PREN-T’HO EN SÈRIE

Netflix presumeix de la seva gran oferta coreana per al 2023

  • Parlem amb Don Kang, el seu vicepresident de continguts a Corea, sobre les nombroses produccions del país asiàtic que arribaran a Netflix durant el 2023

Netflix presumeix de la seva gran oferta coreana per al 2023

Netflix

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

‘El juego del calamar’ no va ser un cas aïllat i irrepetible. Segons dades proporcionades per Netflix, més del 60% dels seus subscriptors van donar una oportunitat a algun títol coreà el 2022. Dues novetats de l’any passat, ‘Estamos muertos’ i Woo, una abogada extraordinaria’, es van colar al Top 10 de sèries en llengua no anglesa més vistes en la història de la plataforma. ¿Per què el K-content fascina al voltant del món? «Molts creadors coreans treballen amb emocions que, en realitat, són universals», ens explica Don Kang, vicepresident de continguts de Netflix Corea, en una xerrada virtual amb alguns mitjans europeus des de la Berlinale. «Però no fem les sèries i pel·lícules pensant en aquesta universalitat. No mirem d’intuir quina classe de sèrie, personatge, història, serà ben acceptada fora del nostre país. Som fidels a nosaltres mateixos i al públic local. Si també tenim èxit fora de Corea, millor encara, però no és l’objectiu». 

Tot un veterà de la indústria, Kang va treballar durant molts anys en la distribució i es mostra entusiasmat per la revolució de l’‘streaming’. No fa tant temps, era complicat per a un espectador occidental tenir accés al cine coreà (gairebé exclusivament limitat a l’àmbit dels festivals) o els sovint extensos, sovint romàntics K-drames, com es va conèixer durant molt temps les ficcions televisives del país asiàtic. Ara, una sèrie pot estrenar-se el mateix dia a tot el món i ser fenomen global en temps rècord; és el cas de ‘La gloria’, sèrie en llengua no anglesa més vista a Netflix durant la primera setmana de gener del 2023

La ingent oferta coreana de Netflix per a aquest any, que supera la trentena de títols, inclou la segona part de ‘La gloria’ (10 de març), així com noves temporades de ‘Sweet home’ o ‘D.P.: El cazadesertores’. Tot i que a Corea no s’estilen en excés les seqüeles i prefereixen apostar per sèries amb introducció, nus i desenllaç, comencen a fer excepcions «si el públic realment adora alguna cosa», afirma Kang. «Però també hi ha d’haver alguna excusa creativa realment sòlida, una cosa que ho justifiqui de veritat». 

Noves històries, noves formes d’explicar

Noves històries, noves formes d’explicarEntre les veritables novetats no falten ifil·lis com ‘Tu tiempo llama’, ‘Behind your touch’, ‘Curso intensivo de amor’ o una aposta forta, ‘¡Doona!’, sobre un universitari normal i corrent (Yang Se-jong) posat en una relació amb una antiga ‘idol’ del K-pop (Suzy, fent una mica de si mateixa). 

I els eixos temàtics d’‘El juego del calamar’, és a dir, la supervivència i la diferència de classe, tornaran a ser presents en sèries com ‘El monstruo de la vieja Seúl’ («una gran producció fantàstica situada el 1945, en els dies de l’alliberament coreà»), la postapocalíptica ‘El caballero negro’ o la més aviat preapocalíptica ‘Adiós, Tierra’.

Però la remesa del 2023 està marcada per l’afany de recerca: noves històries i noves formes d'explicar. Kang parla meravelles de ‘La chica enmascarada’, thriller «amb càrrega de crítica social i llenguatge purament cinematogràfic». Al llarg de l’any veurem des de drames polítics (‘Queenmaker’, una cosa així com una ‘Borgen’ a la coreana) fins a una sèrie hospitalària del creador d’‘Estamos muertos’ (‘Una dosis diaria de sol’), passant per una docusèrie ‘true crime’ (‘En el nombre de Dios: Sagrada traición’) sobre quatre presumptes profetes coreans. 

Notícies relacionades

«Hi haurà més tipus de propostes», confirma Kang. «I això inclou alguns realities [com l’intrigant Zombieverse, espècie de Supervivientes en clau apocalipsi zombi]. Ens agrada saber que ‘Habilidad física: 100’ lidera ara mateix el top 10 global de sèries en llengua no anglesa. Això significa que la nostra recerca de varietat està funcionant i que el públic busca cultura coreana molt diversa». Hem vingut a la Berlinale per estrenar mundialment la pel·lícula ‘Boksoon ha de morir’, del meu admirat director Sung-hyun Byun, sobre una dona que mira d’equilibrar les seves vides com a assassina i com a mare soltera. El Victoria & Albert de South Kensington [Londres] acull ara mateix una exposició sobre la cultura popular de Corea. A la gent li interessa la nostra cultura. ¡És emocionant!». 

El debut de Bong Joon-ho

El debut de Bong Joon-hoDesprés de ‘Boksoon debe morir’ (31 de març), arribaran a les nostres pantalles altres pel·lícules originals coreanes com ‘Bailarina’, un thriller de venjança del director de ‘'El teléfono’ que protagonitza Jeon Jong-seu, femme fatale de ‘Burning’, o ‘Yellow Door: Looking for Director Bong’s unreleased short film’, ni més ni menys que un documental sobre el primer i amb prou feines vist curtmetratge de Bong Joon-ho, director guanyador de l’Oscar per ‘Paràsits’. Enèsimes raons per no dir això d’«adeu, Netflix».