Per unanimitat

El Consell de Garanties avala el decret que rebutja els percentatges de castellà i català a les aules

  • El dictamen assegura que correspon a la Generalitat, «en el desenvolupament de les seves competències», determinar «la via o el sistema» per garantir el coneixement de les dues llengües

El Consell de Garanties avala el decret que rebutja els percentatges de castellà i català a les aules
1
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Redactora

Especialista en informació del Parlament de Catalunya, seguint l'actualitat política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Parlament podrà aprovar amb una àmplia majoria de 106 diputats (el 78% de l’hemicicle) el decret del Consell Executiu que acompanya la nova llei sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’educació no universitària després que el Consell de Garanties Estatutàries hagi dictaminat per unanimitat que s’ajusta a la Constitució i a l’Estatut. La maniobra de Vox, Cs i el PPC no ha frenat la convalidació, a temps, de l’acord que van tancar el PSC, ERC, Junts i els comuns, ja que el decret que rebutja els percentatges de castellà i de català a les escoles de Catalunya va entrar en vigor el 31 de maig, com requeria el TSJC. Malgrat això, es preveu que les dretes continuïn la seva batalla al Tribunal Constitucional quan el decret sigui convalidat a l’hemicicle, previsiblement la setmana vinent.

El decret llei deixa clar el rebuig als percentatges de català i castellà a les aules i estableix que el Departament d’Educació validarà els projectes lingüístics de tots els centres educatius de Catalunya –en un màxim de 30 dies–, i eximeix així les direccions de les escoles i instituts de possibles responsabilitats legals.

L’objecte del decret és «fixar els criteris aplicables a l’elaboració, l’aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centres educatius públics i dels centres educatius privats sostinguts amb fons públics, a efectes d’establir els aspectes relatius en l’organització de l’ensenyament i l’ús de les llengües oficials a cada centre».

Notícies relacionades

L’article 2 estableix que la finalitat és que els alumnes aconsegueixin «el domini oral i escrit del català i el castellà al final de l’ensenyament obligatori» amb avaluacions periòdiques cada dos anys com a màxim, que els projectes lingüístics s’han d’acomodar «a l’anàlisi de l’entorn sociolingüístic dels centres, de l’entorn general i dels objectius de normalització lingüística» i queda per escrit «la inaplicació de paràmetres numèrics, proporcions o percentatges en l’ensenyament i l’ús de les llengües».

El dictamen assegura que correspon a la Generalitat, «en el desenvolupament de les seves competències», determinar «la via o el sistema» per garantir el coneixement de les dues llengües