Comerç

Ni Brexit ni ‘Brexat’: la febre pels productes de neteja espanyols duplica les exportacions al Regne Unit

  • El furor pels netejadors espanyols s’expandeix pel territori britànic a través de recomanacions, del boca a boca tradicional i de les xarxes socials

  • El cas d’èxit dels detergents espanyols és tan sols un oasi en les relacions comercials amb les illes; altres sectors ja noten els efectes del Brexit

Ni Brexit ni ‘Brexat’: la febre pels productes de neteja espanyols duplica les exportacions al Regne Unit
7
Es llegeix en minuts

La Laura es va mudar de Mallorca a Largs, un poblet pesquer turístic al sud d’Escòcia, fa tres anys. Com que no trobava feina, va començar a netejar les cases de les amigues de la seva mare, una londinenca que s’havia traslladat a Escòcia per amor. La Laura mai s’havia dedicat a netejar, més enllà del tradicional fer dissabte de casa seva, la neteja general de la casa que feia els dissabtes. 

No obstant, com que al Regne Unit «no en tenen ni idea de netejar», aviat «va començar a córrer la veu que jo netejava molt bé». «Jo netejo a fons en aquestes cases i aquí flipen perquè no hi estan acostumats», assegura. Quan ja feia un temps que estava dedicada a la seva recent professió, va començar a trobar a faltar els productes de neteja espanyols, perquè «sentia que els d’aquí no feien tanta olor ni netejaven tan bé».

Després de diverses recerques a internet, va trobar una empresa que els venia a un «preu desorbitat», per això va decidir que li sortia més a compte viatjar a Espanya, carregar una maleta i emportar-se’n unes quantes ampolles a l’equipatge. El seu marit va obrir una vermuteria a Escòcia i li enviaven les begudes i el menjar des del nostre país. La Laura va pensar llavors a utilitzar la llicència d’importació del seu marit per proveir-se de productes de neteja espanyols. «Vaig escriure a Asevi [un dels grans fabricants espanyols de neteja] i em van dir que no tenien distribuïdora a Escòcia, així que els aniria molt bé enviar-me els seus productes. Jo en principi ho volia per a ús professional, per a mi, però em podia donar un plus de venda», relata. Els britànics, recorda, «al·lucinaven». Actualment, la Laura dirigeix l’empresa Fresh Home Cleaning, és la distribuïdora oficial d’Asevi a Escòcia i compagina el seu ofici com a netejadora amb la venda de detergents.

El cas de la Laura no és un fet aïllat. Les exportacions de detergents i sabons espanyols s’han duplicat entre gener i octubre del 2021 respecte al mateix període de l’any passat. D’acord amb les dades de DataComex, el portal estadístic de comerç exterior del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, Espanya va exportar 109.645.969,26 euros al Regne Unit fins a l’octubre, mentre que per a aquesta data el 2020 tan sols havia enviat al territori britànic 58.662.310,15 euros en productes de neteja. 

Segons la informació que ha recopilat l’Associació Nacional de Fabricants Espanyols de Productes de Neteja i Higiene (ASFEL), els resultats són encara millors: entre gener i setembre del 2021, el sector va exportar un 96% més que el 2020 i un 178% més que el 2019.

L’Adam i la seva dona Dea van conèixer els líquids de fregar d’Asevi per uns amics i, poc després d’utilitzar-los, es van enganxar a «la seva increïble aroma i frescor». Ells, com la Laura, es van llançar a crear el seu «negoci familiar», Spanish Sparkle Supplies, l’agost del 2020 i, per a la seva «sorpresa», la seva petita empresa «va créixer i va créixer a un ritme que no esperàvem». «Hi havia gent per tot arreu volent tenir les cases netes i fent olor com una vil·la de vacances espanyola», afirma l’Adam, per això en poc temps van fer comandes més grans al seu proveïdor i van mirar de sol·licitar una gamma més àmplia de productes per proveir tots els clients.

El furor pels productes de neteja espanyols s’expandeix pel territori britànic a través de recomanacions, del boca a boca tradicional i de les xarxes socials. N’hi ha prou amb obrir Instagram i escriure al cercador «spanish cleaning» per adonar-se del «frenesí», com expressa l’Adam, que estan causant els netejadors espanyols al Regne Unit. Aquesta febre va aparèixer «fa dos anys, però l’últim any ha sigut més notori», apunta Inés Sánchez de la Morena, CEO de la marca Kiriko.

Asevi, Las 3 Brujas, Kiriko, Mayor Domo, Brumol i Vernel es posicionen com les marques favorites dels britànics, que mostren a més una especial obsessió per les fragàncies Nenuco. «Espanya és un país punter en la fabricació de productes químics d’una qualitat extrema. A més, tenim preus molt atractius», explica per a ‘El Periódico de España’ Alfonso Ortega, autor del llibre ‘Práctica del comercio exterior UE-Reino Unido entre empresas después del Brexit’ i professor de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx. 

«Els productes de fabricació espanyola tenen bona qualitat, la imatge de les nostres empreses al Regne Unit és bona i oferim productes molt competitius», declara Juan Carlos Cebriá, director general de Vijusa i president d’ASFEL, que reflecteix, a més, que una de les raons de l’èxit dels netejadors espanyols al Regne Unit se centra en el fet que hi ha una necessitat al mercat global d’«escurçar les cadenes de subministrament, tenint en compte que es tracta fonamentalment de productes químics i que el seu transport és molt costós». Un «oasi» al desert del Brexit

La pandèmia ha contribuït a la febre dels detergents espanyols al Regne Unit. La necessitat de mantenir les llars lliures de virus i d’extremar les mesures de neteja i d’higiene han permès que hagi augmentat «exponencialment el consum» d’aquest tipus de béns, manifesta Alfonso Ortega. No obstant, aquesta prometedora situació del sector és tan sols «un oasi» en les relacions comercials entre Espanya i el Regne Unit, expressa Ortega. Des que va entrar en vigor l’acord de lliure comerç bàsic entre la Unió Europea i Espanya l’1 de gener del 2021, el context ha canviat, «però a pitjor», assenyala el professor de la UMH. El Brexit ja ofega diversos sectors espanyols, com el de la producció d’oli d’oliva, les exportacions del qual han caigut un 27% respecte a l’any passat, o el del calçat, on el descens ha sigut d’un 22,7%.

Malgrat que el gener, el febrer i el març d’aquest any el comerç britànic amb la Unió Europea marcava resultats negatius d’entre un 15,6% i un 13,3% respecte a les mateixes dates del 2020, fins a arribar a nivells del 2016, en els últims mesos ha evolucionat favorablement, fins a situar-se en un creixement de 3,1 punts al setembre, d’acord amb les dades que ha aportat Crèdit i Caució.

Les dades positives dels últims trimestres de l’any es converteixen al seu torn en miratge si a més es descompten els efectes de la pandèmia i del Brexit, és a dir, si es comparen amb els nivells de comerç del 2018. La caiguda del comerç amb la UE seria, en aquest context, del 12,1%, en contrast amb el de la resta de països de la UE que no pertanyen als Vint-i-vuit –ara Vint-i-set, després de la sortida del Regne Unit–, que s’ha incrementat de forma marginal un 0,2%.

«És molt significatiu que ara exportem més del que importem del Regne Unit, quan la balança comercial sempre era negativa per a Espanya», apunta Alfonso Ortega. Actualment, Espanya és el sisè país de la Unió Europea que més exporta al Regne Unit.

Notícies relacionades

Segons dades d’ASFEL, del top països exportadors al Regne Unit, Espanya és l’únic país que ha augmentat les vendes de tota mena de productes des de principi d’any respecte al mateix període d’anys anteriors, mentre que la resta de països han disminuït considerablement les vendes cap aquest país, que s’ha convertit en un tercer Estat. Exportar o importar productes al Regne Unit «és el mateix que fer-ho a Rússia, al Canadà, als Estats Units o al Perú», tot i que variarà la quantitat de l’aranzel i les possibles restriccions documentals que es puguin exigir. «Com a exportadors, només hem hagut d’especificar amb més detall algunes dades a les factures i packing list», detalla Inés Sánchez de la Morena, CEO de Kiriko.

Mercat principalment britànic

Mercat principalment britànicMalgrat el furor que han causat els productes de neteja espanyols al Regne Unit, els nacionals que emigren a les illes no semblen interessats a consumir-los en la seva nova vida allà. El mercat de les desenes de petites empreses que han brollat els últims anys és principalment britànic. I això que la idea original quan van començar a importar era la contrària, com explica la Laura: «La meva idea era que em compressin espanyols i britànics, però cap espanyol m’ha comprat productes de neteja».