D’‘Ana Iris Simón’ a ‘Woke’: diccionari per entendre la nova ‘guerra’ cultural al voltant de la nostàlgia

D’‘Ana Iris Simón’ a ‘Woke’: diccionari per entendre la nova ‘guerra’ cultural al voltant de la nostàlgia
4
Es llegeix en minuts

ANA IRIS SIMÓN

A l’autora de ‘Feria’ –una «oda salvatge» a una Espanya que ja no existeix, segons l’editorial Círculo de Tiza– li fa enveja la vida que tenien els seus pares als 29 anys: una filla de 8 i esperant un altre, hipoteca, feina estable, cotxe i Thermomix, segons va declarar en el seu viral discurs del Congrés. Ella, en canvi, cap a la vintena va tocar el dos de la Manxa per estudiar Periodisme a Madrid. Va treballar a ‘Telva’ i després a ‘Vice’, on va publicar l’article ‘Crecí en una família de feriantes en la España de los 80’, germen del seu llibre. Després de tot això es va presentar embarassada al Congrés i va plantejar el tema de l’enveja. Ja té un fill, però, a més, carrera d’articulista. Fins i tot ha aconseguit que ‘The New York Times’ vagi a Campo de Criptana per publicar en portada com un debut literari com ‘Feria’ s’ha afegit a la topada política, amb foto del seu avi inclosa.

CULTURA DE LA CANCEL·LACIÓ

Boicotejar algú, generalment una celebritat, per un comportament inacceptable: retirar-li el suport financer, la feina, la presència pública. ¿Quan un comportament és inacceptable? El quid de la qüestió.

CORRECCIÓ POLÍTICA

L’heterogeneïtat del grup que dicta què es pot dir i què no ha augmentat fins a límits inabastables, i qualsevol ‘boutade’ s’amplifica per les xarxes socials a escala mundial. Els al·ludits tenen capacitat de resposta i ganes d’exercir-la. Així les coses, la correcció política obre tres vies: intentar seguir-la i resar per no despistar-se en cap moment; abraçar el nihilisme i suportar els ‘trolls’ o callar i resignar-se a l’avorriment.

EXTREM-CENTRE

Uns col·legues «es llancen a intentar salvar la democràcia liberal en l’època de la polarització», descriuen al seu compte de Twitter, i creen un podcast, després un llibre. Pedro Herrero (@aparachiqui) i Jorge San Miguel (@JorgeSMiguel) han sigut assessors de Ciutadans i es declaren ‘faminazis’. Creuen que, en temes culturals, la dreta s’hauria de queixar menys i produir més i almenys ells prediquen amb l’exemple.

GENERACIÓ RENT

Generació que viu de lloguer, amb sort. La crisi del 2008 va dissipar el seu somni de ser propietaris i l’adveniment de la covid no augura temps millors. Viatjats i poliglots, resolen mes a mes l’equació dels sous minvants davant els lloguers creixents. Tenen carreres i fins i tot màsters, subscripció a Netflix i moltes vegades una planta anomenada ‘costella d’Adam’. Les altres coses són provisionals, des de les relacions fins als contractes.

NEORANCI

Adjectiu amb què contraataquen Ana Iris i els seus simpatitzants, que opinen que la nostàlgia només és un luxe que poden permetre’s alguns: heterosexuals, homes, blancs i com a mínim de classe mitjana. La periodista Begoña Gómez s’ha armat d’arguments amb ‘Neorrancios’, un llibre coral que apel·la l’esquerra a no oblidar que el passat, almenys a Espanya, mai ha sigut millor.

‘ROJIPARDO’

Opinants i activistes que aposten per polítiques d’esquerres en l’àmbit econòmic mentre que s’alineen amb la dreta o la ultradreta en qüestions culturals o relatives als drets de les minories, les qüestions nacionals i socials. Un bon ‘rojipardo’ menja carn, es burla del gènere no binari, dubta de la utilitat dels motors híbrids i defensa la família tradicional. ‘Roji’ per vermells i ‘pardos’ per la camisa marró de les SA.

SEXILI

De quan l’orientació sexual empeny a migrar. El terme no només engloba les persones que per protegir la seva integritat van abandonar països poc o gens ‘gayfriendly’, sinó també els que van fugir de l’assetjament, la discriminació o la censura dels seus pobles o ciutats d’origen contra tots els que no fossin estrictament heterosexuals per instal·lar-se en altres llocs més acollidors.

TEORIA CRÍTICA DE LA RAÇA

Afirma que el racisme és un fenomen estructural i que els problemes socials depenen més d’un statu quo que de factors individuals o psicològics. La teoria de la raça es va començar a crear als 70 per l’evidència als Estats Units que les disparitats socials persistien malgrat dècades encaminades a promoure els drets civils. Segons aquesta teoria, les jerarquies racials no es dissolen perquè les institucions van ser creades per i per a homes blancs i en la pràctica perpetuen els seus privilegis. La mateixa lògica es pot aplicar al feminisme i altres moviments. 

WOKE

La cultura ‘woke’ (de l’anglès ‘to be awake’, estar despert) fa una crida a despertar contra les injustícies socials. Es va encunyar als Estats Units per prendre consciència sobre el racisme contra els afroamericans. D’injustícies n’hi ha moltes i el ‘woke’ convida a detectar-les, també les que no són flagrants ni explícites, com els micromasclismes, els microracismes i les agressions velades.