La IA reduirà un 60% el temps que els metges dediquen a gestió clínica

La intel·ligència artificial (IA) s’endinsa cada vegada més en l’assistència sanitària. La plataforma Relisten, impulsada pel Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadores (Cimti), busca ara reduir fins a un 60% el temps que els metges de família de Catalunya destinen a gestionar les notes i històries clíniques fent ús de la IA. ¿Com? Programant-la per transcriure automàticament i amb una elevada precisió la conversa que es produeix entre facultatiu i pacient en una consulta. El projecte es va presentar ahir en el marc del Mobile World Congress 2024.
"Rellistin està desenvolupant un sistema, que funciona a partir de la veu humana, que sigui capaç d’identificar què està dient el facultatiu, així com resumir, en llenguatge mèdic, tot el que s’ha dit en una visita amb el pacient", explica Joan Guanyabens, director de la Fundació TIC Salut Social, entitat que dona suport a aquest projecte.
Proves en sis CAPs
Guanyabens afegeix que el programa està encara en "fase de proves". "Provarem aquest programa, de moment, amb aquests sis professionals, de sis CAPs de tot Catalunya, el mes que ve. I si funciona, l’implantarem en tot el sistema", afegeix Guanyabens. S’espera que abans de l’estiu ja pugui estar validada i preparada per poder desplegar-se en el sistema.
El pacient haurà de donar permís per gravar aquesta conversa, que es desenvoluparà en llenguatge col·loquial. Una vegada finalitza la visita mèdica, el sistema processa tot el que s’ha dit i ho posa a la pantalla del professional de forma ordenada.
Una vegada la IA genera les notes clíniques estructurades en llenguatge mèdic, han de ser validades pel metge. I, a continuació, són integrades directament a la història clínica del pacient. D’aquesta manera, el facultatiu pot mantenir l’atenció en el pacient al 100%, malgrat dedicar entre un 15% i un 25% menys de temps en cada consulta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se