Nova època d’un gegant

Marvel inicia el desplegament de la seva cavalleria superheroica en ‘streaming’

’Bruja Escarlata y Visión’ inaugura aquest divendres, amb doble episodi, l’allau de sèries originals de la marca per a Disney+

Marvel inicia el desplegament de la seva cavalleria superheroica en ‘streaming’
4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Durant una mica més d’una dècada, Kevin Feige, cap de Marvel Studios, va guiar amb mà fèrria però àgil l’Univers Cinematogràfic de Marvel (UCM), col·lecció de pel·lícules convertida en fenomen global i principal font d’ingressos per a les sales d’exhibició. Després va arribar la pandèmia: un sisme a tots els nivells que ha accelerat i intensificat el desembarcament de l’UCM en el negoci de l’‘streaming’, nou horitzó de les grans corporacions de l’entreteniment.

La Fase Quatre de l’UCM havia d’arrencar el 2020 amb diversos ‘blockbusters’ cinematogràfics: ‘Viuda Negra’ (ara previst per al maig), ‘Shang-Chi i la leyenda de los diez anillos’ (juliol) i ‘Los Eternos’ (novembre). Però al final, arrenca aquest divendres, dia 15, amb doble episodi de Bruja Escarlata y Visión’, primera de les moltes sèries originals que Marvel ha dissenyat per a Disney+.

Veure personatges de l’UCM a la tele no és novetat. En les sèries de Marvel Television per a la cadena ABC vam veure Clark Gregg com l’agent de S.H.I.E.L.D. Phil Coulson (ressuscitat després de la seva mort a ‘Els Venjadors’) i Hayley Atwell com l’espia Peggy Carter, igual que a les pel·lícules. Al marge de l’UCM, herois de carrer com Daredevil, Jessica Jones o Luke Cage van enredar els seus destins en un grup connectat de sèries a Netflix. Totes aquestes sèries són història: el desembre del 2019, Marvel Television va ser absorbida per Marvel Studios i els continguts televisius van començar a ser tan importants per a la companyia com les pel·lícules.

¿En quin sentit? En tots: més pressupost, més ambició pel que fa a espectacle i una interconnexió amb la narrativa fílmica que fins ara amb prou feines s’havia donat. Per exemple, en aparença caldrà veure ‘Bruja Escarlata y Visión’ per entendre l’aliança de Wanda Maximoff i el Dr. Stephen Strange a ‘Doctor Strange 2: El multiverso de la locura’, dirigida per Sam Raimi.

Mantingui’s en sintonia

Mantingui’s en sintonia‘Bruja Escarlata y Visión’ és una elecció com a mínim curiosa per iniciar aquest desembarcament. La protagonitzen un parell de Venjadors, però no és exactament una sèrie d’acció, sinó una espècie de dramèdia satírica que repassa i perverteix la història de la telecomèdia nord-americana.

En la proposta de Jac Schaeffer (‘showrunner’) i Matt Shakman (director), la curiosa parella formada per l’androide sintètic Visión i la torturada Wanda Maximoff, els poders de telecinesi i manipulació mental dels quals l’han convertit en ocasional pària, es volen assentar en una vida tranquil·la de barri residencial. És a dir, igual que Visión feia, acompanyat per dona i fills també androides, en la sèrie de còmics ‘La Visión’ de Tom King i el dibuixant de Melilla Gabriel Hernández Walta, inspiració confessa per a la sèrie.

Els seus plans semblen anar-se’n més o menys en orris quan es troben saltant, sense voler, entre diversos formats clàssics de telecomèdia. El primer capítol, situat en els cinquanta, es va filmar amb equip ‘vintage’ i públic al plató, a la recerca de la imitació més perfecta possible de ‘Te quiero, Lucy’ o ‘The Dick Van Dyke show’. Com en aquelles odes a la serenitat domèstica, els enamorats dormen en llits separats, una pràctica suggerida per l’estricte Codi Hays. Episodis posteriors tenen la seva inspiració en ‘La tribu de los Brady’ o les tècniques de fals documental de ‘Modern family’ i ‘The office’.

Més que a qualsevol producte Marvel, la proposta recorda una semioblidada pel·lícula dels noranta, ‘Permanezca en sintonía’, en la qual el matrimoni format per John Ritter i Pam Dawber es veia atrapat en un món televisiu infernal i patia per la seva vida entre paròdies de conegudes emissions, entre les quals ‘Te quiero, Lucy’, rebatejada com ‘Te quiero, Lucifer’. Curiosament, l’estiu passat AMC va anunciar el desenvolupament d’una sèrie basada en la pel·lícula.

Sense renunciar a les sales

Notícies relacionades

Sense renunciar a les salesFins no fa gaire temps, Disney+ era coneguda com la plataforma de ‘The mandalorian’ i la videoteca dels somnis d’una generació de pares nostàlgics dels ‘dibus’ d’antany. Tot això canviarà. A més del desplegament de la nova marca Star (amb títols, diguem, adults de FOX, ABC o FX), hi ha el seriós desplegament de contingut Marvel: després de ‘Bruja Escarlata y Visión’ arribaran, només aquest any, cinc sèries més, entre les quals ‘spin-offs’ de coneguts personatges de l’UCM com ‘Falcon y el Soldado de Invierno’, ‘Loki’ i ‘Hawkeye’. En un futur no massa llunyà, Disney+ podria estar estrenant alhora episodis d’alguna sèrie Marvel i alguna sèrie de ’Star wars’.

Sigui com sigui, Marvel no té plans d’abandonar els cines, com ha començat a fer (en part) Warner Bros. amb les pel·lícules de l’univers DC. El seu projecte es basa només a sumar. El cap Feige explicava a ‘Deadline’ aquests dies: «La meva esperança és que el món torni al seu curs i tots tornem als cines, i que la gent no només vegi i experimenti setmana a setmana, per la baixa quota mensual de Disney+, tot el que portarem aquí, sinó que també tingui ganes de reunir-se amb gent en la vida real i s’assegui al costat d’estranys per compartir una experiència a la gran pantalla».

Les altres sèries Marvel per al 2021