Icona de la NYFW

Custo Barcelona: «50 desfilades a Nova York és un èxit a la constància»

L’incombustible dissenyador català s’ha coronat aquest diumenge amb una proposta sensual i arriscada per a la primavera vinent, a la plataforma nord-americana on triomfa des de 1997

Custo Barcelona: «50 desfilades a Nova York és un èxit a la constància»
4
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

50 desfilades. Déu-n’hi-do. Fa 25 anys que Àngel Custodi Dalmau Salmons, més conegut com a Custo Barcelona (Tremp; Lleida, 1959), va trepitjar per primera vegada la passarel·la de la llavors emergent New York Fashion Week (NYFW), que començava a despuntar davant cites referents com París i Milà. Llavors ja va aconseguir la seva primera fita com a dissenyador: ser l’únic europeu convidat per l’organització a compartir espai amb 39 firmes nord-americanes més que van posar els fonaments de la que avui és una cita ineludible per a tota la indústria.

Aquella històrica desfilada i la pàgina que el ‘The New York Times’ va dedicar a la customania van marcar el destí de la firma per sempre.

Premi a la constància

«Cinquanta desfilades fora de casa, i a Nova York, és un èxit de la constància», remarca a aquest diari el dissenyador que acumula 42 anys de carrera a les espatlles, i marcant la moda amb un estil inconfusible. «Ha sigut un llarg i molt emocionant viatge del qual només tenim bons records», explica el modista de les trencadores i acolorides samarretes que van conquerir el mercat nord-americà quan els estilistes de sèries de televisió com ara ‘Friends’ i ‘Sexe a Nova York’ van començar a vestir els seus famosos amb les seves peces.

Des d’aleshores, el mercat nord-americà ha continuat sent el seu mercat principal, davant fins i tot de l’europeu, on també ha aconseguit grans èxits.

«Nova York aporta la projecció internacional del projecte i és la nostra segona casa», reconeix el dissenyador, eternament agraït a la ciutat dels gratacels: «El coneixement de la firma neix allà. Li devem molt, a Nova York».

Tornada després de la pandèmia

Custo Barcelona va tornar a Nova York després d’absentar-s’hi dos anys a causa de la pandèmia amb una col·lecció atrevida que convidava a «obrir el llum» i anar «a totes amb la moda». Va reunir 600 d’incondicionals, sota els focus i l’ambient disco del saló de ball Ziegfeld Ballroom, al centre de Manhattan. Unes 40 peces de teixits brillants, irisats i reflectors combinats en ‘patchwork’ i superposicions que deixaven a la vista la pell.

Tot i que ha desfilat en «moltíssimes passarel·les d’arrreu del món en tots aquests anys», diu, des de São Paulo fins a Moscou, passant per Berlín, Londres i Xangai, i cadascuna té la seva pròpia personalitat i aporta visibilitat en diferents mercats, assegura que «la projecció global d’una plataforma com Nova York és difícil de trobar».

Ha plogut molt des d’aquell 1997. Des de desfilades que gairebé no arriben a celebrar-se davant l’amenaça de cancel·lació dels bombers de Nova York per excés d’aforament, fins a les que miraculosament van tenir lloc enmig de tempestes de neu històriques i la que mai es va arribar a celebrar en un tristíssim 11 de setembre de 2001.

«Sempre ens hem sentit molt ben acollits a la ciutat. A més, tenim un públic molt fidel als EUA. Ha sigut una tasca d’anar sumant a poc a poc. És un client molt fidel i que ens valora moltíssim», assegura el dissenyador, l’entusiasme del qual segueix al màxim, com el primer dia.

Segura i arriscada

Per a aquesta desfilada tan rodona i tan especial, Custo Barcelona ha presentat ‘Sun o’clock’, una col·lecció per a la primavera vinent dedicada a la imaginació, amb un innovador patronatge i una arriscada selecció de materials. Un treball inspirat en la seguretat d’una dona que és ella mateixa i que vol vestir arriscant. Geometries i obertures confirmen una nova arquitectura per a una dona Custo que es viu i es disfruta.

Les peces clau d’aquesta nova col·lecció, que ha lluït sobre la passarel·la, entre d’altres, Águeda López, la model i dona del cantant Luis Fonsi, són els vestits, des dels micro –de patronatge minimalista amb obertures de formes geomètriques– fins als maxi vestits de patronatge allargat i de teixits de jacquard amb macrogeometries.

Pedres precioses

Els talls, les bandes posicionades horitzontalment i les peces coloristes teixides en base de jacquard es mesclen entre si i conformen peces en colors vibrants inspirats en la bellesa i riquesa cromàtica de les pedres precioses (maragda, blau safir, taronja topazi, morat ametista i negre ònix) aplicats de manera monocolor o mesclats en noves combinacions.

Notícies relacionades

Custo també fa seva la tendència d’utilitzar els banyadors i ‘bodies’ com a peces vàlides per a totes les ocasions i destaquen pels seus talls i per la combinació de jacquards, bandes teixides amb fils gruixuts recreant formes geomètriques i les passamaneries amb logo.

Una altra de les propostes de ‘Sun o’clock’ són els pantalons macro ‘oversize’, en jacquards multicolors amb dibuixos de llistats amb mescles inusuals de diferents geometries i combinats amb microtops.

Temes:

Moda Nova York