Gastronomia
El Motel
Jaume Subirós, alma mater de El Motel, antes de recibir el Premi Nacional de Gastronomia 2026. /
No deixa de ser paradoxal que Jaume Subirós, propietari del Motel Empordà i xef de primera, hagi rebut el Premi Nacional de Gastronomia Tradicional per "preservar el llegat i l’esperit fundacional" de Josep Mercader. El guardó és merescut i reconeix els 65 anys de vida del Motel (justament s’ha celebrat l’efemèride aquest dijous) i també commemora el centenari de Mercader, figura emblemàtica i podem dir que fundacional de la cuina catalana, artífex d’aquell motel de carretera que va emergir, en paraules de l’eminent crític Colman Andrews, autor de Catalan Cuisine, com "l’autèntic bressol de la cuina contemporània". El mateix Andrews diu de Subirós que és "modest, honest i impertorbable" i que va saber combinar el paper de guardià de les essències amb el de factòtum de les innovacions. Per això deia que és paradoxal, perquè l’esperit de Mercader estava tan lligat al país com obert al món de l’alta gastronomia i de la creativitat
No és una cuina, la del Motel, que pugui ser titllada de tradicional, tal com entenem normalment aquest terme. Més aviat és a l’inrevés. Moltes de les "tradicions" que avui valorem com a tals van néixer de la mà de la genialitat de Mercader i de la continuïtat, basada en la memòria i la voluntat de transcendir-la, de Subirós i dels hereus familiars que ara treballen al restaurant. ¿Exemples? Els naps de Capmany o el sorbet de farigola, l’amanida de favetes a la menta o, com diu Joan Roca, la "Santa Espina de l’anxova". I tants d’altres. El germà gran del Celler, en un llibre memorable concebut per Miquel Berga (Històries del Motel), evoca el primer plat que hi va menjar de jovenet (terrina de peuada amb amanida de col) quan buscava referents per a la seva art culinària. Aquelles "aromes nobles de solera planaven per la sala lluminosa". Una epifania que va ser la constatació d’una revolució silenciosa i discreta. I, doncs, permanent. El Motel "és un espai ple de veus, de gestos que encara hi són", diu Sílvia Subirós en el llibre que acaba de publicar sobre el seu avi. Gestos que descriuen un paradís real i tangible..
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
