2
Es llegeix en minuts

D’entrada, la llei Wert no em satisfà perquè és excessivament centralista i perquè disminueix el nombre d’hores que fins ara es dedicava a l’assignatura de religió i moral catòlica, que ja eren molt reduïdes.

Per això, a Catalunya, el Secretariat Interdiocesà d’Ensenyament de la Religió (SIERC) treballarà en l’adaptació del currículum a la realitat del nostre territori, com es fa també en totes aquelles matèries de caràcter humanista (història, literatura...), perquè estem convençuts que és important i positiu combatre l’analfabetisme dels valors i dels continguts religiosos entre els infants i els joves que lliurement vulguin cursar aquesta matèria, i perquè creiem en una educació integral en què la religió hi té el seu lloc.

Dit això, és sorprenent veure com, entre ahir i avui, arran de la publicació al BOE del nou Currículum de Religió i Moral Catòlica, cosa, per cert, que sempre s’ha fet, s’ha desfermat una campanya plena de tòpics, imprecisions i, a vegades, errors importants en contra d’aquest currículum, i de retruc en contra de l’assignatura. Els qui ens dediquem a aquest àmbit sabem que això ha passat sovint, especialment en períodes preelectorals. Els partits, d’una banda i d’una altra fan bandera d’aquest tema, i així s’estalvien de parlar d’altres qüestions que són un veritable escàndol en la nostra societat.

Dir que es torna a imposar la religió no és cert. L’assignatura ja existia com a optativa i així continuarà essent. Dir una altra cosa és faltar a la veritat.

Dir que en el currículum es fa adoctrinament no és cert. En el currículum es presenten els continguts de la fe cristiana que després són explicats amb rigor, pedagogia i respecte als alumnes, que voluntàriament s’han inscrit, per part de professors i mestres titulats civilment i amb els corresponents estudis teològics, cursats als Instituts de Ciències Religioses dels nostres bisbats o de la Facultat de Teologia de Catalunya. No és veritat que la classe de religió sigui una catequesi perquè el nostre professorat sap distingir molt bé el lloc i el context on s’explica aquesta matèria: l’escola.

Notícies relacionades

Alguns han fet molta força en titulars com ara «Wert tornarà a fer resar els alumnes». Això no té cap fonament. Les pregàries, en el cristianisme com en les altres tradicions religioses, formen part del seu contingut bàsic. Qualsevol persona que vulgui conèixer què és el cristianisme ha de conèixer el Parenostre, l’Ave Maria o els salms. Quin mal hi ha en què un infant sàpiga de memòria aquestes pregàries? No és normal també que a l’escola els infants aprenguin els poemes més fonamentals de la pròpia tradició literària? És llastimós que alguns facin caricatura d’uns textos que per als creients són un tresor que hem rebut del propi Jesús.

L’assignatura de religió ha de ser avaluable sobre l’adquisició d’uns coneixements, com en qualsevol altra matèria escolar, no sobre la fe de les persones i això es farà així.

Temes:

Religió LOMCE