Anar al contingut

PROBLEMES INFORMÀTICS

Caos en el sistema de notes de l'escola pública de Catalunya

Els professors de primària i secundària denuncien la "fallada constant" del programa de qualificacions

El Govern admet el "funcionament inadequat" i s'escuda en la "saturació imprevista dels servidors"

Carlos Márquez Daniel / Rafa Julve

Caos en el sistema de notes de l'escola pública de Catalunya

ALBERT BERTRAN

Seguint el criteri del nou sistema d’avaluació de l’alumnat, podria dir-se que el programa informàtic amb què els professors de l’escola pública qualifiquen els seus estudiants no ha aconseguit assumir els continguts. Pel que expliquen, es tracta d’un suspens majúscul. Fa dies que els docents es barallen amb el 'software' Esfer@, estrenat aquest mateix any. A la pantalla, missatges com 'no hi ha cap registre amb els criteris indicats’ o el molt desesperant 'carregant...' a més dels que sí que ho han aconseguit i l’endemà se’ls ha esborrat tot. La cosa té importància, i no només perquè tot aquest esforç infantil i juvenil quedi negre sobre blanc, sinó perquè en depèn la junta d’avaluació del claustre, el salt a batxillerat o altres cicles i els exàmens de recuperació de la setmana que ve. El Departament d’Ensenyament admet la fallada, tot i que a mitges: ho qualifiquen de "funcionament inadequat" davant d’una "situació imprevista de saturació dels servidors de l’aplicació".

Els sindicats han rebut queixes de multitud de centres públics de secundaria i primària de tot el territori. La cosa va començar a bullir a començaments de la setmana passada, quan els mestres van començar el procés de les qualificacions, que aquest any, a més de passar de notes quantitatives a qualitatives, afegeixen un comentari obligatori per a cadascun dels estudiants. Més feina en aquest procés, però assumida sense excessiva discussió. Fins a l’any passat tenien el programa Saga, que, segons expliquen, donava problemes de connexió però res que no es pogués resoldre amb una mica de paciència. Amb l’Esfer@, lamenten, "s’ha anat a molt pitjor i falla constantment. Així ho defineix Jorge Sánchez, responsable de comunicació del Sindicat de Professors de Secundària, que considera que el procés "està sent entre caòtic i desastrós". Segons aquest col·lectiu, la conselleria té pressa per dur a terme reformes a curt termini, però l’educació no es pot millorar amb mesures immediates que no han sigut acordades ni publicades amb prou antelació.

La pantalla de la qual no aconsegueixen passar els mestres aquests dies.

Mentre atén telefònicament aquest diari, una companya, mestra, intenta accedir al sistema. Assegura que en 50 minuts només ha pogut qualificar vuit alumnes. En anys anteriors es podia ventilar 30 alumnes en poc més de 20 minuts. També a ella li ha aparegut el missatge de 'carregant...'. I així es queda la pantalla. Manuel Valencia, responsable d’Ensenyament Públic de la UGT, manifesta que moltes escoles i instituts han començat a qualificar amb paper i boli davant de la impossibilitat d’entrar a Esfer@. "No poden parlar d’imprevist quan tots els professors, prop de 70.000, han de qualificar en els mateixos dies", assenyala Valencia. Segons aquest sindicat, Educació "està abusant de la vocació de servei del professorat", ja que són molts els que es connecten de matinada, esperant que hi hagi pocs mestres connectats, per poder avançar en la matèria. "I moltes vegades, sense sort, ja que l’endemà es troben que han perdut tota la feina".

Salt a Batxillerat

Durant aquesta setmana, els centres haurien de celebrar les juntes d’avaluació, en les quals s’analitza la progressió de tots i cadascun dels alumnes. Les qualificacions són el full de ruta d’aquestes trobades. També en aquestes s’estipula qui ha de recuperar assignatures en els exàmens de la setmana que ve. Per no parlar dels que estan pendents de passar a batxillerat. Perquè aquesta és una altra. Segons denúncia Sánchez, l’anterior sistema "ja et calculava la mitjana i et deia si promocionava o no, i ara ja no". 

La Direcció General de Centres Públics de la conselleria va enviar una carta als directors de les escoles en què admetia el "funcionament inadequat" del sistema i s’excusava assegurant que "el disseny i la previsió de les prestacions d’Esfer@ s’han fet sota un projecte complex i amb un calendari ajustat". "Desgraciadament –prossegueix la missiva–, tots els esforços realitzats han sigut encara insuficients i els centres han resultat perjudicats". L’escrit acaba agraint la "bona disposició, compromís i paciència en aquests dies de sobrecàrrega de treball". En una altra carta enviada aquest dilluns, la mateixa institució anuncia que restringeix l’accés a la plataforma als equips directius dels centres i al personal administratiu. Per aquesta raó, segons informa el Departament d’Educació, es recomana accedir "des dels ordinadors de secretària amb usuari i contrasenya" d’alguna d’aquestes persones amb credencials.

El Govern recorda que és la primera vegada que secundària s’uneix a aquest programa informàtic, cosa que, segons el seu punt de vista, probablement ha causat "la caiguda de l’aplicació per l’elevat nombre d’usuaris que introduïen dades". Els sindicats no es plantegen mobilitzacions, perquè no és moment de treure els professors al carrer precisament quan més treball tenen. En qualsevol cas, es reserven el dret de convocar alguna protesta si en el termini de 48 hores no consideren resolta la situació. Sánchez lamenta que els professors hagin passat nits en blanc intentant introduir les dades dels seus alumnes en el programa. Fa broma sobre el fet que l’Esfer@ ja estigui funcionant en la seva versió definitiva. "Si és la bona i dona aquests problemes, no vull ni imaginar com era la versió ‘beta’..." 

Temes: Catalunya