Amics i socis

La Pija i la Quinqui: «Ens molesta que ens prenguin com a referents perquè som bastant terribles»

En un any, Carlos Peguer i María de los Ángeles Maturana s’han convertit en el pòdcast favorit de la Generació Z. Des que Rosalía els va elegir per presentar ‘Motomami’ a Espanya, la seva fama s’ha disparat: han fitxat per Spotify i Stradivarius els acaba de convertir en la imatge texana de la marca

La Pija i la Quinqui: «Ens molesta que ens prenguin com a referents perquè som bastant terribles»
5
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Pija i la Quinqui és el pòdcast de moda entre la Generació Z i un dels més escoltats (i vistos) d’Espanya. Els seus presentadors són dos col·legues d’uns vint anys: la Pija és Carlos Peguer (Don Benito, 1999) i la Quinqui, María de los Ángeles Maturana (Cartagena, 1998). Es van conèixer a Twitter quan tenien 14 anys i es van fer superamics. «Amb 18 anys ella va venir a veure’m al meu poble i després vam venir a Madrid a estudiar a la universitat. Ara som socis i germans», explica el de Badajoz, a qui encara li queden diverses assignatures per treure’s la carrera de Filologia. La seva companya ja va acabar Belles Arts.

L’agost del 2020, mentre ell treballava a El Corte Inglés, Mariang, com la coneixen els seus íntims, va entrar a la productora de programes com ’Vodafone Yu’, ‘Cuerpos Especials’ i ‘Gen Playz’. Hi va haver una baixa a l’equip de guionistes i ella va proposar Peguer. La idea de fer un pòdcast la va tenir ell, ja que en aquell temps aquest format estava en plena expansió. «L’èxit del nostre es nodreix concretament que els pòdcats no tenien èxit entre la gent jove. Això és una cosa que diem sempre: tu mires el ‘top’ de pòdcasts a Espanya a Spotify i tots estan presentats per persones que ens treuen 10 anys. Vam saber veure el nínxol de gent de la nostra edat i el vam explotar, però tampoc tenim gaire mèrit més enllà d’això», asseguren.

¿Referents?

Estan encantats, afirmen, amb l’afegitó «el pòdcast que més triomfa entre els joves», però els molesta que els prenguin com els seus «referents». «Estem farts de dir que som unes persones bastant terribles», diuen mig de broma mig seriosament.

Van començar gravant a la cuina de casa de la Quinqui i pujant els episodis a Youtube. Unes birres i converses desenfadades i fresques sobre les seves aventures urbanes, preocupacions sobre l’amor, la monogomia –un dels seus temes preferits–, la salut mental i tot allò que els fastigueja...

Amb Rosalía va arribar la revolució

Al juliol els va arribar un cop de sort sideral. Rosalía, que els seguia a TikTok, els va escollir per sorpresa com un dels programes als quals va anar a presentar el seu nou disc, ‘Motomami. Aquell dia van canviar les canyes pel vi blanc, més del gust de les germanes Vila Tobella, ja que la diva catalana hi va anar amb la seva inseparable germana, Pili. La Pija i la Quinqui van rebentar l’audiència.

En aquella xerrada «de chill» va ser on l’artista va revelar, entre altres coses, l’origen del gest en els seus concerts quan canta ‘Bizcochito’, ja un mem mundial.

A la Pija i la Quinqui el que els agrada i el que els identifica és no fer les típiques preguntes de quantes ganes o què és el pròxim que faràs... La gràcia del seu pòdcast és que baixen a un pla de gent normal a les grans estrelles. «Assajar no assagem. Ens ho preparem (o almenys el Carlos s’ho prepara) una mica per no anar a cegues amb la persona amb qui estem parlant, tot i que normalment estem connectats d’alguna manera o altra a la persona. Creiem que el ‘secret’ d’això és que no hi ha pressió: la majoria d’artistes que venen són gent de la nostra edat, més o menys, que s’asseu a parlar amb dos xavals bevent-se una copeta de vi. Això relaxa bastant l’ambient», observa amb humor la Quinqui.

Llançant la canya a Twitter

Al setembre van fitxar per Spotify, i tot i que ja no s’ocupen d’editar els vídeos, «només de parlar», continuen utilitzant el mateix modus operandi: «llançar la canya a Twitter». I així han passat per la seva taula Aitana, explicant per què no es tallarà mai el serrell, o Nathy Peluso, explicant com van ser els seus anys d’estudiant universitària a Múrcia.

La sort els somriu, no només acaben d’emportar-se el guardó al millor pòdcast en els Premis Ídolo, sinó que han fitxat per la marca Stradivarius com a ‘nois’ denim. «A tots dos ens encanten els texans i són el nostre uniforme habitual», remarquen. «Una samarreta blanca de màniga curta amb uns texans és el millor ‘look’ del món. Ara mateix ser bàsic, ser simple, és un ‘statement’», opina Mariang, que aquest mes també protagonitza una altra campanya per a Versace Jeans. I és que la de Cartagena va ser model durant uns anys, «però em vaig cansar d’estar vuit hores en un ‘shooting’ sense que em paguessin».

«Tampoc és que ens ploguin [les ofertes], però no ens podem queixar. Estem molt contents i ens sentim molt agraïts», explica Peguer, molt fan «del tall dels pantalons ‘baggy’ i els ‘carpenter’» de la firma d’Inditex. En el seu cas, la seva experiència a la moda es redueix a jugar a l’‘Style Boutique’ a la Nintendo DS quan era petit.

El truc a les fotos de la campanya, segons ella, és «semblar molt enfadats, i una mica cansats», i «obrir una mica la boca», segons ell.

Estils diferents

A més de la moda texana, al Carlos li agrada molt «gent com Joan Palà», pels seus «talls rectes i bons materials», diu. I a Mariang li agrada la roba d’Humana («quan està tot a 1 €») i ‘influencers’ com Carla Paucar. I és que a tots dos també els tira el món de la moda: «Tot i que tinguem dos estils molt diferenciats, som persones que es pensen bastant el que es posen cada dia quan s’aixequen», confessen. 

Notícies relacionades

Els més grans potser es preguntaran per què a aquests joves xerraires els va donar per posar-se aquest nom, la Pija i la Quinqui. «És simplement una exageració de les nostres personalitats. Som dues persones que, venint d’entorns socioeconòmics bastant semblants, hem tirat per camins molt diferents», expliquen.

Mentre la Pija somia amb un episodi amb María Pombo i la Quinqui, amb Quim Gutiérrez i Taylor Swift, no descarten fer el salt a altres formats: «Si ens paguen bé, per descomptat».