Perifèrics i consumibles

Marge Simpson, ‘Moby Dick’ i el minvant espai entre realitat i ficció

2
Es llegeix en minuts
Marge Simpson, ‘Moby Dick’ i el minvant espai entre realitat i ficció

Allà per la temporada quinzena de la seva sèrie, Marge Simpson descobreix una inesperada i profunda vocació literària que la porta a escriure una narració molt autobiogràfica basada en ‘Moby Dick’ (Móvil Dick es diu un personatge masculí de Lorrie Moore: un Richard menopàusic i sempre d’un costat a l’altre). La dona amb una torre Eiffel blava al cap passa la seva obra a Homer perquè aquest li doni la seva opinió ja que ella mateixa intueix que el seu marit en la ficció surt bastant malparat. I ella, és clar, no vol fer mal a la seva família. Homer, poc empàtic i més atent a la seva nova carrera com a conductor d’ambulàncies, afirma que ha llegit l’original sense haver-ho fet. Frustrada, Marge publica l’obra accentuant els defectes del seu marit no tan imaginari i deixant volar la seva fantasia en assumptes d’‘affaires’. Quan Homer veu el llibre publicat i descobreix com de malament es parla del seu altre jo, demana explicacions a Marge, que li retreu la seva deixadesa i la seva mentida (mentre que Tom Clancy i Thomas Pynchon ‘as themselves’ lloen el llibre). Homer respon: «No mentia. Estava escrivint ficció amb la meva boca». Marge s’ha aprofitat de la ficció per retratar pejorativament Homer i aquest es defensa amb el mateix argument: la ficció.

‘Storytelling’. ’Cosas que no se olvidan’, de Todd Solondz, és una pel·lícula dividida en dues parts: ‘Ficción’ i ‘No ficción’. L’escriptura com a font de «superproducció dels afectes» (és expressió de Fernández Porta) ocupa la primera: la dominació, el desig de ser acceptat, el temor del fracàs, l’esquinç autobiogràfic en temps de distanciament autoirònic. La segona part l’ocupen les decisions personals, l’adolescència, el documental, la falsedat institucionalitzada. I enmig de les dues, creuant-se esbojarrada com una llebre perseguida pels llebrers, l’escriptura com a quadrilàter en el qual el més habitual és acabar ajagut a la lona o tirant la tovallola. L’espai entre totes dues, entre la realitat i la ficció, entre el veritable i el versemblant, entre el món real i els mons possibles, cada vegada queda més difuminat. En temps de ‘fake news’, de guanyar el relat, d’algoritmes, de ‘selfies’ amb ‘photoshop online’, de filtres, de distopies quotidianes, de veritats a mitges, de clixés, de logògrafs sempre a sou del millor postor i d’apostes a tot o res, no és estrany sentir-se com el protagonista de ‘Más extraño que la ficción’: en mans d’una novel·lista sense idees, obligat a un arc de transformació sense subtilesa, aliè al mínim ‘decorum’, i abocat a un exagerat clímax ple de tòpics i a un desenllaç previsible i anodí.