El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet
¿Quina és la solució al soroll pel trànsit de la Gran Via?

Preguntes i respostes

¿Quina és la solució al soroll pel trànsit de la Gran Via?

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Des que es va projectar la remodelació de la Gran Via de l’Hospitalet, els veïns del barri de Granvia Sud lluiten contra les molèsties que els ocasiona el soroll del trànsit creixent de la C-31 per entrar a Barcelona. En l’actualitat hi ha un centenenar de famílies afectades per una problemàtica que incumbeix tant l’Ajuntament de L’Hospitalet, que es va comprometre a assumir el cobriment del tram central de la Gran Via el 2003, com la Generalitat de Catalunya, administració titular de la C-31. Aquestes són les preguntes i respostes del conflicte.

1

¿Quin és l’origen del conflicte?

El cobriment del tram central de la Gran Via entre el carrer Alhambra i la plaça d’Ildefons Cerdà ve de 1998, quan es va aprovar el projecte de remodelació de la zona. Tot i que al principi estava previst, finalment no es va incloure per motius pressupostaris i tècnics relatius a l’existència d’un gran col·lector d’aigües residuals que dificulta l’obra. L’Ajuntament de l’Hospitalet es va comprometre a executar el cobriment abans del 30 d’abril de 2003 però no ho va fer, si bé la titular de la C-31 és la Generalitat de Catalunya, que ha documentat en informes de la Direcció General de Qualitat Ambiental com la contaminació acústica efectivament sobrepassa els límits normatius, com reclamen els veïns.

2

¿Com afecta el soroll als veïns?

Els veïns entrevistats per EL PERIÓDICO es queixen sobretot de l’insomni que els provoca el soroll de la Gran Via, ja que una de les hores punta del trànsit són les 5 del matí. Les molèsties també afecten especialment la gent que teletreballa. D’altra banda, el soroll també suposa costos econòmics. No només per les inversions de milers d’euros que busquen la insonorització dels pisos, sinó perquè, a l’haver de mantenir les finestres tancades per preservar l’hermetisme, a l’estiu acaba sent gairebé obligatori encendre l’aire condicionat.

3

¿Quines mesures s’han pres fins ara?

El 1998 els veïns van desistir arran de l’esmentat compromís municipal, d’un contenciós-administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya contra el projecte de remodelació de la plaça Cerdà de l’Ajuntament de Barcelona. Des d’aleshores s’han produït trobades entre els veïns i l’Ajuntament de l’Hospitalet, fins i tot amb l’alcaldessa Núria Marín, i el Consorci per a la Reforma de la Gran Via. El 2013, la Direcció General de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya va emetre un informe sobre «el fet no discutit» que els veïns patien una immissió acústica superior a la que preveu la normativa. El setembre del 2021 els veïns van presentar una queixa davant la Síndica de Greuges de l’Hospitalet, que ha emès un exhaustiu informe del cas recolzant els veïns i instant el consistori a negociar amb la Generalitat. Actualment, l’ajuntament espera que la Generalitat presenti alternatives per resoldre la problemàtica acústica.

4

¿Quina és la solució al soroll?

Malgrat el compromís municipal del 2003, les administracions veuen en l’actualitat poc realista el cobriment del tram central de la Gran Via per les dimensions de l’obra que requeriria i per les dificultats tècniques que comporta. En el seu informe, la Síndica afirma que «no s’entendria que per part de les administracions competents no s’estudiés la viabilitat del soterrament d’aquest tram que va quedar pendent de realitzar i compromès per l’ajuntament en el projecte de remodelació de 1998». A més, la Síndica fa referència a un estudi adjunt a una resposta municipal sobre la possibilitat de posar en marxa pantalles acústiques que «aconseguirien reduir el soroll, però no solucionaria el problema, ja que les vivendes més pròximes a la C-31 continuarien superant àmpliament el límit normatiu de soroll».

5

¿Quines són les perspectives de futur de la controvèrsia?

Actualment, els veïns es troben en negociacions entre l’ajuntament i Generalitat. Està previst que a mitjans de juliol hi torni a haver una trobada entre administracions en la qual l’executiu català ha de presentar alternatives per mitigar la contaminació acústica reconeguda per la seva pròpia administració. Davant aquestes propostes, el consistori de l’Hospitalet, que dona suport als veïns, haurà d’estudiar la seva viabilitat. L’Associació de Veïns Ildefons Cerdà de Granvia Sud, per la seva banda, continua reclamant el cobriment del tram problemàtic de la Gran Via, tal com es preveia en un conveni subscrit juntament amb l’Ajuntament de l’Hospitalet el 1998, que va ser posteriorment ratificat en el ple municipal.