PROTECCIÓ DE DADES A L'ENSENYAMENT

Activistes del software lliure acusen Educació d'afavorir Google

Defensors dels ciberdrets reclamen el Govern que faciliti l'accés a programes de codi font obert

La Generalitat defensa que l'ús d'aquestes aplicacions ja està previst en el pla digital escolar vigent

zentauroepp53478660 un alumno de primaria hace los deberes de la asignatura de i200729125507

zentauroepp53478660 un alumno de primaria hace los deberes de la asignatura de i200729125507 / Eduardo Parra

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

A principis del curs passat, un grup d’activistes pels ciberdrets, organitzats a través de la plataforma Xnet, van cridar l’atenció sobre la protecció de les dades dels estudiants. Van alertar sobre l’ús generalitzat a les escoles d’aplicacions vinculades a Google, empresa que fins i tot comptava amb l’aval del Departament d’Educació. Al llarg d’aquest any, el Govern ha preparat un pla digital per posar al dia les escoles, cosa que implica l’ús encara més intensiu de tecnologia associada a l’ensenyament. Aquest col·lectiu va mantenir contactes amb la Generalitat i tot semblava anar en la direcció d’apostar per aplicacions de codi lliure, això és, no vinculades a un núvol que no passi a ser propietària de tot el compartit. Ara denuncien menysteniment, una «barreja d’incapacitat i clientelisme» que, a la seva manera de veure, «permetrà que venci el mal».

Simona Levi porta la veu cantant d’aquesta quadrilla de defensors dels drets a internet, sobretot, en tot el que està relacionat amb la protecció dels més petits. El problema –sosté– és que Google, a més de ser «promocionat pel Govern», segons denuncia, «l’hi dona tot mastegat a les escoles, però no les adverteix dels perills que corren». La Generalitat, en canvi, assegura que l’ús del programari lliure «està previst en el pla digital» recentment aprovat. Pel que fa a l’acord amb Xnet, Educació assegura que es manté «ferm en el seu posicionament per treballar per l’excel·lència en el procés de digitalització de les escoles a llarg termini, en àmbits com les ‘suites’ educatives, la privacitat de les dades o la tecnocultura». Simona ho nega rotundament.

Quota de mercat

Notícies relacionades

Assegura que van estar negociant amb la conselleria i que tot semblava anar per bon camí. L’objectiu: treure-li quota de mercat a Google per anar entregant-los-la a altres companyies, algunes de locals, amb les que tinguis molt més controlat tot el que puges a la xarxa. «No demanem inventar res nou i tampoc nosaltres guanyem res amb això. Només es necessita mig milió d’euros per adaptar aplicacions com Moodle, Next Cloud o Big Blue Botton a les exigències de la usabilitat de les escoles catalanes». Segons la seva manera de veure, «amb molt poc diners tenim una alternativa a Google fàcil, replicable i democràtica, i àgil en cas de confinament», resumeix Simona. Tot aquesta plantejament, es queixa, no s’ha recollit en actitud de digitalització educativa malgrat que, afirma, l’han estat negociant durant més d’un any. 

Segons Simona, l’acord arribat de Xnet amb Educació fa un mes va establir un calendari perquè les escoles poguessin anar transitant cap aquestes altres opcions. No hauria estat llest al setembre, però sí que s’hi podria haver començat a treballar. En total, segons aquesta activista, són suficients sis mesos per poder tenir-ho tot a punt: «Dos mesos per crear els plecs administratius, uns altres dos mesos perquè aquestes empreses de software lliure entreguin el producte i els últims dos, per implementar les eines i formar els professors». Del que es tracta, en definitiva, és «de poder disposar d’un núvol sobirà en el qual si vols destruir un document, realment s’elimini i no quedi a la galàxia Google». «Curiós –ironitza Levi– que en temps en què es parla tant de sobirania, perdin l’oportunitat d’exercir-la». 

Temes:

Internet