Tecnofòbia cinematogràfica

Terror tecnològic: ‘Host’ i nou pel·lícules més sobre invents que carrega el diable

En ocasió de l’estrena de ‘Host’, en què l’horror arriba a través de Zoom, recordem altres ficcions que van fer de la tecnologia el nostre pitjor malson

Terror tecnològic: ‘Host’ i nou pel·lícules més sobre invents que carrega el diable
6
Es llegeix en minuts
Julián García y Juan Manuel Freire
Julián García y Juan Manuel Freire

Periodistes

ver +

Des de temps immemorials, el cine de terror exerceix com a perfecte reflex, sovint catàrtic, de les ansietats i els canvis socials que marquen cada moment de la nostra història. Poques coses generen tants canvis com les noves tecnologies, convertides per la ficció en monstres als quals hauríem de tenir por. Penúltim exemple: ‘Host’, de Rob Savage, en què el terror arriba a través de Zoom, aquest programa de videotrucades i reunions virtuals tan ubic aquest 2020. Aquí recordem altres pel·lícules i una sèrie que van fer de la tecnologia el nostre pitjor malson.

‘Videodrome’ (1983): la televisió et té absorbit

Pertorbadora, gairebé malaltissa, obra de culte, ‘Videodrome’ és una reflexió sobre el poder de la televisió i, per extensió, de la imatge de vídeo en què el director canadenc elabora el seu cèlebre concepte de la ‘nova carn’. El film relata el descens als inferns de Max Renn (James Woods), director d’una cadena de televisió que accedeix a un estrany i violent senyal el visionament del qual el convertirà en un nou ser definit com «el món del vídeo fet carn». Si a ‘Poltergeist’ (Tobe Hooper, 1982), era el maligne qui emergia d’un tub catòdic, a ‘Videodrome’ és la dictadura audiovisual. Disponible a Movistar+ i Filmin.

 ‘Joc mortal’ (1994): videojocs que fregeixen el cervell

 ‘Joc mortal’ (1994): videojocs que fregeixen el cervellHem de reivindicar una mica més John Flynn, director que va tenir el bon gust d’adaptar Donald E. Westlake (‘La organización criminal’), es va aliar amb Larry Cohen per a un dels millors ‘thrillers’ dels vuitanta (‘Best seller’) i es va atrevir amb el viatge interactiu a l’infern de ‘Joc mortal’, insà deliri de baix pressupost sobre un videojoc en CD-ROM que converteix un jove solitari (Edward Furlong) en assassí. Tot per les hipnòtiques ordres de Trickster, l’amfitrió del joc, espècie de Freddy Krueger amb pentinat a l’estil Limahl. Disponible en Blu-ray i localitzable a YouTube.

‘The ring (El círculo)’ (1998): la maledicció del VHS

‘The ring (El círculo)’ (1998): la maledicció del VHSEl director japonès Hideo Nakata va demostrar que no feien falta rius d’hemoglobina per espantar i embruixar. Des de fa ja 22 anys, la imatgeria de ‘Ringu’ transita pels nostres malsons. I més en concret, el moment en què una ‘yūrei’ (fantasma japonès) venia a veure’ns a través de la pantalla de la televisió de tub. L’origen del terror era, sigui com sigui, una cinta de VHS, el visionament de la qual comportava rebre una trucada anunciant (sense bromes) la teva mort. És més fàcil de localitzar en plataformes el seu gens menyspreable ‘remake’ americà, obra de Gore Verbinski. Disponible en DVD i Blu-ray.

‘eXistenZ’ (1999): realitat virtual amb efectes reals

Tres lustres després de ‘Videodrome’, David Cronenberg canvia la perniciosa televisió per la realitat virtual i els videojocs per indagar en la paranoide obsessió de l’ésser humà per crear-se existències o identitats alternatives. Un film de to i humor estranys, en què Jennifer Jason Leigh i Jude Law entren en un videojoc a través d’una consola orgànica que es fusiona amb l’usuari a través d’un cordó umbilical. Malgrat els seus suggestius atractius, la realitat virtual sempre ha sigut mirada amb recel, quan no amb por, pel cine: ‘El tallador de gespa’ (Brett Leonard, 1992), ‘Nivell 13’ (Josef Rusnak, 1999) o, per descomptat, la seminal ‘Projecte Brainstorm’ (Douglas Trumbull, 1983). Disponible a Prime Video.

‘Kaïro (Premi)’: internet mata

Hipnòtic i radicalment trist ‘kaidan’ (o història de fantasmes) en el qual els espectres accedeixen al nostre món a través d’internet, ‘Kaïro (Pulse)’ és, potser, la pel·lícula que abans i millor va saber reflexionar sobre la falsa il·lusió de socialització que ens proporcionen les noves tecnologies. Era l’any 2001, i internet i les xarxes feien encara els seus primers passos, però Kurosawa ja ens advertia sobre la seva capacitat de deshumanització en forma de melancòlics espectres, simples taques negres aparegudes en una paret, mentre el món s’esvaeix en la seva insuportable solitud. El film va comptar amb un esforçat però innecessari ‘remake’ americà amb guió de Wes Craven. Disponible a Rakuten TV i Google Play.

‘Trucada perduda’ (2003): el mòbil és un infern

El telèfon mòbil, en la seva simplificada modalitat prèvia a l’’smartphone’, és l’eina de mort viral triada per Takashi Miike en el seu acostament al ‘j-horror’ tecnològic popularitzat per ‘The ring’. La premissa ja fa por: un grup de joves va rebent, un rere l’altre, una trucada perduda amb el missatge d’un crit esquinçador; just tres dies després, a l’hora exacta i proferint el mateix crit, el receptor del missatge haurà mort de forma espantosa. Una violenta –és de Miike– història de maltractaments infantils, traumes i fantasmes venjatius que va comptar, cinc anys després, amb un deplorable ‘remake’ americà. Disponible en DVD i localitzable a YouTube.

‘Eliminado’ (2014): Skype és per als valents

‘Eliminado’ (2014): Skype és per als valentsSense acabar de ser una pel·lícula rodona, aquest experiment del poc prolífic Levan Gabriadze va establir les bases d’un subgènere, el cine de ‘laptop’, després depurat en pel·lícules superiors com ‘Searching’ o, esclar, ‘Host’. Tot aquí es desenvolupa en els estrets marges de la pantalla d’ordinador, en el tràfec constant entre Skype i les xarxes socials. En una nit de xateig, sis amics d’institut reben un missatge d’una antiga companya, Laura Barns, que es va suïcidar un any enrere. El que sembla un trol és una cosa encara pitjor. Disponible per a lloguer i compra digital a Rakuten TV, Google Play i iTunes.

‘Black mirror: Caída en picado’ (2016): el càstig de les xarxes socials

‘Black mirror: Caída en picado’ (2016): el càstig de les xarxes socialsNo, no és una pel·lícula, però és un cas de televisió summament cinematogràfica (dirigeix el sempre estilitzat Joe Wright) i, potser, la ficció audiovisual que millor ha retratat els terribles efectes de les xarxes socials en la nostra autoestima. Si molts episodis de ‘Black mirror’ només distorsionen una realitat existent, aquest sembla inspirat en un projecte d’’app’ real que a punt va estar de sortir, Peeple, espècie de Yelp o TripAdvisor sobre persones. Aquí l’‘app’ que tortura Lacie Pound (Bryce Dallas Howard) es diu RateMe i permet a tothom puntuar la teva personalitat. Disponible a Netflix.

‘Cam’ (2018): el perill d’una webcam

Notícies relacionades

L’Alice (Madeline Brewer) és una ‘camgirl’ que treballa en una web per a adults. Cert dia, quan intenta loguejar-se, descobreix que algú està utilitzant el seu perfil: en aquest cas, una rèplica exacta d’ella mateixa a tall d’anguniós ‘doppelgänger’ cibernètic. Un film que, en el seu tram final, mira de reüll Lynch i Cronenberg per actualitzar, en clau de milions de colors pop, el mite del sòsia incontrolable, portat a l’inaprehensible entorn d’internet, la intel·ligència artificial i aquestes corporacions que, en última instància, manegen la vida virtual. Disponible a Netflix.

‘Host’ (2020): l’últim Zoom de la teva vida

‘Host’ (2020): l’últim Zoom de la teva vidaCom cada episodi de ‘Black mirror’, també ‘Host’ –la millor pel·lícula de terror del 2020– és una variació esgarrifosa sobre una cosa que realment succeeix: aquest any, fins i tot els mèdiums s’han vist obligats a traslladar el seu negoci a Zoom. Quan el jove director Rob Savage va saber del tema, va dissenyar amb una mica d’ajuda (remota) dels seus amics aquesta sorprenent i tensa sessió d’espiritisme virtual, sofisticada muntanya russa d’emocions que ens recorda que no, reunir-se separats no és reunir-se. Les forces fosques saben que estem sols. Potser la millor pel·lícula de ‘fals metratge trobat’ des de ‘Monstruoso’. Estrena a les sales aquest divendres, dia 18.

Temes:

Sèries Cine