L’estrella de la BCN Bridal Fashion Week

Victòria Federica: ha nascut una ‘influencer’ per blanquejar els Borbons

  • En sis mesos ha sortit del segon pla a la foto familiar per ser icona pop, blanc de mems, carn de portada i desacomplexada defensora de l’avi desterrat 

Victòria Federica: ha nascut una ‘influencer’ per blanquejar els Borbons
5
Es llegeix en minuts
Abel Cobos
Abel Cobos

Periodista

Especialista en cultura digital, tendències i oci.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa poc més de sis mesos, Victòria Federica, filla de la infanta Elena i Jaime de Marichalar, vivia lluny dels focus. Tan lluny, clar, com pot viure un membre de la família reial. Tenia el compte d’Instagram privat, era tímida davant les càmeres i destacava per, en ocasions violentament, rebutjar qualsevol contacte amb els periodistes. Però el 29 d’octubre del 2021 va decidir fotografiar-se, per primera vegada, en un ‘photocall’. Vestint un espectacular vestit de vellut de Lorenzo Caprile, ho va utilitzar com el rellançament de la seva vida pública, que acabava de fer un cop de volant professional cap al món ‘influencer’ quan, només feia unes hores, havia tret el candau del seu Instagram i havia convertit la seva intimitat en un negoci d’exposició pública. 

¿Per què? En teoria, per netejar la seva imatge i mostrar que la que es difon d’ella «no és veritable», segons va explicar a ‘Elle’. Però ¿què fa falta per forjar una nova ‘influencer’ de la nit al dia?

1) Nova icona de moda

«En quatre mesos com a ‘influencer’ no ha deixat de treballar», explicava la revista ‘Vanity Fair’ el febrer d’aquest mateix any. Aquests esforços es tradueixen en un creixement de gairebé 160.000 seguidors en mig any. És innegable que la seva popularitat ha crescut a una inusual velocitat, gràcies, en part, a una premsa de la moda que l’ha rebut amb els braços oberts: des de la revista britànica ‘Tatler’, especialista en aristocràcia, que l’ha elevat a la categoria d’icona de la moda reial espanyola, contestant-li el lloc a Letizia, fins al magazín ‘Elle’, l’edició nacional del qual ha aprofitat aquesta nova tirada com a ‘influencer’ per donar-li la seva primera portada. 

Aquesta àrdua feina a què apel·lava ‘Vanity Fair’, i que clarament compta amb una pensada estratègia, ha consistit, sobretot, a passejar-se per les alfombres més destacables del país vestint glamur de la mà de firmes com Bleis Madrid o Caprile. Tot i que no exclusivament: també ha après a envoltar-se de grans ‘influencers’, com María Pombo, i a imitar les seves formes. Per exemple, documentant tots els seus viatges, citant marques i no deixant-se un esdeveniment sense fotografiar, deixant constància que hi ha sigut convidada. 

Ara, mig any després de la seva nova incursió laboral, compta amb el suport dels grans noms nacionals de la indústria ‘influencer’, com Dulceida i Ares Teixidó. Sembla que la seva jugada (i bon assessorament) han assortit efecte. Tot i que, com apunta Pilar Eyre, aquesta sobreexposició digital no agrada massa ni a la seva mare ni a la Zarzuela.

2) Carn de mem

Tot i que la seva carrera ‘influencer’ compta amb una estratègia impol·luta, el seu impacte mediàtic no només es basa en alfombres vermelles, portades i paparazzis. Els mems han jugat un gran paper perquè els focus apuntessin en la seva direcció. Una cosa necessària, segons apunta la periodista Ana Polo, ja que fins ara qui acaparava «totes les mirades i fotografies era el seu germà, Froilà», un altre personatge damnificat pels mems constants. 

El mem més popular que involucra Victòria Federica és una imatge del 2018 en la qual surt fumant sobre un patí elèctric. De manera bastant absurda, es pot afegir, es va viralitzar la imatge junt amb el text «Victòria Federica patí piti». Va fer gràcia, es va compartir moltíssim i desenes d’usuaris van començar a remixar-la, canviant-ne els elements i el text. Acabava de néixer un mem, però, sobretot, una icona pop, que apareix des de samarretes fins a alfombres vermelles, com quan la ‘performer’ Samantha Hudson va respondre en els premis Ídolo amb «patí piti» a la pregunta: «¿Què et diu el nom de Victòria Federica?».

A més, la filla de la infanta, en comptes de rebotar-se contra aquesta memeficació, ha continuat donant corda a aquesta faceta, proporcionant contingut perquè les xarxes socials s’ho passin bé. Com la foto al costat de Rihanna (que també va ser carn de mem) i ‘stories’ més divertides, que trenquen amb l’estètica immaculada que sol definir les ‘influencers’ amb les quals s’ajunta, però que li asseguren, sempre, ser present en la conversa digital.

3) Polèmiques familiars, pandèmiques i racials

Segons va especular Nuria Miró, presentadora de ‘Socialité’, a alguns companys ‘influencers’ els molesta que aparegui en revistes. Potser perquè li truquen per a llocs on ells no surten. També, perquè les seves primeres aparicions públiques abans de convertir-se en ‘influencer’ anaven acompanyades de polèmiques, com les topades amb periodistes, l’ignorar les restriccions de mobilitat en plena pandèmia, acudir a festes privades el 2020 o el maquillatge efecte bronzejat i les trenes que vorejaven l’apropiació cultural gitana, cosa que exotitzava la seva estètica, que actualment es relaciona amb l’essència i el tradicionalisme espanyol.

Tot i que, sens dubte, una de les més sonades i comentades polèmiques va ser l’ús de les targetes black del seu avi per a viatges a Uber, compres personals i el manteniment d’una euga de competició. I malgrat que alguns ‘influencers’ no se senten còmodes amb la seva relació amb el seu avi, Victòria Federica no es talla a l’hora de dir que és la seva «persona favorita» i el seu segon pare, a més de banyar-lo en elogis i d’afirmar que «ha fet molt per Espanya».

De fet, aquest va ser un dels temes estrella quan la popularitat de la filla de la infanta Elena va començar a créixer com l’espuma: «¿Estem ignorant que va utilitzar les targetes ‘black’ de Joan Carles I i ara vol blanquejar la seva imatge a Instagram?», comentava a Twitter un dels centenars d’usuaris que s’han mostrat crítics amb el seu ascens mediàtic.

4) ‘Barce’, el seu nòvio ‘dj’

Notícies relacionades

A l’alçar el vol com a ‘it girl’ d’Instagram, Victòria Federica també ha elevat la figura del seu nòvio, Jorge Bárcenas –que no té res a veure amb l’extresorer del PP–. Malgrat l’empenta mediàtica, el jove, de 23 anys, ja era conegut en la nit madrilenya. Barce, el seu nom artístic, té un caixet de 900 euros per punxar una nit. Sense orígens aristocràtics –és fill d’empresaris–, rebutja parlar de qualsevol cosa que no sigui de música: «Ni de vida personal, família, ni política, de res», asseguren els seus representants. 

Ara, no obstant, segons va informar la periodista Clara Courel a Mediaset, Victòria Federica va intentar que no es parlés a l’‘Hola’ de la suposada crisi amorosa que està vivint amb ‘Barce’. Aquell mateix dia, van sortir a desmentir-ho, passejant agafats de la mà per Madrid. Potser, segons apunten altres comentadors, és una estratègia publicitària perquè ja tenen tancada la seva assistència en la desfilada de Pronovias, per a la qual van cobrar pel seu caixet.