10 claus per a una tornada a l’escola segura per la covid (òmicron inclosa)

10 claus per a una tornada a l’escola segura per la covid (òmicron inclosa)

3
Es llegeix en minuts

De cara a la tornada a classe aquest dilluns, Sanitat, Educació i les comunitats han fet una crida a centres i famílies a no relaxar-se i aplicar amb rigor les mesures anticovid, des de les més bàsiques, com no portar un nen malalt a l’escola, a què cal fer si és un contacte estret o com cal actuar si hi ha un brot. A continuació deu aspectes imprescindibles que s’han de tenir en compte perquè els centres educatius continuïn sent espais segurs:

1

¿Què han de fer els contactes estrets?

S’han de quedar al domicili i fer quarantena durant els 7 dies posteriors a l’últim contacte amb un cas confirmat tret que hagin rebut una pauta de vacunació completa. En les situacions en què la persona estigui exempta de quarantena, ha d’evitar el contacte amb persones vulnerables, ha de continuar utilitzant la mascareta en les seves interaccions socials i no pot acudir a esdeveniments multitudinaris.

2

¿S’ha de prendre la temperatura abans d’anar al col·le?

És recomanable la presa de temperatura per detectar la presència de febre abans de sortir de casa, a més de prestar atenció a qualsevol altre símptoma compatible amb la infecció.

3

¿Què es fa si hi ha un brot en un centre?

Les mesures poden variar: des d’extremar la prevenció i higiene al centre educatiu (distància física, ús de mascaretes, rentat de mans) i indicar l’aïllament dels casos i la quarantena del grup de convivència estable o dels contactes estrets; o estendre’s al tancament de les classes afectades, del curs o, en última instància, el tancament del centre.

4

Quan la PCR és positiva durant diverses setmanes, però ja no hi ha símptomes, ¿es pot anar a classe?

Una PCR positiva durant molt temps no necessàriament ha d’indicar capacitat de transmissió, pot indicar presència de virus sense capacitat de contagiar una vegada superat el temps d’aïllament. No serà necessària fer una PCR per aixecar l’aïllament.

5

¿Què passa si hi ha un nen amb símptomes a la classe?

La presència de símptomes es pot deure a moltes malalties, no només a la covid-19. Fins que es confirmi o descarti el diagnòstic, la resta de companys de la classe, sempre que no presentin símptomes, han de continuar acudint al centre educatiu normalment. Les persones que conviuen amb els menors que han començat amb símptomes sí que s’han de quedar a casa si no estan vacunades.

6

¿Què fer si apareixen símptomes?

Si un alumne/a o personal del centre presenta símptomes compatibles no ha d’acudir al centre educatiu. S’ha de contactar telefònicament amb el centre de salut o amb qui la comunitat autònoma hagi designat, o amb el telèfon de referència de la comunitat autònoma, perquè avaluïn si els símptomes corresponen a la covid-19 i si és necessari fer un test. Fins que es rebin indicacions per part dels sanitaris, la persona que ha iniciat símptomes s’ha de quedar a casa i limitar al màxim els contactes. Si hi ha símptomes de gravetat o dificultat respiratòria, s’haurà de trucar al 112.

7

¿Què han de fer els que no són contacte estret?

Qui no sigui un contacte estret continuarà assistint al centre educatiu. L’activitat docent segueix per a la resta de l’alumnat.

8

¿Què passa amb la ventilació?

La mala ventilació afavoreix l’increment de la transmissió del coronavirus de forma significativa. Es recomana ventilació natural creuada, si és possible de forma permanent, amb obertura de portes i/o finestres oposades o a costats diferents de la sala, per afavorir la circulació d’aire.

Es ventilaran amb freqüència les instal·lacions del centre, almenys durant 10-15 minuts a l’inici i al final de la jornada, durant l’esbarjo, i sempre que sigui possible entre classes.

9

¿Es poden compartir objectes al col·le?

Es poden compartir objectes de qualsevol material, papers o llibres en l’àmbit escolar extremant la higiene de mans i evitant tocar-se el nas, els ulls i la boca. Quan són objectes que es faran servir per grups diferents s’aconsella fer neteja entre l’ús d’un grup i un altre.

10

¿Quan i com s’han de rentar les mans?

S’aconsella després d’estar en contacte amb superfícies possiblement brutes o tocades per altres, i almenys a l’entrada i sortida del centre educatiu, abans i després del pati, de menjar i sempre després d’anar al lavabo. S’ha de fer preferentment amb aigua i sabó o, en el seu defecte, gel hidroalcohòlic. S’ha de tenir en compte que quan les mans tenen brutícia visible a simple vista, el gel hidroalcohòlic no és suficient, i és necessari utilitzar aigua i sabó.