Punt de partida

El PERTE aplana el camí de Seat Martorell per fabricar cotxes elèctrics

  • El projecte liderat per Seat i el grup Volkswagen compleix amb tots els requisits per a la seva acceptació, cosa que suposarà que les fàbriques de Martorell i Navarra fabriquin cotxes elèctrics a partir del 2025

  • Ja fa dos anys que la companyia espanyola (Seat i Cupra) inverteix 5.000 milions d’euros per transformar les seves instal·lacions i a més de fabricar cotxes allotjaran part del procés de la producció de bateries.

El PERTE aplana el camí de Seat Martorell per fabricar cotxes elèctrics
4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb el reglament a la mà la planta de Seat a Martorell ja ho té tot per començar a fabricar vehicles elèctrics en un termini de quatre anys, abans del 2025. Amb la publicació avui les bases del PERTE per al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat, per convertir Espanya en un ‘hub’ europeu d’electromobilitat, s’aplana el camí perquè la fàbrica de la companyia del grup Volkswagen lideri la transformació industrial del sector. El Govern ha desenvolupat el pla afinant tots els punts ja que es tracta del primer pla estratègic industrial d’aquest tipus que s’aprova a la Unió Europea.

El projecte liderat per Seat i Volkswagen que s’ha presentat a les ajudes del PERTE és el més important a nivell sectorial i compleix tots els requisits perquè s’adjudiqui. La iniciativa de Seat compta amb la participació de més de 15 empreses (Telefónica, Iberdrola i CaixaBank, i pimes que inclouen diversos proveïdors d’automoció com Gestamp, Ficosa, Antolín i Sesé) amb l’objectiu de cobrir tota la cadena de valor del cotxe elèctric, des de l’extracció del liti a Extremadura fins al reciclatge de les bateries utilitzades passant per una fàbrica de bateries i l’acoblament d’un cotxe elèctric urbà a Martorell i Navarra. Tota la cadena de valor del vehicle elèctric es troba representada en el projecte que es presenta al PERTE. Des de Seat assenyalen que: «És una bona notícia per a Espanya i per a la indústria de l’automoció que el Govern hagi publicat les bases reguladores del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat».

El grup Volkswagen invertirà 159.000 milions d’euros en els pròxims cinc anys (89.000 milions destinats a l’electrificació i 56.000 milions per a la digitalització de les seves fàbriques) per transformar tot el consorci i adaptar-lo a l’electrificació de l’automòbil. En aquesta inversió, ara que s’obtindran ajudes a Espanya amb el projecte presentat per Seat, s’inclourà l’adjudicació de la plataforma petita de vehicle 100% elèctric a la planta de Martorell per a les marques Cupra, Volkswgen i Skoda, així com la d’un SUV petit 100% elèctric per a la fàbrica de Landaben de Volkswagen a Navarra. En aquest SUV petit hi hauria l’opció de produir el model que reemplaçarà el Seat Arona (el cotxe més venut a Espanya aquest any).

Fàbriques preparades

Ja fa temps que Martorell es prepara per a l’electrificació, i Seat va anunciar el juliol del 2020 un pla de cinc anys encaminat a transformar els seus centres de producció (Martorell, Zona Franca i Components al Prat) i el Centre Tècnic de R+D amb una inversió de 5.000 milions d’euros. La visió de futur de la direcció (en aquell moment en mans de Carsten Isensee de forma interina abans de l’arribada de Wayne Griffiths) ja buscava disposar d’un terreny abonat per a la producció de vehicles elèctrics. Fa onze dies ja es van començar a veure els seus primers fruits amb la inauguració del primer laboratori de bateries d’Espanya, el Test Center Energy (TCE), una inversió de 7 milions d’euros per dotar d’una instal·lació de 1.500 metres quadrats on es desenvoluparan i provaran els components per a les bateries que en un futur immediat equiparan els vehicles del grup Volkswagen.

S’ha anat treballant de forma paral·lela en l’adequació de les línies de producció en la mateixa planta de Martorell (on actualment es produeixen models híbrids endollables i de combustió) i es començarà a treballar ben aviat en la transformació del centre de components del Prat on, probablement, s’acabi instal·lant un centre d’acoblament de bateries tal com va apuntar EL PERIÓDICO el març d’aquest any. També s’ha estat generant coneixement entre la plantilla amb la creació de l’Electromobolity Learning Center (eLC), destinat a formar els treballadors en les tecnologies pròpies de l’electromobilitat.

Producció de bateries

El tema de la planta de bateries i la decisió d’on ubicar-la continuarà cuejant fins al mes de març o abril, que serà quan s’acabi de perfilar el projecte després d’estudiar totes les opcions. La producció de bateries comprèn sis etapes: extracció de mineral a les mines; preparació i barreja del material actiu (liti); creació d’elèctrodes (ànodes i càtodes); acoblament de les cel·les; acoblament dels mòduls de cel·les; i el mateix acoblament de bateries.

En tot aquest procés, les noves instal·lacions de Martorell i el Prat podrien allotjar les tres últimes baules. Les tres primeres es podrien repartir entre Extremadura, València i Aragó. El mateix grup Volkswagen ja contempla la creació d’una planta de bateries (gigafactoria) al sud d’Europa, i Espanya és el lloc amb millors opcions.

Notícies relacionades

El projecte liderat per Seat i el grup Volkswagen compta amb tots els requisits per a l’aprovació. Als blocs obligatoris figuren la fabricació i acoblament d’equips originals, fabricació de bateries / piles d’hidrogen i la fabricació de components (motors, materials, innovació de processos), mentre que als blocs addicionals, el projecte de les empreses també compleix la fabricació de components de vehicle elèctric intel·ligent, microconnectivitat i processadors, i fabricació de sistemes de recàrrega.

Entre totes les empreses del projecte compleixen les condicions per rebre les ajudes. A més, el projecte de Seat i la resta d’empreses també compleix amb les condicions de: Ser almenys 5 empreses, desenvolupar el seu negoci en almenys dues comunitats autònomes, tenir un compromís de creació d’ocupació, tenir un compromís d’inversió privada, agrupar almenys el 40% de pimes i disposar d’una entitat proveïdora de coneixement (R+D+i).