Infraestructures

La Generalitat planta el Govern en el traspàs d’un nou tros del quart cinturó

L’Executiu finançarà una ronda que unirà les conurbacions de Terrassa i Sabadell i el Govern planificarà i executarà l’obra. El tram pendent fins a Granollers no està descartat però només es farà si hi ha total acord polític i territorial

La Generalitat planta el Govern en el traspàs d’un nou tros del quart cinturó

Carlos Márquez Daniel

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quatre notícies en una. La primera, que es desencalla un nou tros de la B-40, coneguda com el quart cinturó, entre Terrassa i Sabadell amb Castellar del Vallès com a artista convidat. La segona, que l’obra es traspassa de l’Estat, que finança l’obra, al Govern, que serà qui realitzarà l’estudi informatiu i executarà el projecte de la denominada ronda Vallès. La tercera, que en la presentació de la iniciativa, aquest divendres, la Generalitat ha plantat la ministra Raquel Sánchez com a mostra de rebuig per la «falta d’inversions a Catalunya». Com suposaran, informativament, el gest polític s’ha menjat la infraestructura. I la quarta, que el tram en execució entre Abrera i Terrassa estarà obert, o aquesta és la previsió de l’Executiu, a finals del 2023.

Dues hores abans de l’acte, el Govern ha anunciat que no formaria part de la comitiva, que estava citada a la una del migdia al Consell Comarcal del Vallès Occidental, sota d’un parell de pins, en «terreny neutral», ha dit fent broma l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart. Hi eren també l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i el de Castellar, Ignasi Giménez. Tots, com la titular de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, membres del PSC. Han coincidit en la importància del moment –«històric», com no– i han brandit la necessitat de dotar de més i millor sistema de comunicacions la comarca, tant per a la població com per al teixit empresarial.

Les coses bones

Especialment desimbolt estava el primer regidor de Castellar, ja que els seus conciutadans, quan l’obra cristal·litzi, cosa que segons fonts coneixedors del pla podria passar no abans de nou anys (sis de projecció i tres d’execució), ja no hauran de travessar Sabadell per la Gran Via per arribar a la C-58 o l’AP-7. També feliç estava la seva homòloga de Sabadell, ja que amb aquest nou tram de B-40, molts vehicles deixaran de travessar el cor del municipi, cosa que pot generar dues coses bones: menys contaminació i la possibilitat de reformar aquesta artèria que fa massa dècades que exerceix d’autopista urbana. I content també Ballart, que veu com el seu tram de quart cinturó, que mor al nord de la seva ciutat, cobra sentit al prolongar-se fins al seu etern però sa rival.

Tres del quatre polítics que han pres la paraula (primer ha intervingut el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, que ha donat l’apunt tècnic necessari a la cosa) han començat amb elogis, aplaudint l’acord que ha fet possible desencallar aquest tros de carretera que es beneficiaran, han repetit una vegada i una altra, «mig milió de persones». Però una vegada enaltit el diàleg que els ha portat fins aquí, han coincidit en el retret a un Govern absent que no ha pogut defensar-se. El que ha esquivat la confrontació ha sigut Giménez. No així Farrés, molt dura amb la Generalitat: «No plantaré mai un bon acord, donem la cara per un pacte històric. Lamento profundament que el Govern no estigui avui aquí. No han plantat la ministra, han plantat mig milió de catalans».

Mateix argument en el torn de paraula de l’alcalde de Terrassa: «És una falta de respecte molt gran al territori, no una plantada a l’Estat». La ministra ha apel·lat a la política «del diàleg i la cooperació» i a la «voluntat compartida d’avançar cap a solucions pràctiques i compartides». Després d’admetre, sota el pretext de la crisi, que moltes infraestructures promeses a Catalunya no s’han pogut materialitzar ha promès «no deixar cap projecte al calaix. «Des del 2018 hem reactivat moltes obres paralitzades, el nostre compromís és inequívoc, ferm i rotund», ha dit.

Gest «infantil»

Notícies relacionades

Després de l’acte protocol·lari, i a preguntes dels periodistes, i malgrat haver dit que no la trobarien «en la confrontació i la crispació, sinó treballant pel bé de la ciutadania», Sánchez ha qualificat la plantada de la Generalitat d’«infantil» i de «falta de deferència, per dir-ho amb elegància». I per no perdre sintonia amb els seus companys socialistes, ha assegurat no sentir-se plantada, una cosa que no poden dir, ha assegurat, «el mig milió de persones per al qual hem tirat endavant aquest acord».

Una dotzena de persones contràries al quart cinturó s’han manifestat contra el projecte a les portes del Consell Comarcal. Amb el mateix cartell qua ja brandien fa 10 i 15 anys: «No al quart cinturó». Reclamen altres solucions de mobilitat, el ferrocarril, per exemple, i denuncien «l’especulació» que pot generar una infraestructura d’aquesta magnitud. Té protesta per a estona, perquè segueix en repòs el tram que va de Sabadell a Granollers. No està descartat, però tampoc és a sobre de la taula. És a dir, que no s’avançarà ni un metre cap al Vallès Oriental si abans no hi ha un acord polític i territorial com el brandit avui en terreny neutral. De tot això, per cert, Govern i Generalitat podran parlar divendres de la setmana que ve durant la comissió bilateral d’infraestructures, en una trobada purament tècnica.