El flirteig a través de les aplicacions de mòbil

¿Com es lliga a internet?

EL PERIÓDICO radiografia les 'apps' per conèixer gent a partir d'una enquesta anònima i confidencial entre els seus usuaris

38218530 59

38218530 59 / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
Sonia Gutiérrez
Sonia Gutiérrez

Periodista

ver +
Eli Vivas
Eli Vivas

Periodista de dades

ver +

Un bon dia et decideixes, perquè t’ho ha dit un amic, perquè estàs fart de no trobar el que vols en la vida real o simplement per passar l’estona. I entres en una app de lligar. Tinder, Meetic, Happn, Adoptauntío, Badoo... n’hi ha fins a cansar-se’n, cadascuna amb el seu punt diferencial, però en el fons iguals: totes prometen que la teva vida social pujarà com l’espuma. I per poc que t’hi esforcis, especialment si ets noia, vaja si s’anima. Cada dia, desenes d’amors sobtats, likes, matches i missatges de persones interessades a parlar i quedar amb tu. I llavors sorgeix el dubte: ¿com és qui està a l’altre costat? ¿què busca? A EL PERIÓDICO també hem volgut investigar-ho, i hem realitzat una enquesta entre usuaris de dating apps que ens han explicat, de forma anònima i confidencial, com lliguen per internet. La radiografia resultant confirma alguns tòpics, però també dona alguna sorpresa.

    

Tòpic número 1: Els homes busquen sexe, i les dones, parella. Veritat a mitges, segons els resultats de l’enquesta. El 62% dels homes afirmen estar molt o completament d’acord amb l’expressió «faig servir les dating apps per tenir sexe sense compromís», davant només el 19% de les dones. En el cas de buscar l’amor, els percentatges estan més igualats: el 41,2% dels homes i el 49,2% de les dones asseguren estar molt o completament d’acord amb aquest objectiu. La qual cosa reflecteix que, segons sembla, els homes són més oberts al famós el que sorgeixi.

    

Aquesta actitud no és exclusiva a internet. «Les noves tecnologies no han canviat la forma de lligar, però sí que han proporcionat més oportunitats de conèixer gent i de posar en contacte solters que d’una altra forma no podrien arribar a conèixer-se», afirma María Capilla, responsable de Màrqueting de Meetic a Espanya i Portugal. «Les apps són una reproducció de la vida real, no saps què passarà», diu Claire Certain, directora de Comunicació d’Happn.

    

Els solters ja no senten la pressió social de casar-se i formar una família, hi ha singles que no tenen cap intenció de deixar de ser-ho, i per això buscar parella no és l’únic objectiu dels usuaris de les aplicacions per lligar. «Hi ha tantes persones com classes de relacions i existeix molta més llibertat perquè tant nois com noies puguin elegir el que busquen», opina Capilla. «Hi ha els que es casen i després els que no es casen però surten cada cap de setmana i no aspiren a més», diu Rafa Serra, fundador de Gruppit.

CASATS A LA XARXA

Mirant l’enquesta en detall, sorprèn una dada: els nois més joves (18 a 24 anys) tenen més interès a buscar parella que les noies de la seva edat (el 46,4% en el cas d’ells, davant el 27% en el d’elles), cosa que no es va produir en cap generació anterior. I un altre apunt, més obvi: els solters estan més predisposats a buscar la seva mitja taronja que els casats que usen les apps de lligar (que n’hi ha: el 32% dels homes i el 15% de les dones que van respondre l’enquesta van declarar tenir parella). No tots els casats a les xarxes són infidels, a vegades busquen trios o relacions obertes.

    

Tòpic número 2: Segueix havent-hi masclisme. Segons es desprèn de les respostes, tot sembla indicar que és així. Al marge que quatre de cada 10 homes asseguren pagar sempre a la primera cita (encara que pagar a mitges és el més habitual), és interessant veure la diferència entre les males experiències d’elles i ells amb aquestes xarxes socials. Els homes es queixen sobretot dels perfils falsos i de fotos retocades o antigues, que poc tenen a veure amb la persona real que es troben després, mentre que les queixes de les dones tenen a veure principalment amb l’assetjament i la insistència de l’altra part a tenir sexe d’entrada.

    

«L’home és proactiu, dispara a granel i l’objectiu és aconseguir una cita. Més que assetjament, parlaria de tempesta. Si ets dona i hi entres, en 48 hores tindràs no sé quants likes i 123 missatges. Encara que tots siguin molt elegants, diràs: ‘¡Ostres, un moment, deixeu-me respirar!’. La segona part és si aquesta gent és més o menys agressiva», opina Serra. La majoria de les reclamacions de les dones, afegeix, venen de la persistència de l’home, encara que elles diguin no després de quedar un cop.

    

Serra esmenta un comportament clàssic als xats: missatges de posicionament econòmic o social, del tipus «avui tinc el Pors­che al garatge», per anar marcant el territori. Es menteix en edat, professió, educació... tot per vendre’t millor, diu.

    

Les apps per lligar han multiplicat les possibilitats de contactar amb gent nova, però això no garanteix l’èxit. «No prometem res, perquè la química és un misteri», afirma Certain. Com en la vida real, hi ha unes relacions que funcionen i unes altres que fracassen. Al preguntar als enquestats com se sentien, la majoria de les respostes eren positives («animat», «m’ho passo molt bé», «em sento més lliure sexualment»...), però també hi havia opinions negatives («no és per a mi», «he tingut moltes decepcions»). Les dones són les que han vist menys complertes les expectatives: el 43% afirma «m’ho he passat bé, però ja està, me n’he cansat», un fet que només subscriuen el 28% d’homes, que en general es mostren més satisfets.

Notícies relacionades

    

I, a vegades, la química funciona: el 7% de les dones i el 10% dels homes que han usat una app de lligar han aconseguit trobar parella. Que duri o no, ja no depèn d’internet.