Entrevista

Rauw Alejandro ens descobreix la fórmula secreta de ‘Todo de ti’, la cançó de l’estiu

  • El porto-riqueny va llançar a finals de maig un artefacte enganxós que encapçala la banda sonora estival. L’artista dona 6 claus d’aquest fenomen trencador. 

6
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Això és la dissecció d’un artefacte dissenyat per assaltar una part del seu cervell. I de mantenir-se fent voltes dins seu, almenys fins que acabi l’estiu. ‘Todo de ti’ és de manera incontestable la cançó número u de la banda sonora estival que acaba de començar a reproduir-se. Sona per quadragèsima vegada en un ‘stories’ d’Instagram del vostre nebot. És aquesta melodia que cantusseja el que fa cua davant vostre al súper. També el de darrere. I és en molts altres llocs, com en aquest local que ha tornat a obrir.

El seu autor és el porto-riqueny Rauw Alejandro, reggaetoner que ja abans jugava a la Lliga de les Xifres Marejadores, que ha aconseguit una cosa que no sembla fàcil: proposar-se fer la cançó de l’estiu, i fer-la. Aquest diari parla amb ell per deconstruir ‘Todo de ti’, el single del seu últim àlbum ‘Vice Versa’, que incorpora altres ‘hits’ com ‘Cúrame’ o ‘Sexo virtual’. 

SOTRAC AL REGGAETON  


Rauw explica que al seu cap el tema es deia ‘Todo de ti, vamos a romper’. Per la confiança que hi tenia i pel sotrac que suposava en el que ell feia: reggaeton. «Estava escoltant molta música indie, molta música dels 80-70, més ‘old school’, amb sintetitzadors, sons més electrònics. M’he inspirat molt en el funk americà, el soul...». Diu que tenia «dos temes a la ment» mentre feia la cançó: ‘Locked out of heaven’, de Bruno Mars, i ‘Close to you’, de Dayglow.

Així que ‘Todo de ti’ surt d’aquest batibull per crear un estil diferent buscat a consciència que l’ha ajudat «moltíssim» a aconseguir l’èxit i nous oients. «Voldria acaparar tota mena de gent i tenir una gran varietat de fanàtics», resumeix. «El gènere està una mica saturat en so i estava mirant de buscar aquesta corba, aquest tema que fes respirar...», afegeix.

UNA LLETRA AL LÍMIT  

El reggaeton va lligat a la descaradura i a les lletres explícites. En ‘Todo de ti’ Rauw es queda a un pas petit d’això, moltes vegades dient coses sense arribar a escopir-les per la boca. «Aquesta és la meva meta, l’intermedi. No te’n pots anar cap als dos costats. Ni cap al costat explícit al 100%, ni cap al costat rosa, més bo, dolç... Cal buscar el balanç entre el romanticisme i la sensualitat», apunta. «Jo canto a les noies, i a les noies no els agraden els nois dolents, però tampoc els bons. Cal buscar el punt mig», considera.

Per això emmascara alguns versos que segur que a la seva llibreta van canviar. Exemple clar de la lletra final: «En la Raptor me gusta ponerla en Ford». Una manera elegant de dir com li agrada tenir sexe al tot terreny: «En la Raptor me gusta ponerla en four» [en al·lusió a la posició, s’entén]. «Ho deixem en l’aire perquè la gent ho interpreti com vol», comenta amb riure pícar. «És divertit buscar aquestes paraules, els punchlines, perquè la gent utilitzi la ment. No posar-ho tan literal, posar-ho disfressat perquè la gent després digui: “Aaah, ja sé per què ho va dir així”».  

 UN ENAMORAMENT SOBTAT ESTIVAL  


La cançó és una declaració a un amor d’estiu, d’aquests idealitzats, perfectes. Rauw Alejandro buscava aquesta connexió amb el període estival: «Ho vaig fer a propòsit. Ho vaig fer per a l’estiu, estava buscant aquest tema de l’estiu. Que la gent digués: “Això és ‘summer’ 2021”. A l’estiu tothom té les seves aventures, els seus amors, algú especial. És el tema que jo volia que la gent es dediqués». Sabia també que el moment–després de la pandèmia, amb la gent tornant a sortir i disfrutant una altra vegada»– demanava cançons així. 

Sobre les muses, una qüestió directa per a un home «solter» que se l’aparella constantment (des de Rosalía a Ester Expósito). ¿Darrere de ‘Todo de ti’ hi ha una persona en concret? «Sss [arrossega molt la essa]í... Jo dic que sí [riu]. Estic viu, soc humà, sento i pateixo com tot el món. Així que sempre m’inspiro en alguna cosa o en algú. Òbviament, no tot és tan literal, tracto de generalitzar les coses perquè tothom se senti identificat. Tots tenim aquesta persona que quan la veiem ens tornem bojos». 

PÓLVORA PER A LA XARXA


‘Todo de ti’ va començar a propagar-se per TikTok i Instagram. Fins avui, sis setmanes després del seu llançament, no ha topat amb el tallafoc o cançó que n’apagués la flama. El seu propi autor ha fet broma de la seva omnipresència a les xarxes socials. L’artista porto-riqueny, de 28 anys, diu que al mateix ritme que avançava la seva carrera ha anat entenent com fabricar pólvora per a aquestes plataformes. «Amb el temps, un va entenent el que agrada a la gent. Jo soc tot melodies, sabia que el ganxo de ‘contigo quiero despertar...’, que repeteixo diverses vegades, enganxaria amb el públic. O l’‘aceleras to’ mis latidos’. Treballo el tema per blocs, repetitius, que sé que encanten. Vaig pensar que a la gent li quedarien a la ment aquestes barres».

Evidentment, confessa, la mida de la cosa era impossible de predir. «Vaig sentir la connexió amb el tema, sabia que seria supergran, però realment un mai en sap la magnitud. Per mi tot el que faig és un pal. Però esperar-se un número u a escala mundial és molt ‘crazy’». A les xarxes, no obstant, no tot és plàcid: també van aparèixer acusacions de plagi per la seva suposada semblança amb ‘Big girls don’t cry’, de Fergie. «És una cosa normal, pura casualitat. El tema de Fergie no s’assembla en res a ‘Todo de ti’; són totalment diferents. Són 12 notes, i pot passar que es repeteixi alguna cosa. Almenys jo, si utilitzo una melodia o lletra d’una altra cançó, ho dic. ‘Todo de ti’ no té res d’inspiració de Fergie», conclou. 

@rauwalejandrovolen mes música!!????? ##TodoDeTi ##2catorce ##rauwalejandro♬ original sound – rauwalejandro

UN NECESSARI ‘LOOK’ NOU 


Així com Rauw Alejandro té un logo (una guineu) que fa reconeixible la seva feina, un altre dels seus símbols eren les seves pròpies trenes. Feia tres anys que les portava. I a ‘Todo de ti’ va aparèixer sense. Un impacte estètic que pot semblar banal, però que té la seva importància i raó de ser. «Em vaig tallar els cabells abans de ‘Todo de ti’. Em vaig amagar de les xarxes durant dos mesos abans del llançament. Vaig agafar-me un ‘break’ perquè la gent em trobés a faltar una miqueta, prendre aquest respir per tornar a trencar amb força», comenta. Un nou projecte, un ‘look’ nou. De tots arreu rasca un ‘like’ o un comentari. «Vaig pensar que m’havia de canviar l’estil dels cabells i començar de zero, com un ‘restart’. I tot es va donar de manera natural, es van alinear els planetes».

EL VIDEOCLIP: ESCAC I MAT FINAL  



Ja ningú concep fer un gran llançament sense un videoclip que acompanyi la cançó. Al de ‘Todo de ti’ (inspirat en la pel·lícula ‘Roll Bounce’) hi ha un últim impacte, l’escac i mat final de la campanya: apareix l’exjugador de bàsquet Shaquille O’Neal, llegenda de l’NBA. Rauw Alejandro n’explica la connexió: «Estava buscant aquest personatge que entrés en una col·laboració, un canvi en un vídeo meu. El meu mànager té bona relació amb el de Shaq, m’ho va proposar i, és clar, és una llegenda».

I com que la cosa va d’impactes, va quallar la idea de posar un ganàpia de 2,16 metres a patinar amb Rauw, que fa 1,73 m. «Jo soc baixet, ell és alt, i vaig pensar que seria graciós fer aquesta aparició al vídeo», explica. A més, apunta: «La gent sap que jo ballo, que estic a les coreografies, però no havien vist un boricua ballar en patins de quatre rodes, així que seré el primer de fer-ho». També, clar, era bona idea tenir de padrí un ídol de masses dels Estats Units, mercat sempre clau.

Rauw Alejandro ens descobreix la fórmula secreta de ‘Todo de ti’, la cançó de l’estiu

José Luis Roca