Desfilada pionera divendres

Free Form Style: «La moda continua ignorant les persones amb discapacitat»

La moda inclusiva i la diversitat de cossos demanen pas a la 080 Barcelona Fashion

Tommy Hilfiger crea una línia de roba per a persones discapacitades

«Hem vingut a desfilar a la 080 Barcelona Fashion per fer molt soroll», avisen l’estilista Marina Vergés i la seva cosina Carolina Asensio, al capdavant de la primera marca de moda inclusiva a Espanya

Free Form Style: «La moda continua ignorant les persones amb discapacitat»

FREE FORM STYLE

5
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«La nostra marca va néixer d’una història familiar i d’una necessitat». Aquest és l’ADN de la marca Free Form Style, la primera marca de moda inclusiva d’Espanya que desfilarà, també per primera vegada, en una setmana de la moda, serà a la 080 Barcelona Fashion Week. La cita és divendres vinent, però abans, les seves fundadores, l’estilista i periodista de moda Marina Vergés i la seva cosina Carolina Asensio, dues emprenedores entusiastes, ens expliquen la seva història i per què el seu projecte és tan important «per donar dignitat a tots els cossos, i que la moda serveixi a tothom, perquè tots puguem estar guapos i bé, i així ens pugi l’autoestima».

Fa uns anys el José Luis, el germà de la Carolina va patir un ictus que li va deixar una discapacitat del 80%. Gairebé sempre anava en xandall, no hi havia gaire més on triar, recorden. Així que elles mateixes li van tunejar uns pantalons. «Es va veure tan guapo que ens va arribar a l’ànima, i ens vam plantejar muntar una empresa de roba adaptada, sostenible i de qualitat», expliquen.

El taller és a Mataró. En realitat, és el taller del marit de la Carolina, que fa cortines i tendals. «Estem allà d’ocupes», riuen. «Vam començar just un any abans de la pandèmia, i vam tenir una aturada gran just quan començàvem a tenir els primers clients –recorda la Marina–. Un noi ens va veure a TV-3 i ens va encarregar uns pantalons adaptats. Tenia uns ferros que li travessaven l’os, i necessitava una cosa especial. I ens va donar temps a enviar-l’hi».

Varietat de peces

Els pantalons adaptats, amb cremalleres de dalt a baix, que s’obren sencers, tenen moltes funcions i és la peça estrella de Free Form Style, el catàleg del qual està disponible tot ‘online’. «El client elegeix uns pantalons, una faldilla, una samarreta o una capa i nosaltres l’hi personalitzem», diu Vergés. Perquè no és el mateix si es tracta d’algú que va en cadira de rodes, utilitza pròtesi, necessita sonda o va amb crosses.

De la seva pròpia experiència i de les pròpies necessitats de la clientela sorgeix el procés creatiu que dona forma a la col·lecció, que últimament s’ha ampliat amb una granota ‘denim’, un pedaç per a l’ull, i una sobrecamisa que s’utilitza a tall de pitet. «Molta gent a l’hora d’anar a restaurants, o fins i tot en un dinar familiar, no es volen posar el pitet, perquè és denigrant», planteja la Carolina. «Però de vegades ho necessiten perquè no poden agafar bé el cobert, i els cau el menjar –explica la Marina–. Per això hem tret aquesta espècie d’armilla amb tela impermeable, que és molt mona». 

Molt client jove

Molta de la seva clientela és gent jove, que vol veure’s bé, vestir seguint les tendències. Han patit un ictus o una amputació per una accident de trànsit, per exemple, però «volen continuar vestint a la moda i no amb roba de marques per a la tercera edat», comenta l’estilista. A la seva empresa fan molt ús de cotons 100% que transpiren bé, cremalleres de bona qualitat, gafets i fornitures amb imants, «perquè posar-se una samarreta no sigui un problema per a qui es vesteix o necessita que el vesteixin».

Des del principi van creure en el seu projecte, perquè saben que cada vegada més marques se sumaran al carro i adaptaran els seus dissenys a tots els tipus de cos. «A la Setmana de la Moda de Londres, per exemple, ja hi ha hagut desfilades de moda inclusiva. I el ‘Vogue’ ‘british’ acaba de treure en l’edició de maig cinc portades amb models amb discapacitat. No som en aquest article, «però no trigarem a ser-hi!», diu la Marina. «Somiàvem desfilar a la 080 de Barcelona, però ja estem somiant amb Nova York i París», remata la seva cosina.

Amb Manuel Bolaño

Feia alguns anys que explicaven el seu projecte, de la necessitat de visibilitzar la moda adaptada, i, finalment, i en col·laboració amb el dissenyador Manuel Bolaño han pogut complir el seu somni. «No podíem desfilar amb les peces bàsiques que tenim fins ara. Si desfilem, necessitem que sigui ‘fashion’ de veritat. I la part bona és que aquests dissenys després també els vendrem, tot i que sigui amb altres teixits o colors més senzills», avança la Marina. Per a aquesta col·lecció inspirada en els punks i ‘new romantics’ dels 80 [«una barreja de Sex Pistols i Duran Duran», apunta Vergés] han comptat també amb la col·laboració de la famosa botiga de teixits Gratacós, i la sabatera Dr. Martens.

«Bolaño ha fet un mix amb els nostres patrons i els seus, com abans també havia col·laborat amb Free Form Style el modista Oscar León. Vam treure unes samarretes amb lemes tipus ‘Disculpa que no m’aixequi’ en tela cosida», recorda Marina.

Per a la primera desfilada de moda inclusiva en una passarel·la de moda com és la 080 comptaran amb 16 models, gairebé tots cares conegudes de la marca, ja que ja han participat en diverses campanyes publicitàries. «Seran vuit noies i vuit nois. Tindrem Desirée Vila, l’atleta olímpica madrilenya que té una cama ortopèdica. També Sarai Gascón, que és la medallista paralímpica de natació de Terrassa. Marc Vidal, un actor de teatre que col·labora amb nosaltres des del principi..., una noia que va patir un ictus i va amb crosses, i dos joves amb nanisme», detallen.

«Per a tothom»

«Volem fer molt soroll, que la moda adaptada sigui moda, roba per a tothom», exclamen les dues cosines. «Conec un noi de Màlaga que té paràlisi cerebral i va en cadira de rodes i treballa de model per a Nike i Adidas. Si aquestes marques ja ho estan fent, després en vindran d’altres. Aquests models no només han de fer els anuncis de l’ONCE», reclama Vergés.