars: «Pagàvem llum i electricitat per res». No obstant, Mohammed explica que han mantingut els preus de fa quatre anys i que intenta mirar a la tardor amb optimisme: «Esperem que torni la tranquil·litat», demana.

Notícies relacionades

Tornant a Medinyà, Maria Dolors Pérez, de l’Hotel Restaurant Medinyà, també un es mostra preocupada pel descens de clients, especialment entre setmana. «Hem perdut turistes i transeünts, perquè la gent que abans passava per aquí ara va per l’autopista», lamenta. Els caps de setmana, explica, té clients dels voltants que paren a dinar: «El client local em salva una mica els dissabtes i diumenges», agraeix. En canvi, entre setmana la cosa és molt diferent: «Abans, un dia feiner a mig matí estava ple i ara està mig buit», lamenta. Per tant, admet que l’obertura de l’autopista ha tingut per a ells un impacte negatiu.

Caldrà veure, doncs, com evoluciona el trànsit a l’AP-7 i si les mesures correctores proposades, com la reducció de la velocitat en alguns trams, causen algun efecte.