Setmana de la moda a Barcelona

Aquestes són les tendències de moda que s’han vist a l’última 080 Barcelona Fashion Week

Més enllà dels ‘looks’ de dia, urbans i ‘casuals’, més enllà dels vestits de festa, les noves col·leccions porten nostàlgia, colors de la Terra i una aposta decidida pel ‘genderless’ i la sostenibilitat

  • Moisés Nieto: «El missatge de la meva roba és una lluita contra el ‘fast-fashion’»

  • Txell Miras: «Em van demanar que fes roba per a home, i m’hi he llançat»

  • Eiko Ai: «M’encanta la comoditat amb estil, no soc fan de la moda de xandall»

  • Juan Avellaneda: «Cal recuperar l’element lúdic de la moda que fa somiar»

5
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Durant quatre jornades, la 080 Barcelona Fashion Week ha mostrat les propostes d’un total de 22 dissenyadors i marques i, tot i que cada un ha fet gala d’un estil i filosofia propis, en general sembla que hi ha hagut quòrum, perquè s’han reconegut certs patrons en les col·leccions presentades en aquesta 28a edició de la passarel·la barcelonina, la tercera 100% digital, gravada per primera vegada a l’excepcional emplaçament de l’Espai Xavier Corberó, obra de l’escultor català de renom internacional.

I és que, tot i que la majoria de creadors han apostat per presentar peces per al dia, ‘total looks’ urbans i ‘casuals’, també hi ha hagut lloc per a sofisticats vestits i vestits de festa amb la vista posada en les ganes col·lectives de tornar a celebrar després de tants mesos de pandèmia. Però, més enllà d’això, les ‘fashion films’ ens han deixat aquestes cinc tendències que marcaran la moda que veurem els pròxims mesos.

Sostenibilitat, artesania i materials tecnològics

La sostenibilitat és la tendència més destacada d’aquesta 080, ja que el 50% de les marques han ressaltat aquest atribut de les seves peces. Per exemple, la col·lecció ‘Bost’, d’Eñaut, inspirada en els flysch (el conjunt de roques en diferents capes i estrats que reflecteixen la història de la Terra) ha utilitzat llana regenerada i elements orgànics per confeccionar les seves camises ‘oversize’ i armilles de punt. Igual que la marca Escorpion, que ha realçat el lli i el tencel, que és una lyocell provinent de la polpa de l’arbre d’eucaliptus que es produeix mitjançant processos ambientalment responsables, en la seva proposta urbana i versàtil ‘My way’. Les llanes verges també han sigut les protagonistes dels dissenys de LR3-Louis Rubi. Per la seva part, Custo Barcelona ha tornat a engendrar una col·lecció en quèl’artesania i els materials tecnològics al servei de la comoditat van de la mà en una col·lecció anomenada ‘I am the Power’, poderosa, vibrant i festaire. També cal destacar les peces amb plàstics reciclats d’Y_Como i els volums impossibles i originals dels 25 ‘looks’ presentats per Álvaro Calafat, un altre dels abanderats de la sostenibilitat en aquesta edició.

‘Prints’ descarats

Moltes marques han fet dels seus estampats una senyal d’identitat amb la qual es posicionen totes les col·leccions. En aquest sentit, en aquesta edició s’han vist ‘prints’ molt potents i atrevits, més enllà dels clàssics ‘animal’, tot i que també s’han vist, però tunejats. Per exemple, «l’estampat animal es torna abstracte i orgullós com una joia del MoMA», en el cas de la col·lecció ‘Mom coeur bat la chamade’, del modista i estilista Juan Avellaneda. En el cas de la col·lecció de Paloma Wool, ‘Eternal Loop’, han imperat les ratlles en ‘outfits’ de cap a peus; l’aigua i les pedres a la de Martin Across; els sediments rocosos en la proposta d’Eñaut; les flors i els rombes en les d’Is Coming i els estampats de plantes i arbres en la col·lecció de bany de Guillermina Baeza.

El retro com a leitmotiv

La nostàlgia ha impulsat els creadors d’aquesta tercera edició 100% digital de la 080 a crear patrons amb reminiscències de dècades passades. Per exemple, Lebor Gabala (Maite Muñoz) s’ha inspirat en la cançó ‘California Dreamin’, que van escriure en la freda Nova York John i Michelle Phillips abans de ser The Mamas And The Papas, per presentar la seva col·lecció primavera-estiu amb estampats d’enormes flors i motius psicodèlics. The Label Edition també ha rescatat la moda dels setanta i dels vuitanta per a les seves camises de mànigues bollades, beines i volants; Lola Casademunt ha fet el mateix amb les seves propostes per al bon temps, aquesta vegada influïda per la pel·lícula dels anys 70 ‘Cowboy de mitjanit’: pantalons ‘palazzo’, armilles, serrells, caçadores i bolsos XL; Custo, amb el ritme disc dels vuitanta; Escorpion, amb els 90 i el moviment punk i Eiko Ai no ha traslladat els seus patrons a una altra època històrica, sinó al món imaginari de les nimfes i les criatures fantàstiques dels boscos.

Visca el ‘genderless’

Tot i que els seus dissenys sempre han tendit al ‘genderless’, en aquesta edició la dissenyadora Txell Miras ha presentat per primera vegada sis peces masculines: «Em van demanar que fes roba per a home i m’hi he llançat», ha explicat a aquest diari la creadora de Sabadell, la col·lecció de la qual, ‘A(Simfonia)’ s’inspira en l’Espai XC amb llanes, cotons, viscoses i neoprens de colors negre, navy, blau, gris, conyac, fúcsia i blanc. Júlia G. Escribà, per la seva part, explota el mateix concepte en la col·lecció futurista ‘Utopia’; Antonio Marcial també convida a revisar i redefinir el terme i, tot i que assegura que li encanta dissenyar pantalons, en la seva nova col·lecció ‘Cruel & Soft’ la peça estrella són les jaquetes de cossatge curt.,Finalment, LR3 Louis Rubi reivindica amb la seva col·lecció d’estilismes maxi XXL que les peces d’una sola talla canvien depenent de la persona que les porta, indistintament del seu gènere.

Colors pedra, neutres i de la Terra

Tret de les col·leccions d’Eiko Ai (Gloria Lladó), que ha sublimat els tons brillants i lluminosos, tota la gamma de blancs, beix i xampany, a més dels verds foscos i tons rosats del cel del capvespre i les espurnejants peces sexis i ‘sporty’ en tot els colors possibles de Custo Barcelona i els vestits de nit d’Avellaneda, la majoria dels creadors de la 080 s’han decantat pels tons grisos formigó, pedra, tot el ventall de neutres i els tons inspirats en la naturalesa. Aquest és el cas de la col·lecció ‘Estiu de 1990’, del jaenès Moisès Nieto, en la qual, a més dels ganxets en bruses i faldilles, aquesta vegada ha apostat pels ocres i verds de la Terra. Els grisos foscos (i fins i tot els negres) són els amos de la proposta d’Eñaut, mentre que Júlia G. Escribà ha jugat amb tota l’escala de pastissos en beix i aiguamarines.