FENOMEN TELEVISIU

¿És possible un 'The crown' amb la família reial espanyola?

zentauroepp17781616 madrid  12 10 09   la familia real durante el desfile milita201126110430

zentauroepp17781616 madrid 12 10 09 la familia real durante el desfile milita201126110430

7
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Des de la seva estrena a Netflix el 2016, la sèrie ‘The crown’ és la representació màxima de la ‘royal fascination’, aquesta irresistible atracció per la història i els idil·lis de la família reial britànica. Extraordinari retrat de la vida de la reina Isabel II des del seu casament el 1947 amb Felip d’Edimburg fins als inicis del segle XXI, la sèrie creada per Peter Morgan ha rebut la reverència de la crítica i el públic, entregats a la seva excel·lència general, des de la riquesa de la seva dramatúrgia fins a l’opulència de la seva producció. És cert que la sèrie pateix, segons els seus crítics, de certes desviacions de la història documentada, en especial en aquesta quarta temporada centrada en la relació entre el príncep Carles i Diana de Gal·les. Però més enllà de les necessàries llicències dramàtiques del que no deixa de ser una ficció basada en fets reals, ‘The crown’ és una sèrie enlluernadora que ens obliga a formular la gran pregunta: ¿seria possible fer una cosa semblant sobre la família reial espanyola amb l’emèrit Joan Carles com a fil conductor?

Fotograma de la quarta temporada de la sèrie ‘The crown’.

«Els interiors de la nostra família reial donarien per a diverses temporades», afirma  Luis Pliego, director de la revista ‘Lecturas’, que, no obstant, adverteix de la diferència de carisma i popularitat entre els protagonistes de la història britànica i l’espanyola: «Personatges com Elisabet II, Churchill, Diana de Gal·les o Margaret Thatcher són icones universals del segle XX que ajuden a fer funcionar la sèrie tan bé a qualsevol part del món». Segons l’opinió de Pliego, «la història recent d’Espanya ha interessat més aviat poc fora de les nostres fronteres, de manera que m’imagino aquesta hipotètica ‘La corona’ menys com una ficció històrica i més com un relat d’intrigues palatines, adulteri i corrupció».

Imagino la hipotètica sèrie com un relat d’intrigues palatines, adulteri i corrupció»

Luis Pliego

Director de la revista ‘Lecturas’

Més ‘La favorita’ que ‘The crown’

Efectivament, d’ingredients saborosos n’hi ha per fer d’una sèrie sobre la corona reial espanyola una cosa més pròxima a ‘La favorita’ de Yorgos Lanthimos –aquest subversiu retrat de la vida palatina en la cort de la reina Ana Estuardo d’Anglaterra– que a la sofisticada sèrie de Netflix. Un monarca a la fuga després d’una imparable successió d’escàndols de corrupció; una abdicació exprés després d’una catastròfica cacera a Botswana; una amant recompensada amb 65 milions d’euros procedents de comptes opacs; un gendre entre reixes per malversació, delictes fiscals i tràfic d’influències... Pura crema de llagosta per a una intriga palatina apassionant, salpebrada amb detalls de menor gravetat, però no menys saborosos, com una reina plebea enfrontada en públic a la seva sogra, la consort; o un nebot calavera capaç de disparar-se un tret al peu mentre caça amb el seu pare.

«El viscut a la corona reial espanyola supera qualsevol ‘The crown’, assegura l’escriptora i periodista Pilar Eyre, autora d’excel·lents aproximacions a la monarquia en llibres com ‘La soledad de la reina’ i l’acabat de publicar ‘Yo, el rey’. Eyre afirma que hi ha hagut nombrosos intents de «fer un ‘The crown’ a l’espanyola», però mai s’han pogut materialitzar: «Cada mes, més o menys, es posen en contacte amb mi productores independents que diuen mantenir contactes amb plataformes per demanar-me consell o que intervingui d’alguna manera. Al final deixen de trucar-me i el projecte s’esvaeix».

«El viscut aquests anys a la corona reial espanyola supera qualsevol ‘The crown’»

Pilar Eyre

Escriptora i periodista

¿I quina creu que és la raó que  l’interès quedi en res? «No ho sé, però no és difícil endevinar-les: encara no es pot ensenyar la vida de Joan Carles en tota la seva cruesa. Ningú està disposat a assumir els riscos», remata Eyre. En aquest sentit, Luis Pliego considera que, amb el debat obert a Espanya sobre el present i el futur de la monarquia, «seria complicat que algú financés una sèrie tan cara com ‘The crown’ amb la família Borbó». Cada temporada de ‘The crown’ compta amb un monstruós pressupost de 130 milions de dòlars. És la sèrie més cara de la història.

Acostaments cortesans, per ara

El gruix de ficcions que fins ara s’han acostat a la figura de Joan Carles o altres familiars han sigut remollits retrats de línia blanca. És el cas de les minisèries ‘Felipe i Letizia’ (Telecinco, 2010) i ‘El Rey’ (Telecinco, 2014) o els telefilms ‘Sofía’ (Antena 3, 2011) i ‘Alfonso, el príncipe maldito’ (Telecinco, 2010), dedicat al cosí de Joan Carles, el malaguanyat Duc de Cadis. Per no parlar, això en clau de ficció, de ‘Leonor. El futuro de la monarquia renovada’, documental produït per la revista ‘Hola!’ i estrenat a principis de mes en Prime Video. «Sempre ha sigut un acostament molt cortesà, intentat evitar qualsevol de polèmica i qualsevol queixa per part de la família reial. En tots aquests casos, el resultat era tan càndid que vorejava la paròdia. A mig camí entre un gag de Polònia i una pel·lícula de Marisol», afirma Pliego.

«A Espanya encara no és possible fer una ficció crítica amb la monarquia a cap televisió», diu Alberto San Juan, autor i director de l’obra de teatre ‘El rey’ –i de la seva posterior adaptació cinematogràfica–, un demolidor retrat de l’emèrit i del controvertit paper que va jugar a la Transició. «La monarquia és la clau de volta d’un sistema estructuralment travessat per la corrupció, del qual han participat en els últims 40 anys el PSOE, el PP i moltes de les empreses de l’Ibex 35. Aquests grups exerceixen el seu poder en tots els àmbits; també sobre les diferents cadenes o plataformes de televisió. Això imposa, per tant, límits a la llibertat creativa i informativa», destaca San Juan.

En qualsevol cas, l’actor i director madrileny confia que tard o d’hora la situació acabarà canviant: «Ara és impossible, però crec que aquest dia arribarà. No hi pot haver temes intocables en el debat públic», aventura San Juan, qui afirma no haver tingut «cap problema» per portar a terme la seva contestatària obra de teatre-pel·lícula: «Fa 20 anys no hauria sigut possible, potser. Però cal tenir en compte, també, que la seva difusió va ser més aviat marginal».

A Espanya encara no és possible fer una ficció crítica amb la monarquia a cap televisió»

Alberto San Juan

Actor i director

Podcasts i documentals

Notícies relacionades

Operant no des del marginal, però sí des de certs marges allunyats del ‘mainstream’, el podcast ‘XRey’ ha sigut una de les sensacions durant aquests mesos de pandèmia. Escrit i dirigit pels periodistes Álvaro de Cózar i  Eva Lamarca, el podcast de Spotify, de 10 episodis, és una d’exhaustiva (i addictiva) radiografia de Joan Carles, amb la participació d’una quarantena de testimonis entre ‘lampistes’, historiadors i polítics. Una apassionant investigació sonora que la productora Wekeend Studio (responsable de la sèrie ‘Hache’ per a Netflix) té previst convertir en prometedora sèrie de televisió, segons va informar el portal especialitzat ‘Deadline’.

S’haurà de veure la direcció que pren ‘Una familia real’, sèrie documental sobre la casa reial espanyola posada en marxa per Newtral, la productora de la periodista Ana Pastor, i l’estudi mexicà de Los Angeles Exile Content. Segons va explicar la pròpia Pastor en la presentació del projecte al mes de març, no faltaran «els escàndols, la relació entre els diferents membres de la monarquia i el paper que han jugat al tauler polític dins i fora d’Espanya». Prometedor.

Fascinació pels guions i la versemblança de ‘The crown’

Lady Di i Carles d’Anglaterra, en un fotograma de ‘The crown’.

Luis Pliego declara la seva rendida admiració per ‘The crown’. «És tan enlluernador que de vegades em sorprenc veient algunes escenes amb la boca oberta. En la quarta temporada, relata la història de Carlds i Diana gairebé com si l’hagués rodat el Polanski de ‘La llavor del diable’», afirma el director de ‘Lecturas’. «Els personatges de la família estan meravellosament dibuixats. M’agradaria poder veure una feina de guió així amb Joan Carles, Sofia, Letícia, Felip, Urdangarín... Un guió que permetés que aquests personatges, moltes vegades antipàtics, resultin interessants com els seus homòlegs britànics a ‘The crown’».


Pilar Eyre considera que una hipotètica sèrie sobre la casa reial seria observada a Espanya amb recel i la sospita que el relatat és més fruit de la fantasia de l’autor que de la  realitat ficcionada. «Aquí sempre hi ha hagut molta desconfiança cap a les pel·lícules o sèries que ficcionen fets històrics. T’ho dic per experiència. Sempre surt algú que et pregunta: ‘¿I tu com te n’has assabentat? ¿Eres sota el llit?’ El que importa no és que els fets siguin veritables, sinó versemblants. ‘The crown’ em fascina per això: és elegant i respira veritat».