Transport públic

El Govern reforça el servei de bus alternatiu per pal·liar els efectes de les obres de Rodalies

Els autobusos nocturns a Mataró i Terrassa avancen mitja hora la posada en marxa i la unió Vilafranca-Barcelona per carretera tindrà més freqüències en hora punta

El Govern reforça el servei de bus alternatiu per pal·liar els efectes de les obres de Rodalies

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La coincidència de diferents obres a la xarxa ferroviària catalana ha obligat a realitzar importants canvis en els horaris i freqüències de pas de nombroses línies. Tot va començar el 23 d’abril i la majoria d’afectacions s’allargaran fins al febrer del 2023, tot i que la transformació de la malla de trens anirà encarrilant projectes que continuaran alterant el servei. Ja es va anunciar un pla alternatiu de transport, però aquest dijous, dues setmanes després, el Govern anuncia un reforç dels autobusos, sobretot en la franja nocturna.

Obres a Molins de Rei, a la Sagrera, a Montcada, a Sant Feliu, al corredor Mediterrani entre Vilaseca i Castellbisbal, a Vilafranca..., aglomeració de projectes que han introduït els horaris cadenciosos, similars als del metro, on l’usuari no memoritza arribades de trens sinó que sap que (en teoria) arriba un comboi cada 15 o 20 minuts. Si no hi ha retards, és clar. El reforç del servei alternatiu de busos arriba acompanyat d’alguns canvis d’horaris nocturns, ja que hi ha hagut moltes queixes davant la desaparició de determinats serveis pròxims a la mitjanit. L’últim tren de l’R-1 passava a les 23.59 hores per l’estació de Plaça de Catalunya i a partir de l’1 de juny ho farà a les 23.30 hores. Mateixa situació en l’R-4, on la línia s’acomiada ara de Barcelona a les 23.03 hores i abans ho feia a les 23.56 hores. Al juny partirà de la terminal a les 23.33 hores.

Paciència esgotada

Quant al bus, el servei nocturn que uneix Barcelona amb Mataró i Terrassa avança des d’aquest dijous el seu horari mitja hora. El primer sortirà des de plaça de Catalunya a mitjanit. Segons Ricard Font, secretari general del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, en el cas de la línia del Vallès permetrà connectar més i millor sobretot els viatgers de Cerdanyola, ja que els de Terrassa disposen d’altres serveis metropolitans de transport en superfície, a més de la línia de Ferrocarrils. Quan li han preguntat sobre la situació a Rodalies, Font ha dit que als usuaris «ja no se’ls pot demanar més paciència perquè l’han esgotat tota». «El que hem de demanar-los –ha prosseguit– són disculpes. L’esforç que estem fent tindrà sentit si el servei que podem oferir després de les obres és millor».

Notícies relacionades

Un dels eixos que sembla que més està patint els canvis és el Vilafranca-Barcelona. El responsable de Territori ha avançat un reforç de dos busos de reforç per sentit durant les hores punta. Font no ha volgut fer encara una valoració global sobre com està funcionant el sistema amb les obres i els canvis ja en marxa, però ha assenyalat que no han notat per ara que Rodalies estigui perdent passatge o que hi ha més congestió per entrar a la capital catalana amb cotxe. És a dir, no sembla que hi hagi transvasament del tren al vehicle particular. Rodalies és encara un 15% per sota de la demanda prèvia a la pandèmia, mentre que els autobusos que gestiona la Generalitat són un 1% per sobre.

Una altra de les mesures que ha anunciat Font és el reforç del servei d’autobusos entre Mataró i Barcelona, que a partir d’estiu, i per sempre, incrementarà el nombre de busos (dos per sentit) en hora punta matinal de manera que s’ofereixin un 40% de places. Aquesta línia es planta a Glòries en 30 minuts gràcies al carril bus de la C-31 i al túnel que perfora la plaça. El que no podrà ser, per ara, és l’ampliació d’andanes de l’estació d’Arc de Triomf, llargament reivindicada pel Govern. El secretari general de Territori ha explicat que el Govern els ha promès licitar l’obra pròximament. Això permetria ampliar la capacitat dels trens del Maresme fins a un 30%, cosa que hauria d’evitar les imatges asardinades d’alguns matins laborables.