Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

¡‘Aloha’! La camisa hawaiana clàssica ha tornat (i amb una polèmica lletja)

¡‘Aloha’! La camisa hawaiana clàssica ha tornat (i amb una polèmica lletja)
  • La peça que va popularitzar Elvis i es va convertir en el símbol dels pares en plena crisi dels 40 o de ‘hipsters’ calorosos se la volen apropiar (i pervertir) grups supremacistes als EUA

  • El clàssic de l’estiu aquest any es portarà amb els estampats retro Honolulu: grans flors brillants, amb molt vermell i groc

6
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les camises hawaianes són un bàsic de l’estiu tant per a ell com per a ella des dels anys 30 del segle passat. ¿Qui no té alguna peça amb aquest estampat sense complexos al seu fons d’armari? Cada any es reinterpreten els seus vistosos dibuixos i per als pròxims mesos de calor les grans firmes proposen una tornada als orígens, a l’estil retro Honolulu, amb grans flors tropicals i molt vermell i groc. No obstant, ara aquesta icona de l’estil de platja, festiu i naïf s’ha vist embolicada en una lletja polèmica sense fer-hi res. Grups de blancs supremacistes als Estats Units han incorporat aquest tipus de camisa als seus uniformes paramilitars juntament amb armilles antibales, fusells i cartutxeres, pervertint la seva història i el seu significat al món de la moda.

Es tracta del moviment ‘Boogaloo’ o els ‘Boogaloo Boys’, que propugnen una segona Guerra Civil contra el govern federal nord-americà. Alguns s’identifiquen amb les idees llibertàries i creuen que un conflicte armat enfrontarà el «poble» contra l’Estat, que segons el seu parer els està arrabassant els seus drets individuals. D’altres, supremacistes, defensen que el xoc ha de tenir un component racial. En els últims mesos, aquests grups d’extrema dreta amb plans demencials han guanyat visibilitat en les protestes armades en contra de les quarantenes per la Covid, i en manifestacions contra la violència policial.

Matt Marshall, del moviment ‘Boogaloo’, amb camisa hawaiana, durant una protesta contra la quarantena a Olympia, Washington.

/ AFP / KAREN DUCEY

Alguns historiadors, a més, han aixecat la veu en contra d’aquestes camises florejades, ja que consideren que encarnen el passat colonialista dels EUA. Segons l’acadèmica de Princeton Zara Anishanslin «són l’equivalent de la moda d’un casament en una plantació». «Es podrien veure com l’imperialisme i el racisme contra els habitants indígenes de Hawaii», explica a ‘The Guardian’. Segons el seu parer, les marques i dissenyadors haurien de criticar la gent com els ‘Boogaloo Boys’ que utilitzen la moda per projectar una política que fomenta el racisme. També ajudaria que celebritats com Cara Delevingne o Justin Bieber, que solen utilitzar aquestes camises, es fessin ressò d’aquesta polèmica, i, fins i tot, proposa la historiadora, «estaria bé que es confeccionessin camises hawaianes amb eslògans contra les armes».

La veritable història de la peça

No obstant, l’autèntica camisa hawaiana no té res a veure amb aquestes controvèrsies recents. La clàssica camisa Aloha va néixer a Honolulu perquè a un immigrant d’origen xinès se li va acudir unir al ‘patchwork’ les restes de teles de quimono inspirant-se en els abillaments dels treballadors de les plantacions de sucre. Després va ser un sastre d’origen japonès el primer en anunciar a la premsa aquestes creacions «especials per a turistes».

Als residents, sobretot als surfistes, i als estrangers, els va entusiasmar el nou model de colorits estampats de vegetació tropical i aviat es van començar a fabricar i vendre en massa. Després de la Segona Guerra Mundial molts militars i dones de servei van tornar als Estats Units des de les illes del Pacífic amb les florides teles, que des dels 50 es van convertir en una senya d’identitat de Hawaii. I la tendència es va expandir al món sencer.

D’Elvis als Beach Boys

El fabricant Alfred Shaheen va expandir el negoci de les camises per a l’home i els vestits d’estiu per a la dona amb materials d’alta qualitat i dissenys de moda, i fins i tot Elvis Presley en persona va lluir un dels seus models en color vermell a la portada de l’àlbum amb la banda sonora de la pel·lícula ‘Blue Hawaii’ (1961), cosa que va convertir des d’aleshores la peça en un ‘must’ incombustible estiu rere estiu. The Beach Boys, un altre ‘rei’, aquesta vegada de la guitarra, Dick Dale, i tota una generació ‘beach bums’, els joves que van convertir la platja en el seu paradís, van fer la resta. A mitjans dels 60, abans del modern ‘casual friday’ (la màniga ampla per vestir informal a l’oficina), es van treure de la màniga l’Aloha Friday, un alleujament per als executius que treballaven a oficines sense aire condicionat.

Elvis Presley, amb una camisa hawaiana de la marca Shaheen, al film ‘Blue Hawaii’ de 1961.

/

El món es va rendir a l’estil de platja de la camisa hawaiana. Lleugera, còmoda, alegre, ‘vintage’, tot i que per a alguns ridícula... L’estil s’ha erigit en les dècades següents en omnipresent ‘look’ transversal, ja que amb el mateix orgull llueixen la camisa pares en la crisi dels 40, pinxos, mafiosos i personatges malvats en el cine, que ‘hipsters’ calorosos o cantants com Rihanna o ‘influencers’ a Instagram.

Romeo, al rescat

Les grans cases de moda van rescatar la camisa del declivi que va patir en els 80, quan es va convertir en article ‘kitsch’ per culpa de la superproducció en peces de mala qualitat venudes a cor què vols en basars orientals.

La tornada triomfal va ser en els 90. Leonardo Di Caprio se la va posar en la transgressora versió de ‘Romeo + Juliet’ (1996), de Baz Luhrmann, i es va tornar a sentir parlar de la mateixa peça l’estiu passat, quan la casa Palm Angels la va pujar a la passarel·la, amb la seva tela de fons blau plena de flors.

Igualment, Prada, Valentino o Balenciaga han versionat aquest tipus de camisa, de la qual han sorgit interpretacions més recents en ‘crop top’. De Dolce & Gabbana a Dsquared2, de Marni a Etro, altres marques han redissenyat aquesta icònica peça segons el seu propi estil, algunes tirant més cap a l’oriental, altres en una versió amb més pinzellada abstracta.

Però la que es portarà aquest estiu serà l’Aloha original, com les que van canviant en la foto superior. Per ordre d’aparició, amb postes de sol i palmeres a la brisa del mar (Casablanca); amb estampats d’hibiscos en peces unisex en vermell, negre i blau (Saint Laurent); amb cridaneres camises i jaquetes a joc de mescla amb l’estampat floral (YMC), amb referències al surf i altres esports de platja (Ralph Lauren), o com la glamurosa i dels setanta de màniga llarga (Tom Ford).

4 CONSELLS PER COMBINAR UNA HAWAIANA AMB NOTA

No en cordeu tots els botons. Prohibit fer-ho amb els de a dalt, i a baix, també en pot quedar algun de solt. El rotllo d’aquestes camises és mantenir un esperit relaxat, estiuenc, de vacances.


No utilitzeu més peces cridaneres. Oblideu els pantalons estampats o massa acolorits. Busqueu peces neutres perquè la camisa Aloha sigui la reina del ‘look’.


Només teles lleugeres. Estiu, calor... res de polièster ni materials rígids o encartonats. La hawaiana adora el moviment i una bona caiguda. Digueu-li sí al cotó, el lli lleuger i la seda.


Un tall ‘vintage’. Aquestes camises tenen gairebé un segle d’història. Rendiu-los homenatge amb un patró digne de l’època daurada de Hollywood. Són les que queden millor.

Abans que als extremistes els agafés per posar les seves brutes urpes en aquestes camises, tota una plèiade de celebritats sense complexos han vestit una ‘aloha’ a més d’Elvis o DiCaprio. Per citar-ne només alguns, Montgomery Clift, Robert de Niro, Tom Selleck, Jim Carrey, Bill Murray, Nicolas Cage, Justin Bieber, Julia Roberts, Brad Pitt, Chiara Ferragni, Diane Kruger, Cara Delevingne, Sophie Turner i fins i tot se l’han posat dibuixos animats, com Bart Simpson i l’esquirol de Disney Dale (veure el carrusel de la part superior d’aquesta notícia).

Robert de Niro (esquerra), al costat de Nick Nolte, en la versió d’‘El Cabo del Miedo’ que Martin Scorsese va filmar el 1991.

/

Club d’Estil d’EL PERIÓDICO

Al Club d’Estil d’EL PERIÓDICO ens agrada estar a l’última, ens interessa la moda i la bellesa i totes les tendències en estil de vida, decoració i regals. Aquí us explicarem què és l’última moda al carrer i també les xarxes socials, i us donarem trucs perquè no se us escapi res. És molt fàcil unir-se al club. Registreu-vos a Entre Tots i escriviu-nos per explicar-nos les vostres inquietuds o compartir les vostres experiències.