LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

25 pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2018

Una selecció d'alguns dels títols més prometedors de la 51a edició del festival de cine fantàstic de Catalunya

25 pel·lícules que no t'hauries de perdre a Sitges 2018
11
Es llegeix en minuts
Fernando Garea
Fernando Garea

Periodista

ver +

La curiositat és infinita, també el programa de la 51a edició del festival de Sitges. Però no la cartera. Per això, un any més volem servir de guia a l’hora de separar el gra de la palla (escassa) i escollir títols entre la ingent oferta de pel·lícules a concurs, perles de seccions paral·leles, clàssics recuperats, etcètera. No hi són totes les que són (quan un és cinèfil simplement ho veu tot), però haurien de ser totes les que hi són. Passin, llegeixin, mirin tràilers i decideixin-se ràpid, perquè les entrades en alguns casos ja comencen a volar. Ens veiem a les sales; plorant de por, de vegades.

‘AU POSTE!’ Dupieux, entre l’absurd i el genial

Autor d’artificis tan absurdament intel·ligents com ‘Rubber’, ‘Wrong cops’ o ‘Réalité’, el director i músic francès Quentin Dupieux torna al festival amb ‘Au poste!’ una altra mostra del seu intransferible univers d’aparença banal i pressentiment surrealista. En aquest cas, una comèdia negra en què un comissari de policia, Benoît Poelvoorde, sotmet a delirant interrogatori el sospitós d’un assassinat, Grégoire Ludig. Dijous 4, Tramuntana, 9.15, i Auditori, 16.45. Dissabte 6, Tramuntana, 8.30 h.


‘SUSPIRIA’ Més enllà, o no, d’Argento

Assumint la impossibilitat d’estar a l’altura de l’original de Dario Argento, obra cabdal del cine de terror, simfonia multicolor dotada d’algunes de les millors coreografies d’assassinats de la història, el director Luca Guadagnino s’ha atrevit a llançar-se al buit amb Dakota Johnson com a jove estudiant de dansa i Tilda Swinton com nigromántica professora, en un exercici d’estil que promet fascinació i esteticisme ‘arty’ a parts iguals. Dijous 4, Auditori, 11.45, 18.45 i 22.15 h.


‘CLIMAX’ Sota els efectes de l’èxtasi

Gaspar Noé es deixa anar, que ja és a dir en el cas del director francoargentí, en aquest còctel d’al·lucinació, sexe i violència, a partir del viatge als inferns d’un grup de ballarins a qui algú fica àcid a la sangria. Música disco i electro desenfrenat (Cerrone, Patrick Hernández, Daft Punk) en un ‘trip’ carregat de plans seqüència en què la mateixa càmera de Noé sembla haver-se pres un èxtasi. Dijous 4, Auditori, 14.45. Divendres 5, Auditori, 23.00. Divendres 6, Retir, 22.45 h.


‘EL APÓSTOL’ La llavor del diable

Gareth Evans va aconseguir una pel·lícula de culte instantània amb ‘The raid’, l’aclaparador (mai millor dit) naturalisme de la qual en les escenes de lluita va deixar empremta. Ara canvia l’acció nonstop per un intrigant encreuament de drama d’època i terror de sectes, gore i espionatge. L’any 1905, un home desnonat per la societat (Dan Stevens) prova de treure la seva germana de les urpes d’una misteriosa comunitat illenca. Divendres 5, Auditori, 11.15 h. Dissabte 6, Auditori, 22.30 h. Diumenge 7, Retiro, 22.30 h.


‘LUZ’Terror d’‘auteur’

Una taxista ferida, Luz, s’arrossega fins a una comissaria on espera rebre ajuda, però el dimoni que la persegueix s’ha colat al cos del psicòleg de la policia. El molt visceral debut de l’alemany Tilman Singer conté traces evidents de “La possessió” de Zulawski, però també ha sigut comparat amb Fassbinder, Lynch o Cronenberg. Ja veurem. Divendres 5, Prado, 1.00 h. i diumenge 7, Prado, 1.15 h. (En els dos casos més ‘O clube dos canibais’ i ‘Virus tropical’).


‘UNDER THE SILVER LAKE’La tornada del director d’‘It follows’

David Robert Mitchell va sacsejar Sitges 2014 (tot i que no, per desgràcia, el palmarès) amb ‘It follows’, reinvenció estilitzada del slasher sobrenatural. A l’ambiciosa ‘Under the Silver Lake’ es passa al neo-noir paranoide per explicar la història d’un home que busca pistes d’una conspiració que, potser, sigui només fictícia. Si David Lynch rodés una adaptació de Pynchon, podria assemblar-se a això, es diu. Diumenge 7, Auditori, 8.30 i 22.15 h. Dilluns 8, Retiro, 22.15 h.


‘MANDY’Nicolas Cage desencadenat

‘Beyond the black rainbow’, opera prima de Panos Cosmatos, connectava amb la ciència-ficció al·lucinada (i al·lucinant) de Stanley Kubrick i Ken Russell. ‘Mandy’ sembla buscar, en part, aquesta mateixa fascinació hipnòtica, però també sembla heavy metal. Nicolas Cage s’enfronta a una secta malèfica amb ajuda d’una serra mecànica. ¿Fa falta dir alguna cosa més? Sí: té una banda sonora de l’enyorat Jóhann Jóhannsson. Dissabte 6, Auditori, 9.00 i 19.45 h. Dilluns 8, Retiro, 20.00 h.       


‘THE HOUSE THAT JACK BUILT’Asesino en sèrie + Lars von Trier

És fàcil imaginar el resultat d’ajuntar en la mateixa equació els conceptes ‘assassí en sèrie’ i ‘Lars von Trier’. Com és natural, l’últim treball del danès va centrifugar estómacs en la seva estrena a Cannes, atès l’escabrós i provocador d’algunes de les seves escenes escorxador. Un film premeditadament atroç que es pot interpretar com a autoretrat del mateix Von Trier, cineasta sempre al tocar de la bogeria.  Dilluns 8, Auditori, 10.45 i 22.00. Dimarts 9, Retiro, 22.15 h.


‘10 YEARS THAILAND’Quadríptic sobre la Tailàndia futura

Quatre directors tailandesos elucubren en quatre curts què haurà sigut del seu país, ofegat des del 2014 per una dictadura militar, d’aquí a una dècada. El més conegut dels autors és Apichatpong Weerasethajul, que capta converses quotidianes davant una estàtua de Sarit Thanarat (primer ministre de 1959 a 1963). Precedeixen la seva peça les d’Aditya Assarat, el ressorgit Wisit Sasanatieng (‘Las lágrimas del tigre negro’) i Chulayarnnon Siriphol. Dilluns 8, Prado, 12.30.


‘LIZ AND THE BLUE BIRD’La confirmació de Yamada

Dels diversos anime en el programa de Sitges, el més prometedor sembla aquest nou llarg de Naoko Yamada, directora de l’èxit ‘Una voz silenciosa. La película’. Espècie de seqüela de la sèrie ‘Sound! Euphonium’, explica com una discussió sobre una cançó distancia dues antigues amigues, l’experta en oboè Mizore Yoroizuka i la flautista Nozomi Kasaki, durant l’últim any que passaran juntes a l’institut. Hi haurà llàgrimes, no costa endevinar. Dilluns 8, Retiro, 14.00 h.


‘LAZZARO FELICE (HAPPY AS LAZARO)’Realisme social i màgic

Molts van clamar per una Palma d’Or per a Alice Rohrwacher per la seva nova pel·lícula després de ‘El país de las maravillas’, en què repeteix paisatge (Itàlia rural) i format (Super 16mm). Al final tot es va quedar en merescut premi al millor guió. Durant una hora, Rohrwacher ens porta de la mà pels rituals quotidians d’una família de parcers del que semblen els començaments del segle XX. Després venen les sorpreses. Dimarts 9, Auditori, 8.30 i 20.00 h. Dimecres 10, Retiro, 19.45 h.


‘NANCY’Un altre recital d’Andrea Riseborough

En aquest festival de Sitges podrem disfrutar doblement de la mai ben ponderada actriu britànica: és l’estimada de Nicolas Cage a ‘Mandy’ i el personatge titular d’aquest prometedor ‘thriller’, una dona que creu assemblar-se a algú a qui van segrestar de nena. Quan es presenti davant de la família de la desapareguda, apuntaran els dubtes. Dirigeix amb, segons sembla, precoç maduresa la debutant en el llarg Christina Choe. Dimarts 9, Tramuntana, 8.30, i Auditori, 18.15 h.


‘MUERE, MONSTRUO, MUERE'Un monstre ve a veure’m

En aquest lloc indeterminat entre el cine d’autor i el de gènere, la pel·lícula de l’argentí Alejandro Fadel viatja del neo-wéstern al terror visceral a partir de l’aparició de diverses dones decapitades als Andes. Després de ser internat en un psiquiàtric, el principal sospitós assegurarà que el culpable és un monstre que se li apareix de forma inexplicable. Una proposta viscosa amb, pel que sembla, una mica de Lynch i una mica de Jodorowski. Dimarts 9, Tramuntana, 20.30. Dimecres 10, Auditori, 15.15. Dijous 11, Retiro, 12.15.


‘DRAGGED ACCROSS CONCRETE’S. Craig Zahler, de nou a casa

El director de les rotundes ‘Bone Tomahawk’ i ‘Brawl in cell block 99’ torna a Sitges amb aquest ‘thriller’ en què Mel Gibson i Vince Vaughn interpreten dos policies a qui les circumstàncies els obliguen a passar-se a l’altre costat de la llei. Els qui la van veure en la Mostra de Venècia asseguren que, excepte algun crani rebentat, és més mesurada que les seves predecessores. També que és senzillament magnífica. Dimarts 9, Auditori, 11.00 i 22.30. Dimecres 10, Retiro, 22.00. 


‘BURNING’Un ‘thriller’ poètic i esquiu

El relat de Haruki Murakami ‘Quemar graneros’ és l’esquelet del qual parteix Lee Chang-Dong per al seu primer film en vuit anys. Un drama romàntic creuat amb ‘thriller’ en què cada gest sembla ambivalent i la poesia es filtra cada segon entre els fotogrames. El triangle format per un aspirant a escriptor, una amiga d’infantesa i el nou nòvio d’aquesta va fascinar Cannes, on ‘Burning’ va ser favorita de la crítica. Dimecres 10, Auditori, 8.15 i 19.45 h. Dijous 11, Retiro, 22.30.


‘ASSASSINATION NATION (NACIÓN SALVAJE)’Venganza adolescent en l’era del #MeToo

¿Què passaria si un ‘hacker’ exposés en públic els correus, fotos i vídeos privats de tots els habitants de la teva ciutat? El director Sam Levinson respon a la pregunta amb aquesta frenètica i sanguinària reivindicació de l’apoderament femení en temps del #MeToo i la denúncia dels mals d’internet, amb les seves quatre joves protagonistes armades fins les dents a la recerca de revenja.  Dimecres 10, Auditori, 11.00. Divendres 12, Retiro, 23.00.


‘OVERLORD’ Monstres i nazis el Dia D

Produïda per J.J. Abrams, es va parlar al seu dia d’‘Overlord’ com la quarta entrega de l’univers ‘Cloverfield’, tot i que finalment ha acabat anant de per lliure. Julius Avery dirigeix aquesta prometedora història de guerra i terror ambientada la vigília del Dia D, en la qual un grup de soldats nord-americans descobreix a la França ocupada un laboratori on els nazis duen a terme monstruosos experiments de manipulació genètica. Dijous 11, Auditori, 8.15 i 23.00. Divendres 12, Retiro, 20.45.


‘SUPERLÓPEZ’El primer superheroi espanyol

Dani Rovira es vesteix els calçotets –i el mostatxo– del primer superheroi patri en aquesta esperada adaptació cinematogràfica del popular còmic creat per Jan. Homenatge –o paròdia– del ‘Superman’ de Richard Donner, la pel·lícula del gran Javier Ruiz Caldera explica amb repartiment de luxe (Alexandra Jiménez, Julián López, Maribel Verdú) per relatar amb agilitat i humor com el nostre home passa de ser un tipus normal a superheroi amb sorprenents poders, llegir la ment, tenir supervisió o, per descomptat, volar. Dimecres 11, Auditori, 10.30 i 20.45 h.


‘BEAST’L’amor és una cosa molt bèstia

Entre 1960 i 1971, Edward Paisnel, anomenat la ‘Bèstia de Jersey’, va cometre 13 violacions a la petita illa situada entre Anglaterra i França. El debutant Michael Pearce, nadiu del lloc, s’inspira lliurement en aquells atroços esdeveniments en aquest atmosfèric i neguitós ‘thriller’ que és, alhora, eixelebrada història d’amor entre una jove de l’illa i un visitant que, potser, sigui un assassí. Dijous 11, Tramuntana, 15.15. Divendres 12, Prado, 16.30.


‘UPGRADE (ILIMITADO)’De les bones de Blumhouse

Jason Blum no és només el productor de ‘Déjame salir’ i ‘Heridas abiertas’, sinó també del ‘reboot’ de ‘Benji’ i bastant terror barat sense ànima. Però ‘Upgrade (Ilimitado)’ és, segons es diu, de les bones. Leigh Whannell, creador de la saga ‘Saw’, dirigeix el gran Logan Marshall-Green (‘The invitation’) al paper d’un home que compleix els seus somnis de venjança gràcies a un implant experimental. Dijous 11, Tramuntana, 23.00 h. Divendres 12, Auditori, 16.30 h. Dissabte 13, Retiro, 16.30 h.


‘LA NOCHE DEHALLOWEEN’Vuelven Laurie Strode i Michael Myers

Quaranta anys després, la gran Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) torna a trobar-se, cara a cara, amb l’assassí emmascarat Michael Myers. Intel·ligent, refrescant pas de rosca a la hiperexplotada franquícia després de 10 entregues prèvies, la pel·lícula de David Gordon Green actua com a seqüela directa del clàssic del ‘slasher’ de John Carpenter, aquí implicat com a productor i autor, esclar, de la banda sonora. Divendres 12, Auditori, 10.15 i 23.00. Dissabte 13, Retiro, 23.00.


‘CAM’Alter ego amb vida pròpia

Una veritable ex cam girl, Isa Mazzei, ha escrit el debut al llarg de Daniel Goldhaber, un ‘thriller’ lynchià entorn de la cultura de la xarxa i les conseqüències de tenir una personalitat paral·lela online. La tímida Alice (Madeline Brewer, coneguda com la Janine de ‘El cuento de la criada’) es converteix en el seu conegut canal de vídeo en la sensual Lola. ¿Què passaria si aquesta versió de si mateixa prengués vida pròpia? Divendres 12, Retiro, 19.00 h. Dissabte 13, Retir, 8.30 h.


‘HIGH LIFE’L’espai interior

Claire Denis roda per primera vegada en anglès i en el marc d’un gènere tan popular com la ciència-ficció, però continua sent ella, només ella. Robert Pattinson encarna l’únic tripulant despert d’una nau que es dirigeix a un forat negre. Es parla d’ella com a estudi de la vida humana a punt de l’apocalipsi, així que potser és periodisme. Divendres 12, Auditori, 1.00 h. (Més ‘Anon’ i ‘In fabric’). Dissabte 13, Retiro, 1.00 h. (Més ‘Anon’, ‘In fabric’ i ‘Nightmare cinema’).


‘IN FABRIC’Víctimas de la moda

Notícies relacionades

Quatre anys després de ‘The Duke of Burgundy’, aquella fantasia de sadomasoquisme i entomologia, Peter Strickland torna amb una altra pel·lícula de textures sensuals. I letals: el vestit vermell al centre del relat busca la ruïna de qui el vesteix. Que al·lucinarem està cantat, més tenint en compte que la música va a càrrec de Cavern Of Anti-Matter. Divendres 12, Auditori, 1.00 h. (Més ‘Anon’ i ‘High life’). Dissabte 13, Retiro, 1.00 h. (Més ‘Anon’, ‘High life’ i ‘Nightmare cinema’).


‘2001. UNA ODISSEA DE L’ESPAI’Viatge al caient de l’extàtic

Aquest any s’ha complert el 50a aniversari de ‘2001: Una odissea de l’espai’ i, per commemorar-lo, el festival projectarà l’obra capital de Kubrick de la millor forma imaginable: amb una còpia de la restauració en 4K supervisada per Christopher Nolan. Una experiència al caient de l’extàtic per degustar en pantalla hiperbòlica una de les fites de la ciència-ficció i de la mateixa història del cine, insuperada reflexió sobre l’existència de Déu i les relacions entre home i tecnologia. Dissabte 13,  Auditori, 20