ANÀLISI

El 2024 tindrà menys grans sèries de Hollywood: un repàs de les cancel·lacions i els retards

Repassem les produccions cancel·lades des de l’inici de la doble vaga i els títols que han saltat de l’any que ve al següent

Segons els observadors de la indústria, la correcció del mercat serà dolorosa a curt termini, però hauria de derivar en un model de negoci més racional

La primera crisi de l’era de l’‘streaming’: la vaga de guionistes en vuit claus

Com afectarà (o no) a Netflix la doble vaga de Hollywood

El 2024 tindrà menys grans sèries de Hollywood: un repàs de les cancel·lacions i els retards

Archivo

5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fer un cop d’ull a les estrenes de sèries per al novembre pot conduir a la sorpresa. ¿On és aquella estricta dosificació derivada de les vagues? ¿És normal que, encara sense resoldre’s el conflicte amb els actors, arribin a les nostres pantalles al voltant de 60 noves sèries o temporades, incloent-hi luxoses adaptacions literàries (‘La luz que no puedes ver’, ‘The Buccaneers: aristócratas por amor’), espectaculars extensions de franquícia (‘Monarch: el legado de los monstruos’), cuidats ‘animes’ (‘Scott Pilgrim da el salto’), noves creacions d’autors de culte (‘Asesinato en el fin del mundo’, de la gent de ‘The OA’) o la (primera part de la) temporada final d’un títol bandera de Netflix (‘The Crown’)? 

Una xifra i una oferta com aquestes suggereixen que, certament, les plataformes tenien prou material a la nevera per sobreviure a la doble vaga a curt termini. En el cas de Netflix, l’abundància s’explica en part per l’avantatge més gran d’aquest ‘streamer’ respecte als seus competidors: el fet que sigui present i produeixi en molts altres països a part dels Estats Units. Tot i que els productors de Hollywood vulguin pensar-ho, el món no s’ha quedat mig orfe d’entreteniment en els últims mesos. Tant a Netflix com a través d’altres vies, l’espectador s’ha pogut capbussar fins i tot més que de costum en produccions europees, asiàtiques o llatinoamericanes amb tant atractiu com les sèries que estrenava HBO els diumenges. 

Sèries cancel·lades i posposades 

Sèries cancel·lades i posposades Acabada ‘Succession’, i a l’espera de l’estrena de ‘True detective: Noche polar’ a mitjans de gener, a HBO li està costant trobar noves sèries emblemàtiques per ocupar el buit deixat per la saga dels Roy. ‘The idol’ no estava a l’altura del desafiament i ‘Tiempo de victoria: La dinastía de los Lakers’, encara sent millor, va perdre gairebé la meitat de públic en la segona temporada. 

Totes dues figuren al dens llistat de sèries cancel·lades durant el frenesí de retallades i depuració derivat (només en part, perquè un primer catalitzador va ser la xocant pèrdua d’usuaris de Netflix el 2022) de la desacceleració laboral. Només a HBO o Max, també han caigut la trencadora sèrie d’esquetxos ‘A black lady sketch show’ i la memorable sàtira del món pop ‘The other two’. Paramount+ (el seu material ens arriba a través de SkyShowtime) ha cancel·lat revisions de propietats intel·lectuals com ‘Grease: Rise of the Pink Ladies’ i ‘Atracción fatal’ o el ‘thriller’ amb Kiefer Sutherland ‘Rabbit hole’.

Prime Video va accedir a donar una segona (breu) temporada a ‘Ellas dan el el golpe’ abans d’utilitzar les vagues com a excusa per fer marxa enrere, igual que va fer amb la renovació de la caríssima ‘The peripheral’. Apple TV+ va desistir de refer el clàssic ‘Metrópolis’ del braç de Sam Esmail, creador de ‘Mr. Robot’. Del més superflu (‘Cómo conocí a vuestro padre’) al més gran (‘The great’), tot ha patit en aquesta correcció del mercat. 

Ni ‘Euphoria’, ni ‘The white lotus’ ni ‘The last of us’ fins al 2025

D’altra banda, allò que ha sobreviscut podria trigar a arribar. Ho comentava dijous Casey Bloys, CEO de contingut d’HBO i Max, en un esdeveniment per a la premsa a Nova York: ni ‘Euphoria’, ni ‘The white lotus’ ni ‘The last of us’ tindran probablement noves temporades fins al 2025; també és massa optimista esperar ‘Welcome to Derry’, la preqüela d’‘It’, per a l’any que ve. Ja en territori Netflix, segurament també caldrà esperar un any extra per a les cinquenes i últimes temporades de ‘Stranger things’ i ‘You’ o la quarta d’‘Emily en París’. Després d’aconseguir capejar la volatilitat el 2023, les plataformes s’enfronten a un 2024 una mica més incert.

Totes aquestes alteracions tenen el seu equivalent en el calendari cinematogràfic: la versió en imatge real de ‘Blancanieves’, la part 2 de ‘Missió impossible: sentència mortal’, la nova seqüela d’‘Avatar’ o la pròxima aposta original de Pixar, ‘Elio’, han saltat igualment al 2025, i el següent film de l’univers ‘Star Wars’ no arribarà finalment aquell any, sinó el 2026.

La natura s’està curant

La natura s’està curantMentre actors i estudis acaben d’escurçar posicions, es treballa ja sense parar en l’escriptura de nou material. Moltes sales de guionistes van ser rearmades a principis d’octubre, quan va acabar la primera vaga. Entre les primeres sèries a reactivar-se hi va haver ‘Anatomía de Grey’, ‘9-1-1’, ‘Colegio Abbott’ o ‘Yellowjackets’. Segons una informació recent de ‘Deadline’, també la sala de guionistes d’‘And just like that...’ està en funcionament.

El 2024 portarà menys grans estrenes nord-americanes de les esperades, però les plataformes encara tenen alguns asos a la màniga. Per exemple, Apple porta al gener ‘Los amos del aire’, seqüela espiritual d’‘Hermanos de sangre’ amb Tom Hanks i Steven Spielberg en la producció. De l’acord de Prime Video amb Lisa Joy i Jonathan Nolan (el duo de ‘Westworld’) arribarà a l’abril ‘Fallout’, basada en el famós videojoc de rol postapocalíptic. Disney+ acaba de confirmar una tercera temporada de ‘The bear’ per a l’any vinent. I el mateix Bloys que rebaixava el nostre entusiasme amb el prospecte de més ‘Euphoria’ ha promès la tornada de ‘La casa del dragón’ per a l’estiu; abans, Larry David tornarà a fer les delícies dels misantrops amb la dotzena temporada de la seva telecomèdia.

Més enllà de la ‘Peak TV’ 

Més enllà de la ‘Peak TV’Una vegada es doni carpetada definitiva a la doble vaga, la televisió nord-americana no tornarà a ser la mateixa, cosa que no significa necessàriament que sigui pitjor. Els guionistes, així com, en principi, els actors, sortiran d’aquest mal moment amb condicions millorades i més avantatjoses, a més d’una sensació de protecció respecte als instruments de la IA.

Notícies relacionades

Els espectadors potser tindran uns quants menys títols entre els quals elegir, però és que el volum de l’època de la ‘Peak TV’ –560 sèries originals el 2021 i 590 el 2022, segons els comptes de l’executiu de FX John Landgraf– era inassumible fins i tot per als que ens dediquem professionalment a mirar la televisió. Només esperem que entre un tret segur i el següent, la indústria continuï deixant espai a les idees originals i als cineastes amb ganes d’experimentar en el format sèrie i fer-ho, a més, amb un pressupost folgat. 

«Tot i que dolorós en un primer moment, l’esclat de la bombolla podria ser bo a un llarg termini», deia a ‘Deadline’ Frank Sponitz, antic executiu d’‘Expedient X’, durant l’últim mercat audiovisual Mipcom. «Hi ha massa televisió. Molts programes no s’haurien d’haver fet i moltes coses bones van passar inadvertides per aquesta profusió. Trobarem un model de negoci més racional que serà millor per a tots nosaltres».