Avenç per a la periodontitis

Revelada l’actuació del bacteri que causa la malaltia de les genives

Aquest avenç permetrà desenvolupar nous antisèptics bucals

Revelada l’actuació del bacteri que causa la malaltia de les genives

MAITE CRUZ

Científics de l’Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB-CSIC) han descobert com actua el principal bacteri causant de periodontitis, també anomenada malaltia de les genives, troballa que permetrà desenvolupar nous antisèptics bucals.

Segons ha informat l’IBMB en un comunicat, els científics han desxifrat l’estructura i funció d’un enzim clau del bacteri ‘Porphyromonas gingivalis’, que s’estima que afecta entre el 5 i el 20% dels adults i fins al 40% dels avis a Europa.

La investigació, que publica la revista ‘PNAS’ (‘Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America’), ha revelat que el bacteri en qüestió és el ‘Porphyromonas gingivalis’, una espècie patògena del microbioma bucal humà.

Aquest bacteri, segons els investigadors, té un sistema de secreció (denominat T9SS) per enviar proteïnes (conegudes en llenguatge científic com a proteïnes de «càrrec») al mitjà que l’envolta, que en aquest cas és el teixit gingival que envolta les dents.

«Aquestes proteïnes produïdes pel ‘Porphyromonas gingivalis’ participen en la virulència dels bacteris, en la inflamació de les genives i la destrucció de teixit i, en última instància, en la pèrdua de peces dentals en cas de periodontitis greu», segons l’IBMB.

Higiene insuficient

L’investigador de l’IBMB-CSIC, F. Xavier Gomis-Rüth, un dels líders del treball, ha explicat que «el coneixement de la funció de l’estructura i funció de l’enzim que afecta el bacteri podria servir per desenvolupar antisèptics bucals específics contra el ‘Porphyromonas gingivalis’ i, per tant, contra la periodontitis».

Gomis ha recordat que el microbioma bucal humà està format per més de 6.000 milions de bacteris de més de 770 espècies que són majoritàriament comensals o mutualistes i contribueixen al manteniment de l’homeòstasi i la bona salut oral.