tu i jo som tres
La tragèdia
El tractament televisiu d'un accident amb dimensions de tragèdia -com és el cas del tren de Galícia- té una mecànica informativa sensiblement diferent dels procediments que s'utilitzen per a un altre tipus de successos. La rapidesa és un factor primordial. Sembla que hi ha consens a assenyalar la lentitud de TVE-1 a servir la notícia. O sigui, una altra taca en aquesta decebedora trajectòria que últimament la caracteritza. Hi ha no obstant un altre aspecte -i aquest no seria just atribuir-lo a la televisió estatal, almenys no en exclusiva- que sorgeix en els programes especials que es munten al voltant d'una tragèdia d'aquestes característiques. Una vegada efectuada la informació en termes més o menys estrictes, la tràgica dimensió de l'accident genera taules televisives de criatures que opinen. Opinadors habituals dels programes que, en la seva rutinària presència als platós, un dia els toca parlar deBárcenas, un altre deJulián AssangeiWikileaks, un altre de les energies renovables, i que aquell dia fatídic els toca parlar d'un dramàtic tren que és notícia. Ho fan amb bona intenció, però en la majoria d'ocasions provoquen vergonya aliena. Almenys me la provoquen a mi. No són especialistes ferroviaris. La majoria no tenen ni idea de com funciona un ferrocarril. Molts d'ells no saben què és un tren Alvia. No hi han pujat en la seva vida. I no obstant llancen teories sobre les causes de l'accident, construeixen conjectures, imaginen, especulen... I omplen hores de televisió amb les suposicions més estranyes. És curiós, quan algun programa, algunespecialtelevisiu, decideix demanar l'opinió d'un expert de veritat, d'un especialista, d'un professional coneixedor del tema, les seves paraules contrasten enormement amb les dels opinadors rutinaris que s'atreveixen a impulsar càbales i figuracions sobre la marxa amb escassíssim rigor.
Ahir, per exemple, tantMónica Carrillo(Informativos A-3 TV, al migdia) comMarta Solano(España Directo, TVE-1, a la tarda) van coincidir a demanar l'opinió deFrancisco Cárdenas, un expert de professió maquinista. Entrevistat en dúplex, les paraules, prudents, d'aquest professional dels ferrocarrils, lluny de dibuixar una sèrie d'atrevides hipòtesis, es limitaven a fer una anàlisi a partir de les dades contrastades, fiables, que fins a aquell moment es tenien. Agraeixo aquest assossec, aquest no sumar a l'impacte del tren el terrorífic impacte del tertulià televisiu.