EL REPTE DE L'EDUCACIÓ

El confinament desperta el monstre de l'abandonament escolar

La Fundació Bofill insta a multiplicar esforços amb els alumnes vulnerables per evitar que deixin els estudis

Reclama al Govern més beques per als casals d'estiu i una «promoció automàtica del curs»

zentauroepp53122493 barcelona  14 04 2020 coronavirus covid 19 en barcelona coro200416164118

zentauroepp53122493 barcelona 14 04 2020 coronavirus covid 19 en barcelona coro200416164118 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les crisis econòmiques solen acarnissar-se amb les famílies més desfavorides. Però la vulnerabilitat no només pica a la porta de casa, també s’agreuja a les escoles amb alumnes sense recursos. En la recessió que va començar el 2008 es va superar el 30% de nanos que, després de la secundària, deixaven els estudis. Ni batxillerat ni formació professional; el no-res. La Fundació Bofill, amb el temor que es reprodueixin molts dels mals educatius de llavors, alimentats per espaterrants retallades en el pressupost públic, ha elaborat una guia amb què interpel·la els diferents governs, el d’aquí i el de més enllà, perquè atenguin les necessitats urgents de les escoles d’alta complexitat. En definitiva, per no deixar-se ningú pel camí, un karma que el mateix Departament d’Educació també repeteix sovint. 

Aquesta entitat privada ha ideat 30 mesures d’aplicació immediata i unes altres 20 que s’haurien de desplegar en els pròxims tres anys. Entre el que és obvi i ja s’ha previst, l’esforç que s’ha de fer per no eixamplar més si cap la fractura digital, això és, que les cases sense tecnologia rebin mitjans (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils o targetes per accedir a internet) de manera que puguin seguir de la millor manera possible les tasques que proposin els mestres des de casa seva.

Més beques d’estiu

Notícies relacionades

Ismael Palacín, director de la fundació, fa servir la paraula «acompanyament» per definir el paper que han d’exercir els docents fins que s’acabi el curs. O fins i tot més enllà, ja que plantegen un programa d’activitats d’estiu capaç d’adaptar-se a tot el territori que contempli «un acompanyament emocional després del confinament i un reforç educatiu, però no replicant els esquemes instructius propis del curs». Per això, reclama al Govern ampliar el pla de beques per donar prioritat als nens procedents de famílies vulnerables, demanda que el mateix conseller Josep Bargalló va fer seva dimecres a l’anunciar que, efectivament, hi haurà més recursos (¿quants?) perquè aquests nens i nenes de famílies desfavorides puguin accedir als casals del juliol.

Pel que fa a l’inici del curs vinent, les mesures contemplen que cada centre educatiu compti amb un pla d’acollida postcrisi, amb una avaluació inicial que valori aspectes cognitius i emocionals i en què s’hi impliquin docents i famílies en espais de reflexió compartida i en què els tutors juguin un paper rellevant. El cap de projectes d’investigació de la Fundació Bofill, Miquel Àngel Alegre, també insta a implantar una «promoció automàtica del curs» i a eliminar la repetició del curs tant a primària com a secundària. Només a quart de l’ESO plantegen algun tipus de prova extraordinària per recuperar continguts. Però per damunt de tot, aquest expert posa l’accent en l’absentisme escolar (el 2016 a Catalunya n’havia un 18%), ja que després de tantes setmanes sense rutines escolars, es podria accentuar. El que ja hem dit: que ningú baixi del bus de l’educació per culpa d’un virus.