TECNOLOGIA I COMICIS

Facebook permetrà desactivar els anuncis de propaganda política

Zuckerberg torna a deixar en mans dels usuaris decisions sobre contingut controvertit

Llança també un Centre d'Informació de Vot davant dels comicis del mes de novembre als EUA

zentauroepp43144219 file photo  facebook ceo mark zuckerberg is seen on stage du190318120144

zentauroepp43144219 file photo facebook ceo mark zuckerberg is seen on stage du190318120144 / Stephen Lam

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

Mark Zuckerberg, el fundador de Facebookcontinua resistint-se malgrat crítiques i peticions externes però també internes a canvis profunds que limitarien certs continguts a les seves xarxes socials, incloent-hi els de polítics que contenen informació falsa o els anuncis dissenyats amb la polèmica pràctica del ‘microtargeting’. Ell insisteix en el seu rebuig de moderar o eliminar continguts, continuarà acceptant anuncis i, una vegada més, delega en els seus usuaris la presa de decisions. Però almenys ara ha decidit facilitar-los eines.

Aquest dimarts, en un article d’opinió a ‘USA Today’, Zuckerberg va anunciar que donarà als seus usuaris la capacitat de deixar de veure anuncis polítics. La notícia ocupava només una línia en un llarg text centrat en la presentació d’un nou Centre d’Informació Electoral de cara a les eleccions del mes de novembre als EUA, una iniciativa amb la qual es pretén, entre altres objectius, marcar una fita de registre de quatre milions de votants.

Va ser un ‘post’ posterior penjat a Facebook per Naomi Gleit, una de les vicepresidentes de la xarxa, el que va donar més detalls sobre l’opció de desactivar la propaganda. Des d’aquest dimecres per a alguns, en les pròximes setmanes per a tothom als EUA i amb la idea d’estendre’l també a altres països del món, la gent podrà desactivar a Facebook i Instagram tots els anuncis de temes socials, electorals o polítics que tinguin el segell de «pagat per», ja sigui per candidats, Súper Comitès d’Acció Política o altres organitzacions.

Segons va explicar Gleit, a més, quan algú comparteixi un d’aquests anuncis el «pagat per» apareixerà en el compartit, una cosa que no succeïa fins ara. S’afegeix, a més una nova eina a la llibreria d’anuncis que permetrà comprovar quant es gasten els candidats presidencials i al Congrés i comparar la despesa d’anunciants polítics.

Plataforma «tan oberta com sigui possible»

Notícies relacionades

En el seu article Zuckerberg va tornar a aixecar les seves defenses contra les reclamacions que moderi o elimini contingut, una tempesta que es va intensificar recentment després que es negués a fer un pas similar al que va fer Twitter amb missatges polèmics de Donald Trump. «La responsabilitat (dels polítics) només funciona si podem veure el que estan dient els que busquen els nostres vots, fins i tot si ens disgusta visceralment el que diuen», va escriure. «Crec que la millor manera de fer els polítics responsables és a través del vot i crec que hem de confiar que els votants facin els seus judicis per ells mateixos. Per això crec que hem de mantenir una plataforma tan oberta com sigui possible»

Aquesta filosofia l’ha enfrontat als seus propis empleats. Alguns d’aquests treballadors l’1 de juny van començar a protagonitzar abandonaments virtuals del lloc de treball o dimissions després que Facebook decidís no fer res davant del ‘post’ de Trump que, enmig de les protestes per l’assassinat de George Floyd en mans de la policia a Minneapolis, incloïa la frase «quan el pillatge comença el tiroteig comença». La xarxa tampoc va fer res davant de missatges del president amb falsedats sobre suposat frau del vot per correusobre els quals Twitter sí que va advertir.