IDEES

El lloc que innova

1
Es llegeix en minuts
El lloc que innova

El documental 'Silicon Valley: the untold story' s’esgrana l’èxit (i les crisis, cada cop superades) del lloc que avui és la meca de l’alta tecnologia i el social media però que fa menys d’un segle (quan se’n deia vall de Santa Clara) eren tot camps de fruiters. M’interessen les raons que els especialistes i algun dels protagonistes de la història d’aquest espai aparentment màgic aporten per explicar per què tantes marques i tants invents avui essencials per a les nostres vides han nascut o han crescut justament allà, i no enlloc més. Un dels casos emblemàtics és el de Facebook, creat per Mark Zuckerberg a Boston però fet i expandit a Silicon Valley. I podríem afegir a la llista Adobe, Apple, Cisco, eBay, Google, HP, Intel, Netflix, Oracle, Tesla i tantes altres.

Notícies relacionades

Els experts parlen d’una «màgia cultural» que fa que les coses funcionin, i a poc a poc concreten la suposada màgia: un ecosistema tecnològic, com una gran incubadora de talent, amb la combinació perfecta de condicions, gent i ambient; un espai relativament reduït amb una alta concentració de talent, amb l’'ethos' d’inventar i construir, la suma d’enginyers i emprenedors. En prenc nota mental pel que m’interessa, que és la cultura al meu país. O el meu país com a lloc on això podria passar al món de la cultura si sabéssim traduir-ho en termes nostrats. ¿Com premiar les 'start-up' culturals? ¿Com augmentar la resiliència de les iniciatives? ¿Com aconseguir empènyer empreses i institucions a abandonar, com recomana Don Valentine, fundador de Sequoia, allò en què ets bo per dedicar-te a una altra cosa en què pots ser millor?

No sóc babau, Catalunya no és Califòrnia. Però és bo buscar alternatives a l’anar fent, pensar fora de l’espiral de grans equipaments amb pocs recursos o subvencions i premi amb foto. Hàbitat favorable, gent amb talent, tothom connectat i condicions motivadores. ¿Qui ha dit que l’alternativa al turisme no pot ser convertir-nos en un gran niu o 'hub' cultural? Condicions i matèria primera hi són. Cal canviar dinàmiques i fer política. I això costa més que pagar una campanya de publicitat.