Obituari

Mor Angelo Badalamenti, el músic que va saber entendre David Lynch

  • Mor als 85 anys el compositor novaiorquès, autor de les principals bandes sonores del director de ‘Vellut blau’, amb qui va compondre un tàndem creatiu únic i inseparable, amb treballs com ‘Twin Peaks’ o ‘Mulholland drive’

Mor Angelo Badalamenti, el músic que va saber entendre David Lynch

EPC

3
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

«Avui no hi ha música». Ocult rere unes ulleres de sol, amb to neutre i sense més explicacions, David Lynch es va acomiadar a la seva manera del compositor Angelo Badalamenti a través del seu intransferible canal meteorològic a Youtube, on el director de ‘Vellut blau’ ens explica cada dia quin temps fa a Los Angeles i ens desitja bona sort. L’univers estrany de Lynch no seria el mateix sense la música espectral i serpentejant de Badalamenti, mort aquest dilluns als 85 anys, segons va informar la seva família, ja que va ser qui millor va saber lliscar per les tortuositats expressives del director, les seves estranyes fantasies oníriques. No és possible, en fi, imaginar una pel·lícula de Lynch sense els enigmàtics ambients sonors modelats per Badalamenti.

Una mica a la manera del tàndem compost al seu dia per Nino Rota i Federico Fellini, Badalamenti i Lynch van formar una entitat audiovisual inseparable al llarg dels anys, representat en les bandes sonores de la citada ‘Vellut blau’, ‘Twin Peaks’, ‘Cor salvatge’, ‘Carretera perduda’, ‘Una història veritable’ i ‘Mulholland drive’. Se sol explicar que Badalamenti i Lynch van començar a treballar per casualitat, ja que el músic, també professor de cant, va arribar a ‘Vellut blau’ el 1985 per ajudar Isabella Rossellini a interpretar com Lynch pretenia ‘Blue velvet’, de Bobby Vinton. El director va quedar encantat i, de propina, li va proposar compondre una cançó per a la pel·lícula. «David em va suggerir que fes una cosa còsmica, com si flotés en el temps. Vaig compondre una música molt abstracta que li va agradar. El resultat va ser ‘Mysteries of love’, va relatar al seu dia Badalamenti, que va ser qui va proposar a Lynch que la cançó fos interpretada per l’etèria Julee Cruise.

La plorada cantant nord-americana, que va morir al juny, va ser crucial també en la que, segurament, sigui la col·laboració més memorable de Badalamenti i Lynch: la banda sonora de la sèrie ‘Twin Peaks’, el vaporós tema central de la qual, titulat ‘Falling’, es va convertir en un gran èxit des que es va estrenar el primer capítol de la sèrie el 1990 i fins i tot va rebre un Grammy en la categoria de millor interpretació de pop instrumental.

De Lynch a Barcelona-92

Notícies relacionades

L’èxit de ‘Twin Peaks’ va convertir Badalamenti en un músic d’elevat prestigi, fins al punt de compondre el tema que va acompanyar l’emocionant entrada de la torxa olímpica a l’estadi a la cerimònia inaugural dels Jocs de Barcelona-92. Un detall poc conegut: Badalamenti va compondre una atmosfèrica versió inicial de la que havia de ser la cançó ‘Amics per sempre’, tot i que al final va ser descartada en benefici del ja clàssic d’Andrew Lloyd Webber.

Badalamenti posaria música també a l’anunci de Freixenet d’aquell quimèric 1992, dirigit per Bigas Lunas i interpretat per Antonio Banderas i Sharon Stone. En aquells temps de glòria, va realitzar les orquestracions de dos dels millors discos dels Pet Shop Boys, ‘Actually’ (1987) i ‘Behaviour’ (1990), així com col·laboracions amb Liza Minelli, Dusty Springfield, David Bowie o Shirley Bassey. Nascut a Brooklyn (Nova York) el 22 de març de 1937 en el si d’una família italoamericana, Badalamenti era un músic desconegut abans de firmar l’‘score’ de ‘Vellut blau’, ja que, després d’estudiar música a diverses escoles de Nova York, s’havia especialitzat a escriure cançons per a espectacles teatrals, així com en l’orquestració i músiques incidentals per a espais de televisió. Com no podia ser de cap altra manera, el seu penúltim treball acreditat seria per a Lynch, la banda sonora de la tercera, i fascinant, temporada de ‘Twin Peaks’, el 2017, abans de tancar la seva carrera amb el tema principal del ‘thriller’ sobrenatural ‘Portal al más allá’ (2018), protagonitzat per Nicolas Cage.