Anar al contingut

MALESTAR A CATALUNYA

Rodalies acumula una desena de sabotatges des de la sentència del judici del procés

Blocs de ciment, palets o pneumàtics cremats han multiplicat els problemes de circulació de trens

Territori diu que vetlla perquè «en qualsevol situació es mantingui el servei en bones condicions»

Carlos Márquez Daniel

Rodalies acumula una desena de sabotatges des de la sentència del judici del procés

És molt difícil, potser impossible, establir una relació directa de causa-efecte entre la sentència del judici del procés i els casos de sabotatge que ha patit la xarxa de Rodalies en les dues últimes setmanes. Però que s’hagin comptabilitzat una desena de vies vandalitzades en només 15 dies aporta prou informació com per comparar i arribar a alguna conclusió. Segons fonts de Renfe, aquesta xifra de destrosses intencionades sol ser l’acumulat de diversos anys. Així, tot sembla indicar que el malestar per la decisió del Tribunal Suprem té molt a veure amb trajectes tallats, serveis alternatius i retards –afegits als habituals– registrats als voltants de Catalunya. 

El 23 d’octubre passat, la circulació de trens de l’R3 va quedar interrompuda després que un comboi xoqués contra un arbre. No hi va haver ferits. El mal temps podia tenir la culpa, però un llamp no sol tallar la vegetació amb tanta perfecció. Estava clar que aquell enorme pi s’havia talat en diagonal perquè caigués sobre l’estructura ferroviària. La locomotora el va arrossegar entre Les Franqueses i La Garriga, cosa que va obligar a deixar sense servei el traçat durant quatre hores. En la memòria dels maquinistes, l’accident del 9 de desembre del 2014, en què un arbre caigut per la meteorologia va amputar la cama a un conductor

Aquest dissabte s’ha produït l’últim sabotatge fins al moment, amb un bloc de ciment i un palet de fusta enmig de les vies que ha causat seriosos danys a la part davantera d’un tren de la línia R12 en el tram entre Castellnou de Seana i Golmés. Renfe ha establert un servei alternatiu d’autobusos entre Lleida i Cervera. El tren ha quedat al lloc entre primera hora del matí i les 14.30 hores, quan ha pogut retirar-se de la circulació. En aquest cas tampoc sembla que els objectes contundents hi hagin arribat per un vendaval o una badada. Els fets s’han produït poc després de les vuit del matí i els 19 passatgers, que han resultat il·lesos, han seguit el seu camí per carretera. També hi ha hagut crema de pneumàtics, a l’R11 entre Girona i Sant Miquel de Fluvià i a l’R3 entre Puigcerdà i Urtx, ocupació de vies a diversos punts del territori, i crema de cables de fibra òptica que van afectar l’alta velocitat entre Figueres i Barcelona.

Palet trobat aquest dissabte a les vies de l’R12 / EL PERIÓDICO

El Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (SEMAF), va fer públic fa uns dies un comunicat en què expressava la seva «més absoluta repulsa, ja que les accions dutes a terme han posat en perill la integritat física dels professionals i de la ciutadania». En el manifest, exigeixen a les autoritats que prenguin «les mesures necessàries» per evitar aquests sabotatges. En cas contrari, prossegueix, no descarten ser els que hi intervinguin. És a dir, que si no veuen garantida la seva seguretat, qui sap si acabaran convocant una vaga. «Demanem una profunda reflexió abans de continuar amb les accions que s’estan produint, ja que les conseqüències poden ser gravíssimes al posar en perill la vida de les persones que diàriament fan ús i exerceixen la seva professió en els serveis afectats», diu el comunicat. 

Arbre tallat que fa uns dies va caure sobre l’R3 / AUTOR FOTO (FONT)

Fonts del Departament de Territori han explicat a aquest diari que de moment no s’ha fet cap valoració dels sabotatges per part de la Generalitat, cosa que es farà, previsiblement, apunta la mateixa veu, dimarts que ve en una roda de premsa. I sobre l’afectació d’aquestes accions sobre la xarxa de Rodalies: «Com a Govern vetllem perquè en qualsevol situació que es produeixi s’asseguri el manteniment del servei i en bones condicions; estem en contacte amb Renfe, com no podria ser de cap altra manera».