Club d’Estil

El negoci de les vambes: com forrar-se revenent el calçat més desitjat del segle XXI

Des dels nanos d’institut que busquen un complement per a la seva paga fins a l’empresari que es guanya la vida comprant parells rars, els revenedors mouen un puixant mercat paral·lel. La guia ‘Sneakers’, de Kikikickz, ofereix les claus

La guerra històrica entre Nike i Adidas

ESPECIAL INTERACTIU | Sabatilles esportives: febre per la gran moda del segle XXI

Les 10 +1 sabatilles més icòniques de la història

El negoci de les vambes: com forrar-se revenent el calçat més desitjat del segle XXI

JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Ens encanten les vambes, ja siguin minimalistes o multicolor, amb tres bandes o un ‘swoosh’, concebudes per un dissenyador famós o d’una marca de ‘streetwar’ de culte... Bàsicament ens agraden totes. Les ‘sneakers’ uneixen, i estan per sobre de l’edat, el gènere, l’origen social, la cultura i la indumentària». Amb aquesta declaració de principis obre des de la primera pàgina ‘Sneakers. Les vambes que han fet història’, una guia imprescindible per a moderns editada per Lunwerg i firmada per Kikikickz, el lloc web francès de revenda especialitzat en models rars i edicions limitades que s’ha convertit en un actor fonamental del mercat. És la plataforma més important en volum de vendes després de la pionera nord-americana StockX, la meca dels col·leccionistes i considerada una espècie de borsa de valors per obtenir una guia de preus, així com radar de tendències del mercat de la revenda.

Partint de la base que les sabatilles esportives s’han convertit en elcalçat de moda, la gran tendència d’aquest segle, la que més ven, la més ‘cool’, i, de nou, serà un dels regals estrella d’aquest Nadal (per exemple, Nike, el ‘number one’ del sector, cada vegada que es mou la busca dels segons col·loca als carrers 25 parells), aquesta petita enciclopèdia sobre l’emblema de la moda urbana repassa la història i els models més icònics de les principals marques, les col·laboracions i figures que han canviat per complet l’escena de les sabatilles que en els 80 van començar a adoptar rapers i ballarins de breakdance. Des de Michael Jordan a Virgil Abloh i Kanye West i el ‘rei Mides’ Travis Scott.

I una vegada situats, l’obra entra de ple a la feina explicant el negoci paral·lel de la revenda de vambes, amb el qual alguns col·leccionistes han amassat fortunes. A més, posa com a exemple, el podi de les sabatilles més cares de tots els temps (al carrusel sota aquestes línies).

3️⃣ Les marques influeixen en el valor dels seus productes en la revenda (una col·laboració de primera puja el preu; moltes versions cromàtiques, el baixa; moltes reedicions, el devalua, els models embolicats en alguna polèmica, cotitzen més...)

4️⃣ Les xarxes socials tenen un gran pes (si una ‘‘influencer’’ com Kylie Jenner, per exemple, publica una foto amb unes determinades vambes pot fer que el seu preu també es dispari.

Notícies relacionades

5️⃣ Quan un color és famós, les recerques augmenten i puja el valor d’aquest calçat.

6️⃣ La mida sí que importa; fa pujar el preu. El mateix model pot costar més o menys depenent del número, ja que solen fabricar-se menys unitats dels parells més petits i més grans.