Mobilitat

Catalunya planteja que la C-32 sud pugi barreres quan l’AP-7 estigui saturada

El conseller d’Interior anuncia que l’AP-7 tindrà per a Sant Joan un carril addicional entre Sant Celoni i la Roca i grues per retirar cotxes accidentats

Catalunya planteja que la C-32 sud pugi barreres quan l’AP-7 estigui saturada

JORDI OTIX

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern ha anunciat aquest dijous que l’AP-7 disposarà d’un nou carril addicional, entre Sant Celoni i la Roca, la setmana que ve, coincidint amb l’operació sortida del pont de Sant Joan. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, titular de la via, s’ha compromès a portar a terme els retocs necessaris per poder instal·lar aquest vial en l’altre sentit de la marxa. Per mirar d’alleujar la situació de «saturació» que viu aquesta autopista, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, també ha avançat que la Generalitat ja ha contractat grues per retirar vehicles accidentats en aquesta mateixa artèria, on la circulació, en alguns trams, és un 55% superior a la d’abans de la retirada dels peatges. I ha compartit un desig: que la C-32 sud obri barreres quan la situació a l’AP-7 sigui insostenible.

Elena ha compartit una estratègia basada en tres eixos: actuacions quirúrgiques, millores en els enllaços a altres autopistes per donar oxigen a l’AP-7 i aposta definitiva per enfortir el transport públic, sobretot, ha concretat, tot el que fa referència a Rodalies, però també amb més carril bus-VAO, com el previst a la B-23 (accés a Barcelona per la Diagonal) per al qual la Generalitat demana al Govern el traspàs de la via per poder emprendre’n l’obra. El Govern es posa per ara en la primera categoria, amb aquest carril addicional que se sumarà al que ja funciona en la mateixa AP-7 des de Vilafranca fins al Papiol i a la C-32, de Llavaneres a Montgat.

Millors enllaços

S’hi sumaran les restriccions als vehicles pesants, pactades cada any amb el sector del transport. D’aquesta manera, tant per Sant Joan com en els caps de setmana d’estiu, els camions no podran circular els dissabtes entre les 9 i les 15 hores i els diumenges de 17 a 22 hores. La Generalitat incorpora per als camions l’obligació, els divendres i vigília de dia festiu, de circular per la dreta, sense possibilitat d’avançar, i a una velocitat de 80 quilòmetres per hora. Una altra possible mesura, tot i que no sembla per ara sobre la taula, seria obrir barreres a la C-32 sud en moments en què l’AP-7 vagi més carregada. Per fer-ho, i tot i que la competència de l’artèria del Garraf és del Govern, Elena ha sol·licitat el suport del Govern de Pedro Sánchez, recordant que la liberalització de peatges ja es va fer a les barreres de les radials de Madrid. No ha concretat més.

Sobre els enllaços, Elena ha instat el Govern a emprendre la millora de connexions de les autopistes que conflueixen amb l’AP-7. Com és el cas de la C-58 al Vallès Occidental, la C-16 a Sant Cugat o la C-60 que va cap al Maresme a l’altura de la Roca. El Govern, de fet, va presentar divendres un pla de millores a l’AP-7 per valor de 78 milions d’euros que incorpora alguna d’aquestes demandes. 

Sinistralitat

Notícies relacionades

Elena ha recordat que el principal objectiu és reduir la sinistralitat. Ha aportat dades. Des de principi d’any, 78 persones han perdut la vida en un sinistre de trànsit. Una menys que abans de la pandèmia. Mentre el 2019 a l’AP-7 van morir-hi 4 persones, en aquest 2022 ja en són 14, set de les quals, per atropellaments. El 55% dels accidents es produeixen per una col·lisió posterior (xoc amb el vehicle de davant), raó per la qual el Govern ha demanat a la DGT poder reduir la velocitat a 110 quilòmetres per hora en determinats trams de l’autopista. Anar més a poc a poc, en resum, permet reaccionar abans, cosa que reduirà els accidents i, per tant, permetrà reduir els embussos derivats de l’incident.

Tot això passa, ha detallat el conseller, en una artèria «saturada» que registra un trànsit un 40% (a l’altura de Montmeló) i un 55% (Vilafranca) per sobre dels valors anteriors a la retirada dels peatges. Però aquest no és l’únic problema, ja que els problemes no es concentren en cap de setmana i també els dies feiners els conductors pateixen cues.

Temes:

Autopistes