COL·LECTIU EN LLUITA

Cara o creu per al taxi

El Govern decideix divendres si tomba el negoci d'Uber i Cabify o si els permet competir amb els taxistes

Foment habilita la Generalitat perquè imposi la precontractació a les VTC però evita mullar-se

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb el taxi ja sorgeix el mateix problema que la premsa esportiva té amb Messi. Salvant les distàncies, és clar. El cas és que ja s’han esgotat els titulars per definir el conflicte entre els taxistes i Uber i Cabify. Perquè l’Administració no l’ha sabut tancar –és més, l’ha alimentat gràcies als tremebunds buits legals– i perquè el gremi afectat tampoc és un interlocutor fàcil. Ara toca parlar de cara i creu per al taxi, però és una crida que pot quedar en res en només unes hores. Se suposa que el Govern anunciarà aquest divendres al sector si imposa a les denominades VTC que la contractació dels seus serveis es faci amb hores d’antelació, la qual cosa suposaria la pràctica desaparició d’aquest negoci. Però tot i que sembli el desenllaç, això no ha fet més que començar. I no només a Catalunya; també a Madrid, València, Sevilla...

Una trentena de taxistes han començat a escalfar motors aquest dijous amb un escarni a la seu de l’Autoritat Catalana de la Competència  (ACCO), que la setmana passada va anunciar, sense que encara hi hagués res concret, que intentaria tombar qualsevol decret que imposi la precontractació a Uber i Cabify, mesura que qualifiquen de“discriminatòria i restrictiva”.L’acció ha consistit, o aquesta era la intenció, a ocupar l’immoble i llançar bitllets ficticis de 500 per valor de tres milions d’euros. Alberto Álvarez, portaveu d’Èlite Taxi, ha negat l’acusació de monopoli bolcada per la patronal de les VTC, Unauto, i ha recordat que el 90% dels taxistes són autònoms que ja competeixen entre ells dia a dia”. “Sota el nostre punt de vista, l’ACCO és el braç armat dels ‘lobbys’”,ha sentenciat.

No hi ha decisió bona

També és la cara o la creu per a Uber i Cabify, pel molt que es juguen. Però si algú sembla destinat a quedar-se amb la torrada a terra i de cap per avall és el Departament de Territori i Sostenibilitat. Si dona la raó a les VTC, el taxi, que ja va tallar la Gran Via un parell de dies del mes de juliol, iniciarà una revolta d’imprevisibles conseqüències. Si regula la precontractació i dona via lliure al reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que començaria a posar límit a aquestes aplicacions, Unauto ja ha avançat que reclamarà al Govern la barbaritat de 1.100 milions en matèria d’indemnitzacions, al considerar que preval el decret aprovat pel Govern de Pedro Sánchez que dona un termini de quatre anys a aquestes empreses abans de poder tocar-los un pèl. 

Decideixi el que decideixi, ve una marea de demandes. Perquè a més d’Unauto, el gremi del taxi té tres fronts judicials a la vista. Dos contra Uber i Cabify i un contra l’Estat per tots els diners que consideren que han deixat de guanyar durant aquests anys: 50.000 per llicència. Pressions per les dues parts perquè el Govern, l’AMB, el Ministeri de Foment, les agències públiques de defensa de la competència o la mateixa societat s’adonin que hi ha molt en joc. I no només un nou negoci o la supervivència d’un que ja és centenari, sinó també el model de mobilitat del futur. Territori sembla comptar amb el favor de Foment. En una reunió feta aquest dijous a Madrid amb els responsables territorials de Transport, el Ministeri ha donat carta blanca a la Generalitat en el tema de la precontractació, segons avança ‘El Confidencial’. El debat estaria en quantes hores s’imposen. I en qualsevol cas, el problema, per alGovern de Quim Torra

Mentrestant, a la capital

Notícies relacionades

A Madrid la cosa no és millor. Es diria que és fins i tot pitjor, perquè els taxistes tenen previst iniciar dilluns una vaga indefinida per exigir a la Comunitat de Madrid una regulació de les llicències VTC. El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha entrat en joc al demanar al sector que la protesta no afecti la "convivència" i que no "perjudiquin a tercers". Una manera subtil d’implorar que no tallin els carrers, o l’aeroport, o Atocha. O el que sigui. El càrrec l’obliga a llançar aquest missatge, però sap bé de quina manera sol queixar-se el taxi. Els taxistes de Madrid, que van aprovar la mobilització en un referèndum, tenen intenció de mantenir la vaga fins que el Govern de la Comunitat de Madrid no prengui mesures "contundents" i "tranquil·litzadores" per regular les VTC. El president de la Comunitat, Ángel Garrido ha compartit aquest dijous la seva voluntat de "legislar i donar una solució definitiva en aquest assumpte". La idea és convocar les associacions del taxi aquest mateix dilluns.  

Ábalos ha convidat a viure el conflicte "com a part de la normalitat". Segons el seu parer, tot el que està passant no necessàriament ha de ser negatiu, ja que "moltes vegades, aquest tipus de situacions permeten progressar". En qualsevol cas, ha reclamat que la resolució estigui "subjecta a la legalitat" i que es preservi la "convivència democràtica". L’aturada dels taxistes a Madrid coincideix amb Fitur, la fira més important d’Espanya en matèria de turisme. A Barcelona, el Mobile World Congress se celebra a finals de febrer. A ningú se li escapa que aquest serà l’objectiu dels xofers catalans si en aquestes dates encara no se’ls ha tranquil·litzat amb la precontractació. Han quedat divendres mateix després de la reunió a Territori. Una vegada coneguda la decisió del Govern, assemblea i pla d’acció