
Horaris comercials
¿Quines botigues i comerços estan oberts per Nadal, Sant Esteve i Cap d’Any?
Arriben les festes nadalenques i els catalans esgoten les seves compres per fer regals i omplir el rebost de cara a la marató de menjars i sopars d’aquests dies. Si l’Administració no es veu obligada a reintroduir noves restriccions a la mobilitat i a l’activitat econòmica per contenir el repunt de contagis provocats per la variant òmicron, els comerços, botigues, bars i restaurants registraran durant les pròximes setmanes un elevat tràfec de consumidors. No obstant, les festes nadalenques són festes per a (gairebé) tothom i aquells dies més assenyalats els establiments tanquen, tot i que la llei contempla excepcions.
Segons la llei vigent de comerç, serveis i fires de la Generalitat de Catalunya, tot establiment comercial haurà d’estar tancat els dies dissabte 25 (Nadal) i diumenge 26 de desembre (Sant Esteve), així com el dissabte 1 (Cap d’Any) i el dijous 6 de gener (el dia dels Reis). Tot i que en la norma hi ha excepcions i determinats establiments tenen un règim especial d’horaris.
Les zones qualificades com turístiques i les botigues de convivència (popularment conegudes com ‘botigues 24 hores’ o ultramarins) tenen un règim especial d’obertura, així com «els establiments dedicats essencialment a la venda de productes de pastisseria, rebosteria, xurreria, pa, plats preparats, premsa, flors i plantes»; segons detalla la normativa de la Generalitat. També tenen un règim especial les farmàcies, gasolineres, botigues ubicades en zones frontereres amb altres estats i establiments d’estacions de tren, autobús o aeroports.
No totes les ciutats o pobles poden acollir-se al règim especial de zona turística i poder tenir així uns horaris d’obertura més liberalitzats. Els ajuntaments han de sol·licitar primer a la Generalitat acollir-se a la condició de municipi turístic si compleixen una sèrie de supòsits i és l’administració catalana qui els autoritza o no. A Catalunya hi ha 25 comarques amb un total de 82 municipis reconeguts com «zones turístiques». Barcelona és una de les esmentades zones turístiques, però amb una cobertura limitada als diumenges del 5 al 24 de maig (inclusivament) i de l’1 al 14 d’octubre (inclusivament). Durant aquestes dates els comerços poden obrir de 12 del migdia a vuit del vespre; però això no té efecte per a les festes nadalenques.
Cap, més enllà de les farmàcies de guàrdia i determinades gasolineres. La normativa de la Generalitat estableix clarament que els comerços situats a municipis turístics i les botigues de conveniència, que són les que tenen més flexibilitat horària, «s’han de mantenir tancats els dies 1 de gener i 25 de desembre». I tindran l’obligació d’avançar l’horari de tancament les vigílies dels dos dies (el 24 de desembre i el 31) a les vuit del vespre, sense poder allargar més enllà de l’esmentada hora per més que habitualment ho fessin.
Per norma general i llevat que les mateixes empreses decideixin no obrir, tant el dia 24 de desembre com el 31 són dies feiners i els locals comercials estan oberts. És ús estès, no obstant, tenir un horari especial de tancament i avançar-lo per facilitar que els treballadors puguin celebrar els sopars familiars.
A Catalunya el 26 de desembre, Sant Esteve, és un dia de celebració, festivitat i (tradicionalment) canelons, a diferència d’altres territoris de l’Estat espanyol. És per això que la Generalitat el té reconegut com a dia no feiner i la normativa comercial prohibeix, amb caràcter general, que els establiments comercials obrin. No obstant, les zones turístiques i les botigues de conveniència sí que poden obrir aquell dia i centres comercials com, per exemple, la Roca Village estaran disponibles per a compres. El mateix passarà el Dia de Reis, el dijous 6 de gener, que el comerç general estarà tancat, però les botigues amb horari especial estaran obertes.