Autopistes
Els Benetton contraataquen ACS amb una opa sobre Atlantia per valor de 19.000 milions d’euros
La família italiana, associada amb el fons Blackstone, ofereix 23 euros per acció de l’empresa d’infraestructures, cosa que suposa una prima del 24%
abertran38094021 economia autopista italia grupo atlantia variante di vali170802141046
La família Benetton, de la mà del fons d’inversió nord-americana Blackstone, contraataca contra ACS a l’anunciar aquest dijous una oferta pública d’adquisició (OPA) sobre tot el grup italià d’autopistes i aeroports Atlantia, que ja controla el clan multimilionari amb el 33,1% del capital a través d’Edizione, el seu vehicle inversor, segons informa AFP. El preu de l’oferta és de 23 euros per acció (25 dòlars), que se suma al dividend de 0,74 euros, segons va informar el hòlding Edizione en un comunicat. Això suposa valorar el grup en 19.000 milions d’euros (20.733 milions de dòlars). El valor total de la companyia, incloent-hi el deute, ascendiria a 65.000 milions d’euros, segons dades de Bloomberg.
Aquest preu suposa una prima equivalent al 5,3% respecte al preu oficial de les accions dimecres i del 24,4% respecte al preu del 5 d’abril del 2022 (últim dia borsari abans dels rumors sobre una possible transacció sobre el capital social d’Atlantia). Respecte de la mitjana dels preus oficials registrats en els dotze, sis, tres i un mesos anteriors la prima de l’oferta és del 40,8%, 36,3%, 35, 2% i 30,9%, respectivament.
L’empresa italiana controla a través de participacions 9.400 quilòmetres d’autopistes de peatge, els aeroports de Roma (Fiumicino i Ciampino) i els tres aeròdroms de la Costa Blava (Niça, Cannes i Saint-Tropez) i es troba entre els principals accionistes de Getlink SE, el propietari de l’operador de l’Eurotúnel que uneix França amb el Regne Unit.
Aquesta operació arriba després que el 5 d’abril comencessin els rumors sobre l’interès d’ACS, l’empresa de Florentino Pérez, per l’empresa italiana d’autopistes que van ser materialitzats en una oferta no vinculant dels fons GIP i Brookfield que va ser rebutjada pels Benetton. La família italiana va emetre llavors un comunicat reafirmant el «caràcter estratègic» d’Atlantia, així com la seva intenció de mantenir «les arrels italianes».
Atlantia i ACS ja són socis a Abertis, empresa espanyola concessionària d’autopistes en la qual el primer compte amb el 50% menys una acció i la segona amb l’altre 50% més una acció. Al seu torn, Abertis suposa la principal font d’ingressos i dividends d’Atlantia, al suposar el 84% del resultat brut d’explotació (ebitda).
La decisió de privatitzar Atlantia forma part del pla dels Benetton per reinventar l’empresa amb seu a Roma després de la venda per 8.000 milions d’euros del seu millor actiu, la gestora de carreteres Autostrade per l’Italia SpA. El govern italià va obligar Atlantia a vendre-la després del col·lapse del pont de Gènova el 2018, que va causar la mort de 43 persones. El grup presidit per Florentino Pérez també va intentar comprar Autostrade, però finalment va ser venut a un consorci format pel mateix Govern italià i els fons Blackstone i Macquarie.
- Estalvi Amb aquest truc enginyós ja no malgastaràs més paper higiènic
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Joan Cuscó: "El pàdel és imparable: serà olímpic la pròxima dècada"
- Alejandra Fernández: "Quasi deixo de córrer per falta de recursos"
- Busca’t un Lamine