2
Es llegeix en minuts
zentauroepp44471449 taxi180728115431

zentauroepp44471449 taxi180728115431

En el moment d’escriure aquestes línies segueixen les concentracions de protesta i aturades dels taxistes a les principals ciutats espanyoles. El desencadenant d’aquesta situació ha sigut la suspensió cautelar per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) del reglament que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va aprovar el passat 26 de juny. Aquesta norma té per objecte principal requerir una nova i addicional autorització urbana als actuals titulars d’una anomenada autorització per al lloguer de vehicles amb conductor (VTC). El TSJC hauria advertit una possible falta de competència de l’AMB al no haver-hi una norma amb rang de llei que li permeti exigir un nou títol administratiu habilitant als qui ja disposen d’un que, a més, és de caràcter nacional.

La cessió de competències a les comunitats autònomes requereix una llei orgànica i per tant la majoria absoluta del Congrés

Notícies relacionades

En vista d’aquesta situació la reivindicació dels taxistes ha sigut afegir a la ja coneguda de la proporció d’una autorització de VTC per cada 30 de taxi, una de nova consistent que es reconegui legalment la competència dels municipis per establir la “llicència urbana”. Sembla que el Ministeri de Foment hauria acollit aquestes reclamacions però de la lectura de la seva nota de premsa que aquest dilluns va fer pública, no queda del tot clar de quina manera pot fer-les efectives. En primer lloc anuncia una “declaració política” que recolliria el full de ruta amb l’objectiu de reequilibrar les activitats de taxi i VTC. Afegeix que a mitjans de setembre es plantejarà una proposta concreta de modificacions normatives a travésd’un Reial Decret Llei amb el qual es pretén resoldre el problema “definitivament”. I en tercer lloc manifesta, per a sorpresa de més d’una comunitat autònoma, que en la Conferència Nacional de Transports prevista per demà dimecres es presentarà la proposta de la transferència de competències, i fer viable jurídicament la llicència urbana.

Com pot veure’s no hi ha gaire claredat en les mesures concretes a adoptar. No obstant, sí que podem afirmar que difícilment al setembre el problema taxi-VTC estarà resolt del tot. Per exemple, la referida transferència de competències de l’Estat cap a les comunitats autònomes que, naturalment, ho desitgin, s’haurà de realitzar mitjançant llei orgànica (art. 150.2 de la Constitució). Per tant, en aquest cas i a títol indicatiu, es requereix majoria absoluta al Congrés. En tot cas les mesures anunciades han de partir de la realitat -que no és la de l’1/30- d’unes autoritzacions VTC ja concedides i difícilment revocables però sobre les quals sí que és possible, en canvi, definir amb més detall el seu àmbit i modalitats d’actuació. Es tracta, doncs, de remarcar les diferències existents entre les dues activitats de manera que es pugui justificar el manteniment de totes dues de manera compatible i, per descomptat, viable. Esperem, doncs, que les noves mesures, tal com deia el secretari d’Estat de Foment, no siguin un pedaç com les anteriors.